Berta Sándor

A pilótafülkéket is meghódította az iPad

A pilóták dolga a jövőben jelentősen leegyszerűsödhet, ugyanis kisebb paksamétát kell magukkal vinniük. Az anyagok már elférnek az iPaden is, ami teljesen új dimenzióba helyezi a munkájukat.

A pilóták eddig számtalan kézikönyvet vittek magukkal a kabinba, melyek tartalmazták többek között az adott repülőgép paramétereit, a navigációs térképeket, az időjárási információkat, a kötelező ellenőrzési listákat, a repülőtér-rajzokat és megannyi más fontos információt. A jövőben azonban mindez elfér egyetlen táblagépen. A kézikönyvek össztömege 15 kilogramm is lehet, míg egy iPad kevesebb mint egy kilogramm tömegű. A változás annak köszönhető, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) lehetővé tette a légitársaságoknak, hogy az iPadet ilyen célokra is használják.


Az iPadeket tavaly óta tesztelik a légitársaságok (akkor még alig volt alternatív, kiforrott egyéb tábla PC) és mostanra meghódították a pilótafülkéket. Ennek oka, hogy jóval kisebbek és könnyebbek egy laptopnál, továbbá jelentős költségmegtakarítás érhető el velük. Az Alaska Airlines májusban kapta meg az FAA-tól az engedélyt az iPadek használatára. A tapasztalatok jók, hiszen, amint azt Jim Freeman, a légitársaság egyik pilótája és légi szabványokért felelős igazgatója megjegyezte: "Az iPad lehetővé teszi, hogy a pilóták gyorsan elérhessék az információkat. Amennyiben a pilótafülkében döntést kell hozniuk, akkor a kézikönyvekben való 3-4 perces keresés örökkévalóságnak tűnhet."


Az új megoldás nem csak gyorsabb, de egyszerűbb és informatívabb is, hiszen hiperlinkek és interaktív grafikák segíthetik a pilóták munkáját. Ráadásul az információk egyszerűbben frissíthetők; a múltban a régi lapokat mindig ki kellett szedni a kézikönyvekből, az újakat pedig be kellett fűzni. Az iPadnél a frissítések gyorsan és kényelmesen letölthetők. Az American Airlines júniusban kapta meg az FAA engedélyét az iPadek használatára. David Clark, a cég pilótája és ügyvezetője szintén azt emelte ki, hogy a pilótáknak nem kell több tíz kilogramm súlyú kézikönyveket hurcolniuk. Mindez már csak azért sem mindegy, mert a pilótafülkék szűkösek és a könyvek tárolása sem egyszerű feladat. Az iPadeknél viszont nincs ilyen probléma.

A bevezetés során megvizsgálták, hogy a készülékek kigurulás, felszállás és leszállás közben is használhatók, és bebizonyosodott, hogy nem akadályozzák a fedélzeti rendszerek működését. A teszteken 55 pilóta vett részt, az iPadeket 10 repülőgéptípuson próbálták ki. A tesztek során egyik esetben sem észleltek üzemzavart a fedélzeti rendszerek működésében. Az eszközök végig megbízhatóan tették a dolgukat. "Nem emlékszem olyan időszakra, amikor egyetlen termék is ekkora rajongást váltott volna ki és ennyire gyorsan elfogadták volna. Sok pilóta szkeptikusan viszonyul az új dolgokhoz, de az iPad hasznosságát gyakorlatilag mindegyikük elismerte" - jelentette ki Ian Twombly, a Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Szövetségének (AOPA) szóvivője.


A siker részben annak köszönhető, hogy immár 250 olyan alkalmazás készült az iPadhez, amelyeket direkt a pilóták számra fejlesztettek ki. Ezek a programok további információkat szolgáltatnak és gyakran könnyebben kezelhetők, mint a fedélzeti szoftverek. Vannak köztük repülési útvonaltervező alkalmazások, éppúgy, mint időjárási és más adatokat továbbító programok. Abban a legtöbb pilóta egyetért, hogy aki használt már iPadet a pilótafülkében, az nem akar visszatérni a régi kézikönyvekhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • llaszlo #29
    Egy elvakult applefan beböfögését olvashattuk. Köszönjük Emese!
    Ezt egy MacBookról írtam.
  • bakagaijin #28
    Emlékeim szerint még egy jó ideig kötelező a papír IS, plombált tárolóban. Tehát ha az iPad-jukat lekaratéjozzák, lekávézzák, lemerítik, lefagyasztják, akkor feltörik a plombát és használják a papírt. Azért csinálják így, hogy lemérjék elég megbízható-e a csak-digitális megoldás. (A hangsúly az elég megbízhatóságon van, mert pl. a két pilóta is kaphat szívinfarktust egyszerre :)).

    Egyébként megjegyzem a repülőgép többi része is számítógépesített, sőt, az autód is amit vezetsz... A gázpedál amit nyomkodsz már csak a számítógépen keresztül csinál bármit is.
  • farrvince #27
    Ez érdekes,tudod nézz utánna a statisztikáknak hogy hány ember mond le az iPhoneről és utánna mond hogy szar.....A másik dolog meg hogy nézd meg a toplistákat hogy hány telefon van elötte és utánna mond hogy a Nokia jobb....
    Amiben igazad van az az hogy az androidos telefonok szarok!
  • llaszlo #26
    Van olyan ismerősöm aki ha egy fénymásoló közelébe megy akkor az rövid időn belül elromlik. Nincs rá logikus magyarázat, de eltiltották őt a fénymásolástól. És ez nem vicc hanem tényleg megtörtént. Nem nyúlt hozzá elég volt a puszta jelenléte.
    Nálad az okostelefonok mennek sz@rrá. :)
  • llaszlo #25
    Nyilván hülyék ülnek ott és ők nem gondolnak olyanra, hogy lemerülhet, lefagyhat meg hasonlóak. Gratulálok, azoknak akik eleve ezt a sok baromságot felhozták.
    Korábban is volt már ilyen kezdeményezés, de az közel sem volt ennyire jól használható ezért váltottak iPad-re amikor még a többi tablet ehhez képest a béka.... alatt volt. Tehát nem is volt alternatívája ma már van, de azt megint egy év lenne letesztelni. És nyilván több, mint egy év alatt több ezer óra repülés alatt nem tudták letesztelni normálisan, hogy mire is használható és mire nem és csak "üzleti érdekből" kockáztatját többezer utas és személyzet életét na meg a több milliárdos gépeket.
    Gratulálok ehhez a gondolkodásmódhoz.
  • YMan #24
    Farrvince:
    Nem, nem volt megpiszkálva, 2x cserélt Iphone 3g volt T-mobile-os, és 2008ban vettem. Zsír újra cserélték és most az utolsó a fiókban hever, csak tesztelési céllal tartottam meg (IOS programozás) Van Androidos telóm is, Samsung Galaxy Spica, az ugyanolyan fos telefonnak mint az Iphone, szereti a teló a kb 20%-os töltöttségét aránytalanul rövid idő alatt elveszteni. Miután ez a szar is cserbenhagyott váltottam egy alap 25e forintos Nokiára... ha ez is... akkor nem tudom, nem lesz telefonom :) Ipad-em van, azt szeretem, de az is fagyott már ki úgy, hogy restartolni kellett..
  • sanyicks #23
    LOL :)
  • nextman #22
    Es mi van ha felvisznek 3 ipadet a pilotafulkebe?
    Nem fog mind egyszerre torni, fagyni, lemerulni.
    Nem gondoljatok, hogy ez problema lehet.

    Amugy lehet nehezkes lenne, de van hangvezerles is, ha razkodik a gep, es nem tudsz konnyen tapicskolni.
  • farrvince #21
    Neked mien iphoned volt?Kinai másolat?
    Mert nem csak neked van és te vagy az első aki ilyent mondott,ilyen marhaságot....
    Vagy pedig a fagyás azért volt,mert az OP rendszerét kicsit megpiszkáltad....
    Az iPhone a világ első es legjobb SmartPhoneja,ugy mind az iPad:Az iPad is a világ első és legjobb Tablet PC-je!!
  • YMan #20
    "Lefagy:Az iOS OP rendszernek a könyvtárában nem szerepel ez a jo,egy szóval nem tud lefagyni"

    Nem a szart nem! 3 iphone mindegyike produkált nekem lefagyásokat, volt olyan is ami után komplett csere jött.