Berta Sándor
Egyre jobban neheztelnek a kiadók a szerzői jogvédőkre
A GEMA szerzői jogvédő szervezet évek óta sikertelenül harcol a YouTube klipmegjelentetési gyakorlata ellen. A konfliktust már a zeneipar képviselői is megelégelték és egyre élesebben támadják a GEMA-t.
A YouTube és a GEMA vitája 2009-re nyúlik vissza. Miután az egyeztetések zsákutcába jutottak, a YouTube úgy döntött, hogy minden kliphez való hozzáférést blokkolni fog Németországban. A tárgyalások ezt követően 2010-ben megszakadtak a két fél között, majd a videomegosztó két fontos győzelmet ért el. Egyrészt sikerült megállapodnia a Societa Italiana degli Autori ed Editori (SIAE) olasz szerzői jogvédő társasággal, másrészt tavaly augusztus végén a hamburgi tartományi bíróság elutasította a GEMA és a többi szerzői jogvédő társaság beadványát, így az oldalnak egyelőre nem kellett videókat törölnie. Ebbe azonban a szerzői jogvédők nem törődtek bele, így maradt a patthelyzet.
"Ez így tovább nem mehet. Különböző licencpartnerekként egy csónakban ülünk. De ha az evezős oldal kiesik, akkor csak egy helyben fogunk forogni és nem jutunk előre. Jelen pillanatban itt tartunk" - jelentette ki Dieter Gorny, a Német Zeneipari Szövetség vezetője. A kiadók megunták, hogy a GEMA rugalmatlansága miatt a konfliktus éveken át elhúzódott. Az egyesület egyébként jól keresett, hiszen tavaly 863 millió eurót (!) gyűjtött össze jogdíjakból és ezt szét is osztotta a 64 000 tagja között. Az internetes jogdíjbevételek viszont csak 13,3 millió eurót tettek ki.
"A legrosszabb, ami a digitális fejlődésben történhet, az a lassúság, a várakozás és a dolgokhoz való ragaszkodás. Éppen ezért a zenei piac érdekében fel kellene gyorsítani a tempót. A licencelési struktúrát módosítani kell és a változásokhoz kell igazítani. De az elméletek gyártása, a várakozás és a maximalista követelések ebben a helyzetben nem segítenek rajtunk" - tette hozzá Gorny. Németország a világ harmadik legnagyobb zenei piaca az Egyesült Államok és Japán után. A bevételek 80 százaléka azonban még mindig a CD-eladásokból származik. A letöltési platformok mellett ugyanakkor egyre több streaming-szolgáltatás érhető el. A GEMA az utóbbiakat is megsarcolja, ráadásul nem méltányos összegekkel; ez szintén rosszul érinti mind az üzemeltetőket, mind a kiadókat.
A Google június közepén beszüntette a tárgyalásokat a jogvédőkkel, mert a cég vezetői megelégelték, hogy mindig újabb és újabb követelésekkel rukkolnak elő. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor a tárgyalások folytatása helyett a GEMA inkább beperelte a vállalatot. A tengerentúli cég azonban nem érte be az egyeztetések leállításával, hanem minden egyes törölt felvételnél külön kihangsúlyozza, hogy a videót a GEMA követelése miatt kellett eltávolítania. A kiadók már tavaly novemberben jelezték, hogy zavarja őket a jogvédők fellépése és követelőzése. Júniusban a Sony Music és a Universal Music németországi vezetői közölték: irreális a GEMA által követelt licencdíj.
A YouTube és a GEMA vitája 2009-re nyúlik vissza. Miután az egyeztetések zsákutcába jutottak, a YouTube úgy döntött, hogy minden kliphez való hozzáférést blokkolni fog Németországban. A tárgyalások ezt követően 2010-ben megszakadtak a két fél között, majd a videomegosztó két fontos győzelmet ért el. Egyrészt sikerült megállapodnia a Societa Italiana degli Autori ed Editori (SIAE) olasz szerzői jogvédő társasággal, másrészt tavaly augusztus végén a hamburgi tartományi bíróság elutasította a GEMA és a többi szerzői jogvédő társaság beadványát, így az oldalnak egyelőre nem kellett videókat törölnie. Ebbe azonban a szerzői jogvédők nem törődtek bele, így maradt a patthelyzet.
"Ez így tovább nem mehet. Különböző licencpartnerekként egy csónakban ülünk. De ha az evezős oldal kiesik, akkor csak egy helyben fogunk forogni és nem jutunk előre. Jelen pillanatban itt tartunk" - jelentette ki Dieter Gorny, a Német Zeneipari Szövetség vezetője. A kiadók megunták, hogy a GEMA rugalmatlansága miatt a konfliktus éveken át elhúzódott. Az egyesület egyébként jól keresett, hiszen tavaly 863 millió eurót (!) gyűjtött össze jogdíjakból és ezt szét is osztotta a 64 000 tagja között. Az internetes jogdíjbevételek viszont csak 13,3 millió eurót tettek ki.
"A legrosszabb, ami a digitális fejlődésben történhet, az a lassúság, a várakozás és a dolgokhoz való ragaszkodás. Éppen ezért a zenei piac érdekében fel kellene gyorsítani a tempót. A licencelési struktúrát módosítani kell és a változásokhoz kell igazítani. De az elméletek gyártása, a várakozás és a maximalista követelések ebben a helyzetben nem segítenek rajtunk" - tette hozzá Gorny. Németország a világ harmadik legnagyobb zenei piaca az Egyesült Államok és Japán után. A bevételek 80 százaléka azonban még mindig a CD-eladásokból származik. A letöltési platformok mellett ugyanakkor egyre több streaming-szolgáltatás érhető el. A GEMA az utóbbiakat is megsarcolja, ráadásul nem méltányos összegekkel; ez szintén rosszul érinti mind az üzemeltetőket, mind a kiadókat.
A Google június közepén beszüntette a tárgyalásokat a jogvédőkkel, mert a cég vezetői megelégelték, hogy mindig újabb és újabb követelésekkel rukkolnak elő. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor a tárgyalások folytatása helyett a GEMA inkább beperelte a vállalatot. A tengerentúli cég azonban nem érte be az egyeztetések leállításával, hanem minden egyes törölt felvételnél külön kihangsúlyozza, hogy a videót a GEMA követelése miatt kellett eltávolítania. A kiadók már tavaly novemberben jelezték, hogy zavarja őket a jogvédők fellépése és követelőzése. Júniusban a Sony Music és a Universal Music németországi vezetői közölték: irreális a GEMA által követelt licencdíj.