Berta Sándor

Az idős embereket megviseli az információáradat

Az elmúlt esztendőkben az internet a mindennapok szerves részévé vált, azonban nem mindenki tudja feldolgozni az ezzel együtt járó egyre növekvő információmennyiséget.

A BITKOM német szakmai szervezet legutóbbi felmérésében arra volt kíváncsi, hogy a különböző korosztályok tagjai miként tudnak megbirkózni a rájuk zúduló online adatforgalommal. Kiderült, hogy a felhasználók 31 százaléka úgy érzi: rendszeresen elárasztják az információk, míg további 30 százalékuk néha tapasztalt ilyen érzést. "Számos embert leterhelnek a különböző a hírek és tartalmak. Ez elsősorban az idősekre igaz. A 65 év felettiek 39 százaléka érzi úgy, hogy elárasztják az információk. Társadalomként meg kell tanulnunk, hogy jobban tudjuk kezelni ezt a kérdést" - összegezte a tapasztalatokat prof. dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke.

A 14 és 29 év közötti korosztály tagjainál ugyanakkor nem ilyen magasak az arányok, ez főleg azzal magyarázható, hogy ők szinte a világhálóval és a mobil készülékekkel együtt nőttek fel. Ennek ellenére napjaink információáradata minden hetedik fiatalt megviseli. A felmérés rávilágított az okokra is. Míg két évvel ezelőtt a felhasználók átlagosan naponta 88 percen át böngésztek az interneten, addig mostanra ez a szám 100 percre nőtt. "Aki a világháló lehetőségeit ismeri, az aligha tud lemondani erről a dologról. Az emberek háromnegyede elképzelhetetlennek tartja az életét a virtuális világ nélkül" - tette hozzá Scheer.

Bármennyire népszerű is azonban az internetezés, a televíziózás első helyét egyelőre még nem veszélyezteti. A megkérdezettek 71 százaléka a televíziós műsorokat nevezte meg az információáradat forrásaként és csak 43 százalékuk mondta azt, hogy a fő forrást a webes tartalmak jelentik. Amennyiben összeadjuk a különböző használati perceket, úgy kiderül, hogy egy átlagos német felhasználó naponta közel 9 órát tölt el internetezéssel, tévézéssel és a mobiltelefonja használatával. A szakember szerint ez mindenképpen kiemelkedő számnak minősül.

A válaszadók 38 százaléka kijelentette, hogy tudatosan alkalmaz internetmentes napokat, 17 százalékuk gyakran él ezzel a lehetőséggel. A megkérdezettek 20 százaléka ugyanakkor azt mondta, hogy egyetlen napra sem tud lemondani a világhálóról. A mobiltelefon-tulajdonosok 41 százaléka éjjel, míg 40 százaléka nyaralás közben kikapcsolja a készülékét, azonban 20 százalékuk mindig bekapcsolva tartja a mobilját. "Nagyon jó dolog, ha amikor szeretnénk, akkor mindig elérhetők vagyunk. De ugyanilyen fontos az is, hogy tudatosan kommunikációs szüneteket iktassunk be azért, hogy kikapcsolódjunk, pihenjünk és hogy később jobban összpontosíthassunk a munkánkra" - szögezte le végül a BITKOM elnöke.

A kutatók évek óta vizsgálják az információáradat hatásait. A szakemberek 2008 elején megállapították, hogy az amerikai cégeknél évente 28 milliárd munkaóra megy veszendőbe az egyre növekvő adatforgalom miatt. A Microsoft, az IBM, az Intel, a Google és más nagyvállalatok, a Stanford, a Haifai és a Kaliforniai Egyetem kutatói, továbbá a Morgan Stanley cég munkatársai 2008 júniusában megalapították az Information Overload Research Group (IORG) nevű szervezetet.

Az IORG fő célja, hogy megoldásokat találjon az információ-túlcsordulásnak nevezett jelenség által okozott problémákra. Maggie Jackson író a jelenséget "a figyelemelvonás klímájának nevezte és közölte: ez a folyamat könnyen egy digitális sötét középkorba vezetheti vissza az emberiséget. Az e-mailezés, az SMS-küldés és -fogadás, a böngészés elterelheti a dolgozók figyelmét a valódi munkavégzésről és megakadályozhatja az összefüggő gondolkodást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kzoard #5
    Könnyebb is.
  • birdo #4
    Igen.Eléggé szomorú a helyzet..... egyik barátnőmnél ... nem elég, hogy ömlik rá a tévéből a szenny..... még megnézi a tévé honlapját, hátha van még egy kis szaftos sztori...vagy folytatás...
    Vajon milyen mintavétel lehetett, hogy ez az adat jött ki a felmérésből ??:
    "átlagos német felhasználó naponta közel 9 órát tölt el internetezéssel,tévézéssel és a mobiltelefonja használatával "
  • Lame #3
    Ezt most ugy mondtad mintha sakkozni sokkal konnyebb lenne :D
  • FoodLFG #2
    Akik nem tudnak gyorsan és hatékonyan információt szelektálni, azok húzzanak az internetről! Menjen sakkozni, ott nem kell új információk közt válogatni.
  • B0nFire #1
    A legtöbb embernél az összes információ kimerül a Facebook kommunikációban, és játékokban eltöltött idővel, vagy YouTube zenehallgatással. Nem sok embert ismerek, aki unalmában a Wikipédiát lapozgatná, vagy hasonló dolgokat olvasgatna. El kellene választani elsősorban a halaszthatatlan, vagyis fontos információt, a szeméttől. Ha ötpercenként kakukkol az email értesítő, hogy új Facebook üzenet érkezett, csak mert valakinek 9786 ismerőse van, és ha fingik egyet, azt rögtön tudatni is kell mindenkivel... szóval akár egész nap ezeket figyelheti, rámegy az egész napja, és nem csinált semmit. De közben semmilyen hasznos, vagy plusz információhoz nem jutott hozzá. Sem a napi aktuális hírekhez, sem a közélethez, sem kultúrához, semmihez.