Berta Sándor

Egyre fontosabb a szállodák technikai felszereltsége

A vendégek számára fontos, hogy egy szállodában is ugyanolyan eszközöket használhassanak, mint az otthonukban vagy a munkahelyükön. A hotelek ezért folyamatosan fejlesztik rendszereiket.

Egy mai korszerű szállodában a vendég az ajtó mellett elhelyezett íriszszkennerrel azonosítja magát, majd már nem kulccsal vagy kártyával, hanem a mobiltelefonjával nyitja ki a szobája ajtaját. A helyiségbe belépve szenzorok érzékelik a jelenlétét és szabályozzák a világítást, valamint a hőmérsékletet. Emellett érintőképernyők segítségével beállítható a hőmérséklet és a levegő nedvességtartalma is. A fürdőszobában a tükör mögött is elhelyeznek egy televíziót, ez viszont, amikor ki van kapcsolva láthatatlan a lakó számára. A fürdőszoba és a szoba közötti üveg gombnyomásra átláthatatlanná válik.

A szobában Blu-ray lejátszó és 3D-s megjelenítésre képes televízió található, utóbbi beépített memóriakártya-olvasóval rendelkezik, így a vendégnél lévő fotók akár a tévé képernyőjén is megjeleníthetők. Az ablakokat elfedő függönyök akkor nyílnak szét, amikor megszólal az ébresztőóra, vagy aktiválódik az ébresztési szolgáltatás. Végül, de nem utolsósorban a felhasználóknak lehetőségük van a szobában vagy a hotel területén elhelyezett ingyenes VoIP-terminálok használatára. Nagyjából ilyen felszereltséggel büszkélkednek a mai korszerű szállodák, például a hongkongi Peninsula Hotelcsoport sanghaji szállodája.


"Minden új technikát kipróbálunk, éppen ezért itt a vendégek között megtalálhatók a munkatársaink is, legyen szó technikusokról vagy igazgatókról" - jelentette ki Ingvar Herland, a Hongkong and Shanghai Hotels Limited holding kutatási és technológiai ügyekért felelős igazgatója. A szakember egyúttal a Peninsula Hotels tulajdonosa és üzemeltetője is. A csoportnak szállodái vannak Hongkongban, Tokióban és Chicagóban.

Minden szállodalánc más dologra helyezi a hangsúlyt. Van, ahol a biztonság az elsődleges, másutt a szobák technikai felszereltsége a meghatározó. Előbbiekre jó példa a bostoni Kimpton Hotel Nine Zero, ahol a vendégeknek kétszer kell átesniük az íriszvizsgálaton, az épületbe való belépéskor és a szobájuk ajtaja előtt. A Maldív-szigeteken található Conrad Maldives Rangali Island hotelben minden vendég egy különlegesen programozott iPod Touch készüléket kap, ezt kell használnia a bejelentkezéskor és az asztalfoglaláskor egyaránt.


A Norvégiában született Herland öt éve felügyeli a Peninsula Hotelcsoport elektronikus központját, amelyben összesen 26-an dolgoznak. A terem közvetlenül a hongkongi szálloda recepciója mögött helyezkedik el és zsúfolásig megtöltötték monitorokkal, televíziókkal és asztali számítógépekkel. A központban dolgozók leolvashatják a csoport 9 szállodájának összes szobájával kapcsolatos adatokat, például, a hőmérsékletre és a fényviszonyokra vonatkozó információkat, de látják azt is, ha egy vendég azt kérte, hogy ne zavarják. Minden hotelnek van egy külön központi szervere, de ezek adataihoz a hongkongi központ bármikor hozzáférhet.

Az innováció létfontosságú. A használt rendszerek közül a távirányítók segítségével egyaránt vezérelhetők a televíziók, a DVD- és Blu-ray lejátszók, valamint a rádiók. Csak az online rádióprogramokból 3000 érhető el. A legtöbb helyen létezik külön laptopszéf, a VoIP-hálózatnak köszönhetően pedig minden vendég ingyen telefonálhat. Az állandó technikai fejlődés ugyan megterhelő a cégek számára, hiszen gyorsan kell cserélniük a használt berendezéseket, de kénytelenek lépést tartani a korral, különben elveszíthetik a vendégeiket és lemaradhatnak a versenyben.

A Las Vegas-i Venetian Hotelben már 2001 nyarán új vezeték nélküli hálózatot próbáltak ki. A Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtér közelében található Hilton Garden Inn szálloda 267-es szobája 2003-ban kiérdemelte a minden földi jóval telezsúfolt high-tech szállodai lakosztály címet, mivel már ekkor rendelkezett egy falra szerelt, 42 colos képátlóval rendelkező Panasonic plazma televízióval, amely természetesen HDTV adások vételére is alkalmas volt. Magyarországon már 2003 decemberében megjelent a vezeték nélküli elérés a szállodákban, elsőként a Corinthia Aquincum Hotelben, majd 2004-ben a Corinthia Grand Hotel Royalban és a Budapest Marriott Hotelben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Rotyoka #10
    Emberek... Aki ilyen szállodába megy az nem csak aludni fog oda járni, meg annak a lakása 2x ilyen... Nem tudom mit fröcsögtök
  • krk #9
    "A vendégek számára fontos, hogy egy szállodában is ugyanolyan eszközöket használhassanak, mint az otthonukban vagy a munkahelyükön."
    Elképzeltem a helyzetet.
    Kiveszek egy szobát.
    Bemegyek.
    Mit látok...? Egy cnc eszterga!
  • carville #8
    A kulcsot ha tehetném minden szálláshelyről száműzném, diáktól kezdve az 5 csillagosig, persze az írisz vizsgálatot én is túlzásnak tartom. Én a mágneskártya híve vagyok, könnyebb zsebre vágni, annyi embernek kérhetek hozzáférést egy szobához amennyihez akarok, így nem kell egymást vadászni a kulcsért, és a szálloda se akar pofátlan méretű büntetést rám sózni ha véletlen elvesztem, mert nekik szinte nem kerül semmibe a pótlása, és amikor kiköltözök az elveszett kártya is elévül.

    Itthon persze nem fordulnak elő ilyen gondok, de egy szálláshelyen nagyon utálom a kulcsokat.
  • daninet #7
    A központi hallban vagy egyéb helyen, repeatereket nem szerelnek szinte sehova... Ha valaki a szobájában netezhet az 3csillag+ pedig nem egy nagy extra, 3-4 párezer forintos routerrel megoldható a szintenkénti lefedettség.
  • Cat #6
    Vitatkoznék, a nyugati országokban már az egy-kétcsillagos szállodákban is mindenhol van internet.
  • edisonson #5
    Egyetértek Magyarországon meg különösen nem természetes. De wifi-t is nehéz találni ami ingyenes és rendesen működik.
  • Kheller #4
    Érdekes, hogy a wifi és a normális sebességű internet meg sincs emlitve, pedig az egyik legfontosabb és sajnos messze nem természetes...
  • Szefmester #3
    Én is erre gondoltam. Lakásnak álomszerű, szállodai szobának értelmetlen. Ez a túlzott luxus csak -számomra- erőteljes pénzkidobás. Ha üzleti úton vagyok akkor jó eséllyel csak aludni jutok vissza a szállóba, ha kirándulni akkor megint csak aludni fogok"hazamenni".
  • Molnibalage #2
    És minek a többi extra? Őszintén szólva, ha az ember külföldön van erős túlzással csak aludni jár oda...
  • mad mind #1
    "Egy mai korszerű szállodában a vendég az ajtó mellett elhelyezett íriszszkennerrel azonosítja magát, majd már nem kulccsal vagy kártyával, hanem a mobiltelefonjával nyitja ki a szobája ajtaját. "
    Ez egy baromság. Mivan ha nincs telefonom, vagy az adott országban nem működik? Egyébként is, mi a baj a kulccsal? Meg miért adnám meg a biometrikus adataim egy szállodában, amik egyáltalán nem megbízhatóak adatvédelem szempontjából.