Gyurkity Péter

A névtelen készülékek vezetnek a mobiltelefonoknál

A legfrissebb piackutatói adatokból nemcsak az derül ki, hogy az okostelefonok szinte robbanásszerűen növelik arányukat a globális színtéren - ezt már jó ideje tudjuk, megfigyeltük -, hanem az is, hogy a fejlődő országokban egy ettől alaposan eltérő játszma bontakozik ki. Ez utóbbi államokban ugyanis nem a drága, az eddigieknél több funkciót és szolgáltatást felvonultató készülékek kaparinthatják meg az első helyet, hanem a rendkívül olcsó, többnyire névtelen megoldások, amelyek ugyanakkor szintén kielégítik az alapvető igényeket.

Az okostelefonok folyamatos térhódításáról az elmúlt hónapokban több alkalommal is beszámoltunk, ebben szinte semmi meglepő nincs, amikor a legújabb piaci adatokra pillantunk. Elég ha csak arra gondolunk, hogy milyen verseny van kibontakozóban a mobil operációs rendszerek szegmensében, illetve hogy nagyon gyorsan bővül a telefonokon keresztül lebonyolított adatforgalom mértéke. Aki az elmúlt időszakban járt a nyugat-európai, vagy még inkább az észak-amerikai országokban, jól láthatta, hogy az okostelefonok szinte mindenhol megtalálhatók, és a vásárlói igényeket a legkevésbé az határozza meg, hogy valóban szükség van-e az általuk nyújtott funkciókra.

A Gartner, illetve az IDC által publikált legfrissebb összesítés ezt az érzést erősíti meg bennünk, előbbi ugyanis kijelenti, hogy a harmadik negyedévben csaknem megduplázódott az okostelefonok globális piacának forgalma az év évvel ezelőtt időszakhoz képest, míg utóbbi 90 százalékban határozza meg a növekedés ütemét. A piaci elemzők ráadásul arra számítanak, hogy az év utolsó három hónapjában még ennél is nagyobb bővülésre kerülhet sor, vagyis beigazolódnak a jó ideje fel-felbukkanó jóslatok, miszerint a következő nagy robbanás a mobil vonalon játszódik majd le.


Az okostelefonok terén persze a nagyok viszik a prímet, itt a listában olyan neveket találunk, mint az iOS, az Android, a Symbian, a Blackberry, illetve a Windows. Maga a játszótér is jelentős változáson ment keresztül az utóbbi hónapokban, hiszen felgyorsult a verseny, a szereplők egyre gyakrabban frissítik megoldásaikat, igyekeznek nem lemaradni a riválisokkal szemben, az új belépők pedig tovább fokozzák az iramot. A késlekedők lemondhatnak a zsíros szerződésekről, ezzel pedig szinte azonnal piacot veszítenek, ami persze alaposan visszahat a következő negyedévi beszámolókra.

Elemzők egyetértenek abban, hogy az okostelefonok minden eddiginél nagyobb súllyal jelennek meg a mobiltelefonok globális piacán belül. Az IDC szerint az év végére a leszállított új készülékek 20 százaléka lesz ilyen megoldás, ez pedig jövőre még tovább emelkedhet. A fejlett országok viszik a prímet, elsősorban itt figyelhető meg a kezdődő robbanás, ám ezzel egy időben a fejlődőnek mondott államokban egy párhuzamos folyamat figyelhető meg, amely igencsak eltérő jegyeket mutat fel.

A piackutatók által közzétett felmérésekben Indiát, Oroszországot, Afrikát, valamint Latin-Amerikát említik példaként ez utóbbi folyamattal kapcsolatban, ezen régiókban ugyanis nagyon magas azok aránya, akik életük első mobiltelefonjára tesznek szert. Márpedig ők nyilván nem a drágább és menőbb okostelefonok között válogatnak, hanem azon, többnyire névtelen megoldások kínálatában, amelyek rendkívül alacsony gyártási költséggel készülnek, ennélfogva pedig kedvező árfekvéssel kerülnek a boltok polcaira. A teljes mobilpiac immár 33 százalékát, vagyis éppen egyharmadát teszik ki ezen megoldások, így pedig megelőzik az eddig első helyen tanyázó Nokiát. A listát immár az "Egyéb" gyártók vezetik, ami elgondolkodtató.


Gartner statitsztika az összes eladásról - az egyéb gyártók már 33%-ot tesznek ki

Az "Egyéb" szócskával jelölt gyártók nagy többsége természetesen Kínában tevékenykedik, ahol az olcsó alkatrészekre, valamint a még olcsóbb munkaerőre támaszkodva biztosítják a nagyon alacsony költségeket. A kutatók véleménye azzal kapcsolatban is egybehangzó, hogy mindez nem lesz rövid életű tündöklés, itt egy komoly, elhúzódó folyamatról van szó, amely alapvető módon befolyásolhatja a mobiltelefonok szegmensének alakulását, és egyben komoly nyomást gyakorol majd a drágább készülékek gyártóira. Mindezt garantálja, hogy továbbra is magas lesz az igény a 3G-elérést nem támogató telefonok iránt, főként persze a kevésbé szerencsésebb régiókban.

A trend nagyon jól megfigyelhető a Gartner publikációjában, amely az egy évvel ezelőtti eredményeket is közli. Míg 2009 harmadik negyedévében a névtelen gyártók alig 16 százalékot birtokoltak globális szinten és a Nokia magabiztosan vezette a listát a maga csaknem 37 százalékával, mostanra mindez megfordult: előbbi csoport 33 százalékra tett szert, utóbbi pedig visszaszorult 28 százalékra. A harmadik a Samsung (17,2%), a negyedik messze leszakadva az LG (6,6%), az ötödik pedig az Apple (3,2%). Az olyan nagy nevek, mint a RIM, a Sony Ericsson, a Motorola, valamint a HTC, csak ezek után következnek, hiszen ők nem tudták elérni, átlépni a bűvös 3 százalékos határt.

Az IDC elemzésében az okostelefonok toplistáját látjuk, amely ettől eltérő eredményeket tartalmaz. A Nokia itt megőrizte első helyét csaknem 33 százalékkal, másodikként futottak be az "Egyéb" gyártók 18 százalékkal, mögöttük van az Apple 17, valamint a RIM 15 százalékkal. A sort a Samsung és a HTC zárja 10 százalék alatti eredménnyel, ami azonban szintén nem lebecsülendő, hiszen egyrészt okostelefonokról, másrészt pedig azok globális forgalmáról van szó.


IDC statitsztika az okostelefon-gyártókról

A hagyományos - és nagyon olcsó - mobiltelefonok előretörésében természetesen az előfizetési díjak jelentős csökkenése is szerepet játszik, amely különösen a fejlődő országokban fontos tényező. Mások az idősebb generációk bevonását említik, hiszen számukra a legtöbbször egyáltalán nem számítanak a kiegészítő, olykor feleslegesnek tűnő funkciók, a többség marad a hagyományos (alap)szolgáltatásoknál. Elhangoznak olyan vélemények is, miszerint az újabb és újabb készülékek lassan a belépő szintre szorítják vissza a ma még csúcskategóriásnak tűnő megoldásokat, így a folyamat idővel mindenképpen elvezet majd az okostelefonok teljes győzelméhez. Könnyen előfordulhat azonban, hogy ez hosszú ideig elhúzódhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bagoly007 #47
    Használtam már iPhone-t, Androidos HTC-t (nem tudom pontosan mi volt az), most pedig Blackberryt... azt kell mondanom, hogy mind a 3 nagyon jó, de én maradok a Blackberrynél... a következő pedig vagy egy BB lesz, vagy egy HTC, az iPhone nekem túl drága... (bagoly007 semmitmondó kommenjét olvashatták :P)
  • NEXUS6 #46
    Hát ja. Ezek az okostelók már túl bonyisak ahhoz, hogy átlagjúzer ne baxxa szét őket, gyak kézi számítógépek. Az epl stratégiája, hogy lekorlátozza a júzert inkább, és így próbál relatív biztonságot/nagyobb megbízhatóságot elérni.
    Na most ha a júzer még büxke is rá, hogy hülyének nézik és ezért tutkóbbnak látja kis ájfonját, arra én sem tudok mit mondani.
  • NEXUS6 #45
    "Van, akiknek nincs pénze Iphone-ra. Pedig nem elérhetetlen. Csak dolgozni kellene."

    Itt azért szerintem bejön, hogy kishazánkban elég alacsonyak az átlagkeresetek, így a magyar vásárló meglehetősen "árérzékeny".
    Aki nem az, az vagy jól keres ahhoz, hogy az epl termékek túlárazottságát -ami tény- lexarja, vagy télleg eplfan.
  • sanyicks #44
    Ott vannak a hozzászólásban, olvassál :) nem fogom leírni még 5ször hogy te 5ször odaírd hogy nincs ott :)
  • narumon #43
    Szerű? Az mindegyiknél olcsóbb akkor ilyen érveléssel, ugyanolyan hülye aki SGS-t vesz meg nokiát, mert olyan szerűeket is gyártanak a kínaiak, harmadáron.
  • narumon #42
    Hol az a konkrét tény?
  • sanyicks #41
    Keresd meg azt a kínai mobilgyárt céget amit legutóbb perelt be az epl... na vajon miért perelte be? Hát igen azért mert kb féláron csinált egy szifon szerű telefont... asszem a meizu vagy mi.
  • sanyicks #40
    Teljesen konkrét tények jöttek ki. Persze neked semmi sem az ami a kedvenced ellen van, de ez nem újdonság.
  • aronvirginas #39
    Majd december elején megnézem, hogy talál-e frissítést a KIES. Végülis nem létfontosságú, de ettől függetlenül elé szénalmas a Samsung frissítési procedúrája. Arról nem is beszélve, hogy a KIES egy rakás sz*r és csak Windowsra érhető el (szerencsére ott csücsül a gépemen egy virtuális XP, hogy az ilyen eseteket megoldja).
  • mflex #38
    Nov. 15-30-ig kerül a KIES-be, vagy is bármikor mostanában, de ha nagyon nem bírod ki, akkor "németnek kell kiadnod" magad a kies átvágásával és hivatalosan ott lesz a froyo. Sajnos a magyar (meg ezek szerint a románia) sem arról híres, hogy elsőként nyalnák ki a seggünket.