Berta Sándor

Gondokat okoz a cégeknek az információáradat

A beérkező elektronikus levelek rossz kezelése és feldolgozása miatt csak az amerikai cégeknél átlagosan évente 28 milliárd munkaóra megy veszendőbe.

A Basex New York-i tanácsadó cég rendszeresen készít felméréseket nagyvállalatok, például az Intel és a Microsoft számára. A tanulmányok alanya legtöbbször a kutatók által egyszerűen csak információ-túlcsordulásnak nevezett jelenség. "Ennek a problémának a megoldása joggal szóba kerülhetne 2008-ban" - jelentette ki David M. Goldes, a Basex elnöke.

A cégeknél egyre komolyabb problémát jelent a növekvő e-mail, telefon-, azonnali üzenetküldő és chatforgalom, illetve annak a kezelése és feldolgozása. Az Egyesült Államokban már korábban felfigyeltek a jelenségre és gyakran Information Overload vagy Infomania névvel illetik. A beérkező azonnali üzenetek, e-mailek vagy chatablakok komolyan hátráltatják a munkát. A problémát egyrészt az olvasással és az üzenet megválaszolásával töltött idő jelenti, másrészt rendkívül nehéz úgy dolgozni, hogy az alkalmazott 5-10 percenként valami miatt kénytelen félbeszakítani a munkáját. Ezzel ugyanis felborul a folytonos munkavégzés.

A helyzetet gyakran súlyosbítja, hogy az üzenetek egyszerre vagy egymás után érkeznek meg: például jön egy e-mail, ami természetesen sürgős, de közben a mobil is jelez, hogy SMS-t küldtek és egy fax is beérkezik időközben. A reakciók gyakran összeolvadnak és akár negyedórák is eltelnek, mire a dolgozó újra a munkájával foglalkozhat. "A felméréseink azt mutatják, hogy emiatt naponta és alkalmazottanként akár több mint két értékes munkaóra is veszendőbe mehet. Mindez úgy néz ki, mint egy zenekar karmester nélkül. S a helyzet egyre súlyosabb" - szögezte le Jonathan B. Spira, a Basex elemzője.

Nem véletlen, hogy az Intel és más nagy konszernek, amelyeknek nem ritkán több tízezer alkalmazottjuk is van, egyre komolyabban foglalkoznak a problémával és keresik a lehetséges megoldásokat. "A munkaidő akár 8 órával is rövidülhet" - hangsúlyozta Nathan Zeldes, az Intel menedzsere. Amennyiben a napi munkaidő 28 százaléka rendszeresen elvész, úgy csak az Egyesült Államokban évente 28 milliárd munkaóra megy veszendőbe. S ha 21 dolláros órabérrel számolunk, ez 588 milliárd dollár.

Egyes cégek, mint például a Morgan Stanley befektetési bank, amelynek 30 országban 600 kirendeltsége van, egy százfős külön információrendszerező részleget működtet, amelynek egyetlen feladata a vállalathoz beérkező e-mail, telefon- és faxáradat osztályozása és optimalizálása. "Az idő pénz" mondás ezzel újra értelmet nyer. Spira szerint a legnagyobb gond, hogy mindenki más módon kommunikál, így rendkívül nehézzé válik az optimális kommunikáció kialakítása. A jelenséget súlyosbítja a túlbonyolítottság, a figyelmetlenség, hiszen például a vállalatokon belül sok e-mailt azoknak is elküldenek, akiknek nem is kellene. Ezzel ugyanis az is időt veszít, aki végezhetné nyugodtan a maga dolgát. Praktikusabb lenne, ha egy cég egy, vagy legfeljebb két kommunikációs megoldás mellett kötelezné el magát, például e-mail vagy azonnali üzenetküldő és mobil.

Érdekes eredménnyel zárult a Londoni Egyetem pszichiátriai Intézete által még 2005-ben elvégzett információstressz teszt is. Az egyik csoport tagjai marihuánás cigarettát szívhattak a teszt elvégzése előtt, míg a másikba az ilyen cigarettát nem szívó, de sok információval dolgozó személyek kerültek. A marihuánás csoport jóval jobb eredményeket produkált a kísérleti kérdőív kitöltésekor. Vagyis a túlzott infostressz nagyon is károsan hat az emberi teljesítőképességre.

S hogy ki a felelős? Nos, a kutatók szerint a leginkább maguk a vezetők és az alkalmazottak okolhatok, mert nem tudnak vagy nem akarnak rendet teremteni az információs-kommunikációs zűrzavarban. Pedig, ha csak egy időre kikapcsolnák a mobiltelefonjukat vagy meghatároznák, hogy mikor érhetők el, máris nyugodtabb körülményeket teremtenének, miáltal a munkateljesítményük is jelentősen javulna.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • arrakistor #8
    ha ilyen okosok is meg amerikaiak is, meg millárdosok is , dollárd milliárdjaik vannak, meg biznisz, meg marketing menedzsment, meg anyámkínja, meg elemzőjük is van, meg szakértőjük is van, meg ommbuccmannjuk is van, megmarihuánás cigit is szívnak, akkor miért nem használnak SUBJECT és/vagy FROM filteringet , amit az 5 éves kisfijam be tud állítani a levelezőjében?
  • Lame #7
    Ez igaz.
    Meg a rengeteg vallalati kormail mellett is csomo fontos info nem jut el az emberhez. Egyszer 2 napom ment ra arra, hogy megtudjam, hogy az altalam hasznalt program uj verzioja mar csak 1 fele remote kliensel lehet hasznalni, kulonben szarul mukodik.
    Volt par hasonlo dolog meg, amire sok idom rament.

    Ilyenkor nagyon tudnam ertekelni, ha az illetekest meg el se tudnam erni az ugyben, mert a managerek kitalaltak, hogy igy hatekonyabb ...
  • intrex #6
    És arról készített már valaki statisztikát, hogy a kiesett sms, email, im és egyéb médiumok által információkkal ellátott alkalmazottak mennyi munkaórát veszítenének, ha ezekből az információkból kimaradnának? Például azért idegeskedik valaki a munkahelyén, hogy rájön-e a barátnőm hogy tegnap megcsaltam. Hatékonyabban tudok dolgozni, ha ezen félelmemet egy-két rövid sms-ben tisztázom. Így a világ lakossága sok trilliárd munkaórával többet telhesít.
    Na jó, csak vicceltem. De igazam van.
  • NessieGraf #5
    Szerintem a bármelyik azonnali üzenetküldő lehet jó a munkához, de másképp, mint ahogy használják. Fontos egyezetetés pár percben jól jöhet. De célszerűbb lenne csak arra az időre bejelentkezni.
    Az SMS és a mobil nem irodába való, feltéve, hogy ott van vezetékes telefon.
    A házon belüli emilezés, szerintem belső üzenővel, egyszemélyes címzéssel kéne megoldani. Bizonyos helyzetekben az egy személy az, aki tudja, milyen téma kiket érint. Majd ő küld emilt. És elmarad a spam és a hoax a házon belül.
  • Csi9aa #4
    "azonnali üzenetküldő forgalom"
    Amelyik alkalmazott messengerezik, ott helyben rúgnám ki páros lábbal, mi a fenét képzel, az iroda netcafé?
    Belhálózati mailspammel ugyanez a helyzet. Visszakövethető ki küldte...
    A nulla munkafegyelem inkább a fő oka az alacsony hatékonyságnak, nem?
  • progee #3
    Vagyis a túlzott marihuana nagyon is pozitívan hat az emberi teljesítőképességre.
  • [HUN]PAStheLoD #2
    http://plastik.hu/2008/01/03/gtd-manifesto/ :))
  • waterman #1
    ezt korábbi munkahelyemen elég egyszerűen megoldották.. két alháló volt a számítógépes rendszerben és akinek nem kellett net az nem is tudott netelni. bentről meg nem lehetet telefonálni. érdekes megoldás volt.. nem is volt infostressz. az volt az egyedüli stresszforrás amikor demjén rózsit egy délelőtt 5ször játszottak a slágeren.