Berta Sándor

Félmillió kilométert tettek meg eddig a Google robotautói

Kétségkívül sikeres a keresőcég robotautó-projektje. Az átalakított járművek ugyanis az elmúlt hónapokban félmillió kilométert tettek meg, természetesen baleset nélkül.

Chris Urmson, a Google illetékes vezetője blogbejegyzése szerint körülbelül egy tucat robotautójuk közlekedik az Egyesült Államok útjain és az eddigi több százezer mérföld során számos nehéz helyzetet sikerült megoldaniuk. Ugyanakkor még számos próbatétellel kell megbirkózniuk, például be kell bizonyítaniuk, hogy a járművek képesek akár havas utakon vagy építkezések miatt leszűkített útszakaszon is biztonságosan haladni. Emellett a következő lépés az lehet, hogy a jövőben már csak kettő helyett egy személy lesz jelen a gépkocsikban, így biztosítják, hogy ha szükséges, akkor a szakemberek továbbra is bármikor beavatkozhassanak. Jelenleg egyikük a kormánykeréknél ül, a másik pedig az autó tervezett útvonalát, valamint az úton lévő veszélyeket és közlekedési lámpákat jelző számítógép képernyőjét követi figyelemmel. Hiba esetén a sofőr átveheti az irányítást a jármű felett, ha megnyomja a féket vagy ráhelyezi a kezét a volánra.


"Ez egy fontos mérföldkő lesz, aminek köszönhetően a technikát egy lépéssel közelebb vihetjük az ingázókhoz. Azt reméljük, hogy ez a képesség az emberek számára lehetővé fogja tenni, hogy produktívabbak legyenek" - hangsúlyozta a menedzser. Urmson - érthetően - elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a robotautók teljesen megbízhatóan működtek és egyetlen balesetet sem okoztak vagy szenvedtek el. A projekt során a fő szempont a közlekedésbiztonság erősítése volt, ezt tehát sikerült megvalósítani. A Google 2010 óta végez teszteket átalakított járművekkel, a jelenlegi járműflotta alapvetően a Toyota Priusra épül, de nemrég sikerült szerezniük egy-egy Audi TT-t és Lexus RX450h-t is.

A Google önműködő járgányai videokamerák, radaros érzékelők, lézerek és a kézi vezérlésű autók révén begyűjtött információk segítségével igazodnak el a többi gépkocsi között. Az autók kapcsolatban állnak azokkal a szerverekkel, amelyek hatalmas mennyiségű adatokat tárolnak a gépkocsik által rótt útvonalakról. Az eddigi tesztutak elég biztatónak bizonyultak ahhoz, hogy a Google néhány kiválasztott alkalmazottja használhassa az önműködő gépkocsit a mindennapos munkába járásra.

Nevada szövetségi állam illetékes hatósága májusban adta meg a társaság robotautóinak a forgalmi engedélyt. Ezek az első gépkocsik a tengerentúlon, amelyek rendelkeznek ilyen licenccel. A licencadáshoz azonban módosítani kellett egy jogszabályt és a forgalmi engedély ellenére mindegyik járműben kell lennie vezetőnek, aki vészhelyzet esetén közbeavatkozhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ape #9
    Érdekes dolog ez. Kíváncsi leszek, hogy hogyan lehet felkészíteni az autót azaz a szoftverét a sok ezer féle váratlan szituációra :) Ha már csak ilyen autók lesznek, akkor nem lesz gond mert tudnak majd egymásról és kommunikálnak is egymással, tudják egymás pozícióját, irányát és egyből tudnak majd reagálni.
    De addig?
  • duke #8
    "Ezt sosem fogom átengedni egy robotnak, mely épp úgy hibázhat, mint egy ember - persze más okból "

    Persze az autozas a legtobb embernek csak szorakozas, unalomuzes, de hat az utakon nem lehet szorakozni, ott kozlekedni kell. Geppuskaval is szorakoztato lovoldozni, meg is csak a loteren engedik. Valoszinuleg ez is ilyen lesz, hogy aki sajat maga akar vezetni, az elmegy egy zart palyara, es ott szorakozhat, egy hagyomanyos autoval, de az utcara nem viheti ki. Mint ahogy a loterrol sem lehet kisetalni egy Ak47-es el.
    A balesetek meg olyan ritkak lesznek, hogy nem lesz kardinalis kerdes, hogy azert az evi par kocanasos balesetert, ki a felelolos.
  • M2 #7
    "Szeretek *. Ezt sosem fogom átengedni..."

    Hányszor elhangozhatott már ez a történelem során, de soha senkit nem érdekelt.
  • Ender Wiggin #6
    Szeretek vezetni. Ezt sosem fogom átengedni egy robotnak, mely épp úgy hibázhat, mint egy ember - persze más okból kifolyólag. És ha hibázik, akkor kit vonnak felelősségre? A tulajdonost, hogy miért kapcsolta be, az autógyártót, hogy miért építette be, vagy a fejlesztőt, amiért szar a szoftver vagy a szenzorok?
    Arról nem is beszélve, hogy a táblafelismerő rendszerek nagyon bénák, a rendőrség meg következetlen és trükközik is. Mo-n úgy vágnának meg, hogy nem is én vezetek? Jó vicc lenne.
    Mire ilyesmi egyáltalán szóba jöhet, az még 20-25 év itt a balkánon.
  • M2 #5
    A robot autók igazi nagy előnye akkor jön majd elő, mikor más csak azok lesznek az utakon. Teljesen más közlekedésszervezést tesz lehetővé egy ilyen intelligens hálózat. Például nem kell parkolóhely, közlekedési lámpák, mehetnek föld alatti utakon, a városokban meg minden utcát teljes terjedelmében visszakaphatnak a gyalogosok.
  • duke #4
    Nagyon szurkolok a robot autoknak, es remelem, hogy hamarosan sikerul bevezetni, de ez meg szerintem is tul szepen hangzik: fel millio kilometer baleset nelkul.
    Nagyon kivancsi volnek ra, hogy reagalna, egy atlagos Budapesti forgalomban.
  • Tikal #3
    Az azert elé érdekes hogy meg olyan útszakaszon nem tesztelték ahol félpályás lezárás van, építkezés stb...Pedig ez a legnehezebb nem pedig a szagatott vonal követése
  • TomecK #2
    Na igen, az ilyen híreknél mindenki szidni szokta h ez ugyse lesz használható bla-bla. Márpedig azt mondom 5-6 éven belül Lesznek útszakaszok amiken Be lehet kapcsolni az Autopilótát.
  • nextman #1
    Nahat, meg senki nem irta ide, hogy ez biztos nem mukodik, es sohasem vezetik majd be? :)