Berta Sándor
Engedélyezhetik a hordozható eszközöket a repülőgépeken
Továbbra sincsenek olyan tanulmányok, amelyek azt bizonyítanák, hogy az okostelefonok és a táblagépek befolyásolnák a repülőgép-fedélzeti műszereket és rendszereket. A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) kész átgondolni az ezzel kapcsolatos szabályokat.
Claire McCaskill amerikai szenátor élesen bírálta a jelenlegi szabályozást. Szerinte az az elképzelés, hogy a különböző eszközök veszélyt jelentenek az utasok biztonságára mostanra alaptalannak és elavultnak bizonyult. "Hogyhogy az rendben van, hogy lehet iPad a pilótafülkében vagy a légikisérőknél, emiatt miért nem pánikolunk, és miért nem lehet akkor az utazóközönségnél? Egy eldobott 'Háború és béke' kötet veszélyesebb, mint egy Kindle." A politikus ezzel arra utalt, hogy miközben az utasokat felszólítják arra, hogy a tábla PC-iket és az e-könyvolvasóikat kapcsolják ki a fel- és a leszállások alkalmával, addig ezek az eszközök a pilótafülkében egyre nagyobb szerephez juthatnak. Ez a kettős mérce szerinte feldühíti az embereket.
Miután az FAA-t egyre több bírálat éri a jelenlegi rendszer miatt, a hivatal együttműködik egy munkacsoporttal azért, hogy átgondolják a jelenlegi szabályokat. A légiutas-kísérőknek ugyanis jelenleg szinte fedélzeti rendőrökként kell dolgozniuk és meg kell bizonyosodniuk arról, hogy az adott készülék "repülési" állapotban van-e vagy be van kapcsolva. A munkacsoport tagja többek között az Amazon, a Boeing, a Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) és a Consumer Electronics Association. Július 31-ig fognak egységes koncepciót kidolgozni. A jövőbeli szabályoknak figyelembe kell venniük, hogy egyre több okostelefon és tábla kerül forgalomba. Eldöntendő kérdés például, hogy ha valaki egy Google Glass vagy iWatch eszközt visel, akkor felengedhető-e a repülőgépre.
Az iPad már 2011 júliusában meghódította a pilótafülkéket. Az Apple táblagépeit 2010 óta tesztelték a légitársaságok, megvizsgálták, hogy a készülékek kigurulás, felszállás és leszállás közben is használhatók, s bebizonyosodott, hogy nem akadályozzák a fedélzeti rendszerek működését. A teszteken 55 pilóta vett részt, az eszközöket 10 repülőgéptípuson próbálták ki. A tesztek során egyik esetben sem észleltek üzemzavart a fedélzeti rendszerek működésében. Az FAA 2011 decemberében engedélyezte a tábla PC-k használatát a pilótafülkékben, majd tavaly márciusban jelezte, hogy kész felülvizsgálni a jelenleg hatályban lévő szabályozást, amely az iPad, a Kindle, a Blackberry és más készülékek repülőgép-fedélzeti használatának tilalmára vonatkozik.
Claire McCaskill amerikai szenátor élesen bírálta a jelenlegi szabályozást. Szerinte az az elképzelés, hogy a különböző eszközök veszélyt jelentenek az utasok biztonságára mostanra alaptalannak és elavultnak bizonyult. "Hogyhogy az rendben van, hogy lehet iPad a pilótafülkében vagy a légikisérőknél, emiatt miért nem pánikolunk, és miért nem lehet akkor az utazóközönségnél? Egy eldobott 'Háború és béke' kötet veszélyesebb, mint egy Kindle." A politikus ezzel arra utalt, hogy miközben az utasokat felszólítják arra, hogy a tábla PC-iket és az e-könyvolvasóikat kapcsolják ki a fel- és a leszállások alkalmával, addig ezek az eszközök a pilótafülkében egyre nagyobb szerephez juthatnak. Ez a kettős mérce szerinte feldühíti az embereket.
Miután az FAA-t egyre több bírálat éri a jelenlegi rendszer miatt, a hivatal együttműködik egy munkacsoporttal azért, hogy átgondolják a jelenlegi szabályokat. A légiutas-kísérőknek ugyanis jelenleg szinte fedélzeti rendőrökként kell dolgozniuk és meg kell bizonyosodniuk arról, hogy az adott készülék "repülési" állapotban van-e vagy be van kapcsolva. A munkacsoport tagja többek között az Amazon, a Boeing, a Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) és a Consumer Electronics Association. Július 31-ig fognak egységes koncepciót kidolgozni. A jövőbeli szabályoknak figyelembe kell venniük, hogy egyre több okostelefon és tábla kerül forgalomba. Eldöntendő kérdés például, hogy ha valaki egy Google Glass vagy iWatch eszközt visel, akkor felengedhető-e a repülőgépre.
Az iPad már 2011 júliusában meghódította a pilótafülkéket. Az Apple táblagépeit 2010 óta tesztelték a légitársaságok, megvizsgálták, hogy a készülékek kigurulás, felszállás és leszállás közben is használhatók, s bebizonyosodott, hogy nem akadályozzák a fedélzeti rendszerek működését. A teszteken 55 pilóta vett részt, az eszközöket 10 repülőgéptípuson próbálták ki. A tesztek során egyik esetben sem észleltek üzemzavart a fedélzeti rendszerek működésében. Az FAA 2011 decemberében engedélyezte a tábla PC-k használatát a pilótafülkékben, majd tavaly márciusban jelezte, hogy kész felülvizsgálni a jelenleg hatályban lévő szabályozást, amely az iPad, a Kindle, a Blackberry és más készülékek repülőgép-fedélzeti használatának tilalmára vonatkozik.