Berta Sándor

Forgalmi engedélyt kaptak a Google robotautói

Nevada szövetségi állam illetékes hatósága hivatalosan is megadta a forgalmi engedélyt a keresőcég önálló közlekedésre képes járművei számára. Ezek az első gépkocsik a tengerentúlon, amelyek rendelkeznek ilyen licenccel.

Nevadában márciusban fogadták el azt a módosított jogszabályt, ami immár a robotjárművek működését is engedélyezi. A Google az első olyan vállalat, amely megszerezte az illetékes hivataltól (Nevada Department of Motor Vehicles, DMV) a szükséges papírokat. Ugyanakkor további cégek is jelezték, hogy a közeljövőben követnék a példáját. Az engedélyezés előtt a robotautókat tesztelték többek között autópályákon és Carson City, valamint tavaly júniusban Las Vegas útjain is. Emellett ellenőrizték a munkatársak képzését, a a rendszerfunkciókat és a balesetek jelentésével kapcsolatos mechanizmusokat. Csak azután fogadták el a Google beadványát, hogy mindent rendben találtak.


A konszern jelenleg a rendszámtáblák elkészítésével foglalkozik. Mindegyik rendszámtábla piros alapú és a végtelen jelét, valamint az Autonomous Vehicle feliratot tartalmazza majd. Bruce Breslow, a nevadai szakhatóság vezetője úgy vélte, hogy a végtelen jele reprezentálja legjobban a jövő autóját. A piros hátteret pedig azért választották, mert így mindenki számára könnyen felismerhetők és megkülönböztethetők lesznek a robotkocsik. Amennyiben elterjednek ezek a járművek, úgy a háttérszínt zöldre változtatják majd.


A Las Vegas Sun közölte, hogy a Google legalább nyolc autót szerelt fel a szükséges technikával, ezek között hat Toyota Prius, továbbá egy-egy Audi TT és Lexus RX 450h van. A beépített rendszer lehetővé teszi, hogy az ember bármikor átvehesse az irányítást, ehhez elég csak a fékre lépnie vagy megmozdítania a kormányt. A forgalmi engedély ellenére ugyanis a jogszabály értelmében mindegyik autóban kell lennie egy vezetőnek és segítőnek, akik vészhelyzet esetén közbeavatkozhatnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mcganyol #20
    kvp, tapasztalataim alapján a balesetek minimum 90%-át három dolog okozza, egyrészt a figyelmetlenség, a másik a felelőtlenség, a harmadik a gyakorlatlanság.

    A figyelmetlenség azt hiszem egyértelmű, beszélgetsz, fáradt vagy, elgondolkozol, sms-t írsz ilyesmi. na ez a gépnél alapból kilőve. de amelyik vezetőnek van egy kis esze az odafigyel a vezetésre akkor is ha már rutinszerűen megy neki.

    Felelőtlenség pl. ittas vezetés, "brahi" (határon autózás), büntetés (a közlekedés többi résztvevőjétől közvetve vagy közvetlenül elszenvedett vélt vagy valós sérelmekre adott érzelmi reakció). Ezek is alapból kiesnek egy algoritmus által vezetett autónál.

    A gyakorlatlanságból pedig az autó és saját paramétereinknek helytelen felmérése következik. pl. útviszonyoknak megfelelő követési távolság, napszaknak és helyszínnek megfelelő kockázatfelmérés (forgalom, körülötted lévő autósok stílusa, gyalogosok, útjavítás, iskolából kijövő gyerekek, focipálya a közelben stbstb). Itt lehetetlennek tűnik számolni a paraméterek komplexitása miatt, de mivel nagy gyakorlattal pláne ismert helyen nem szokott nagyott tévedni az ember, ezért előbb utóbb nyílván a gépeknek is menni fog.

    Amit te javasolsz, hogy _minden_ balesetet előzzünk meg, az azon kívűl hogy lehetetlen, még gazdaságtalan is. Ahhoz hogy tényleg ne történhessen _soha_ nagy baj, jó ha maximum 20-al lehetne menni, de még az sem biztos.
    Bőven nagyszerű eredmény lenne, és egyenlőre reális cél is, hogy mondjuk tizedére csökkenthessük a balesetek számát a robotok segítségével.
  • duke #19
    ""Pl. abban az abszurd - bár létező - helyzetben ha kiszalad elé egy kisgyerek, elfogja csapni, vagy inkább vállal egy félrerántást és nekifut vmi másnak?"

    Az automata auto olyan zonaban, ahol ki tud szaladni egy kisgyerek nem fog annal gyorsabban menni, mint ami meg lehetove teszi a biztonsagos megallast. Igen, neha nagyon lassu lesz, de legalabb biztosan nem fog elutni semmit, meg egy macskat sem. "

    Ja, az emberek altal okozott balesetek 99.99%-a sem azert tortenik, mert valami lehetetlenul bonyolult forgalmi, helyzetet nem tudnak megoldani. Hanem
    azert, mert veletlenul, de legtobbszor szandekosan figyelmen kivul hagyjak a legalapvetobb kozlekedesi szabalyokat. Mint peldaul a megengedett maximalis sebeseg, kovetesi tavolsag, gyalogatkelo szabalyos megkozelitese, piros lampa, STOP tabla. Egy robot ezeket kapasbol betartja, (ezek felismeresehez meg csak intelligencia sem kell, kb egy rendszamfelismero bonyolultsagu szoftver mar ma is hiba nelkul megoldana) vagyis a balesetek 99 % rogton elkerulheto. Bizonyara lesznek majd, a robotautokra jellemzo, vezetesi hibak esetleg balesetek, de ezek szama elhanyagolhato lesz az emberek altal okozott balesetek szamahoz kepest. Ezert ha elterjednek, senki sem fogja vissza sirni a regi vilagot.
  • kvp #18
    "Pl. abban az abszurd - bár létező - helyzetben ha kiszalad elé egy kisgyerek, elfogja csapni, vagy inkább vállal egy félrerántást és nekifut vmi másnak?"

    Az automata auto olyan zonaban, ahol ki tud szaladni egy kisgyerek nem fog annal gyorsabban menni, mint ami meg lehetove teszi a biztonsagos megallast. Igen, neha nagyon lassu lesz, de legalabb biztosan nem fog elutni semmit, meg egy macskat sem.

    Olyan teruleten ahol nem varhato egy gyerek felbukkanasa (autopalya) pedig a szamitogep sokkal valoszinubben tud ket atrohano ember kozott atjutni, ugyanis soha nem rantja el a kormanyt, hanem iranyt modosit, pontosan kiszamolt adatok alapjan.

    "Az amúgy frankón működik Amerikában ahol az utak megfelelő állapotban vannak, ahhoz hogy egy gép vezesse."

    Azert kezdtek elobb a sivatagi robotauto versennyel, hogy birjak a terepet. Gyakorlatilag ha az auto maga birja, akkor ut nelkul, terepen haladva is hasznalhato a szoftver. Ehhez kepest egy katyu nem igazan fogja zavarni.

    "MOndjuk már olvastam valahol hogy japánban van már egy-két ilyen vonat, és tökleteesen beváltak."

    Meg franciaorszagban, angliaban, kanadaban, meg az usa-ban es ausztraliaban, kinaban, stb., bar joreszt metrok vagy magasvasutak, de rengeteg ilyen jarmu rohangal mar most is. Itthon csak majd a 4-es metro lesz teljesen automata. Egyebkent a pesti 3-as metrovonal is automata uzemmodban ment az epites utan jopar evig, csak mostanaban kell kezzel vezetni, mert rossz a palya. Ember azert van benne, hogy nyomkodja a gombokat ha elromlik az automata. (most nyomkodjak is) Rendes onjaro robotok egyebkent itthon a honved korhazban rohangalnak, bar azok eleg butak. Automata autot eddig magyarorszaghoz legkozelebb graz-ban lattam 2 eve, de ott siman kiengedtek a forgalomba. (es csak majdnem utotte el az ele hirtelen beugro sajtosokat)
  • Tetsuo #17
    Nemetorszagban is a leggyorsabb vonatok robotvezerlesuek, de egy baleset ota mindig ul valaki a mozdonyban (v. a vontatokocsi vezetofulkejeben :).
    A talalmany tenyleg nagyon komoly. Viszont a nevadai utak teljesen mas minoseguek es igy jobban vezethetobbek mint a magyar vagy akar a new yorkiak, hozzateve azt is, hogy a vezerles ara joval tobb lehet, mint maga az auto. Egyelore.
  • Tetsuo #16
    A kirekeszto modatod utan, szabadon: Ez nem magyar, hanem vagottfitymaju liberalis mentalitas, akikbol igaz, egyre tobb van Magyarorszagon.
  • Nonix #15
    Daniaban ultem automata metro/vonat-on.
  • mcganyol #14
    jó magyar mentalitással: a piros rendszámú kocsit, le lehet szorítani a picsába, elsőbséget sem kell neki megadni, mert a gép majd úgyis elkerüli a balesetet. a benne ülő kőgazdag meg dögöljön meg.
    :)
  • cateran #13
    Nagyon leragadsz az emberi erzekelesnel....Az a gyerek valoszinuleg mar joval korabban erzekelve lesz, mint ahogy 1 ember eszrevenne (tehat nem akkor, amikor elobukkan) A reakcioidorol nem is szolva.
    Az En, a Robot cimu film felvazolt esemenye maga az erzelgosseg..az 1 el, 1 meghal szituacioban nincs jo dontes..1 mindenkeppen meghal, 1 talan eletben marad...Smith karaktere eletben maradt, a robot jol dontott (meg ha nem is rajta mulott teljesen)
  • Hungarikum #12
    Az amúgy frankón működik Amerikában ahol az utak megfelelő állapotban vannak, ahhoz hogy egy gép vezesse.

    Itt nálunk az összes kátyúba belecsattognának. :D

    De még igy is túl sok az olyan körülmény ahol egy gép nem biztos hogy jól dönt. "Én a robot" c. filmben ez benne is van, ahol a gép az mellett döntöt h. egy gyermeket emeljen ki a vízből, vagy pedig egy meglett férfit. Egy férfinek jobbak a túlélési esélye mint egy gyereknek ezért őt mentette ki. Egy ember viszont tudta volna mit tegyen.

    Pl. abban az abszurd - bár létező - helyzetben ha kiszalad elé egy kisgyerek, elfogja csapni, vagy inkább vállal egy félrerántást és nekifut vmi másnak?

    minimális emberi beavatkozásra mind addig szükség lesz, amig az összes autó nem lesz automata.
  • Rayden02 #11
    Gondolom igen,vagy várjá nem...mert ha ha lehányod a kormányt sugárban és nem vagy magadnál akkor ugye átveszed az irányítást mivel a kormány megmozdul ennek hatására,és belecsattantatsz pillanatok alatt egy szembejövő autóba!
    Ezért nem!