Gyurkity Péter
Felváltja a vezetékes eléréseket a 4G?
Az Egyesült Államokban már formálódik a jövő, a bátrabb szolgáltatók a felhasználók kényelem iránti igényére alapozva készülnek az újabb generációváltásra, vagyis a vezetékes elérések leváltására.
A Cnet oldalán megjelent hosszabb elemzés elsősorban azt az érdekes kérdést boncolgatja, hogy vajon a 4G, vagyis a negyedik generációs mobil elérések képesek lesznek-e a lehetetlenre, a jól megszokott szélessávú internetelérések leváltására, a nagyobb kényelem (és egyelőre a kedvezőtlenebb árszínvonal jegyében)? Jelenleg úgy tűnik, hogy mindez sikerülni fog, ám sok múlik majd a generációváltás ütemén, az erre való vásárlói hajlandóságon.
A cikkben a Clearwire szolgáltató még mindig újnak számító ajánlatát hozzák fel példaként, amely egyre több tengerentúli internetezőt bír rá a váltás meglépésére. Szembetűnő részlet, hogy - miként az a mobiltelefonok esetében is történt - főként a fiatalabb vásárlók veszik igénybe a 4G szolgáltatást. Ez sebességben jelenleg nem jelent nagy áttörést, hiszen átlagosan 3 és 6 Mbps közötti letöltési iramot nyújt az otthoni felhasználóknak, ám mindehhez nagyfokú kényelem, és olykor akár ingyen netbook készülék is jár, az előfizetés részeként. Nyilván ennek is szerepe van abban, hogy egyre többen szabadulnak meg a vezetékes csomagoktól.
Legalább ilyen érdekes, hogy bár a Szövetségi Kommunikációs Bizottság, az FCC megfigyelése szerint az amerikai lakosság 95 százaléka rendelkezik szélessávú interneteléréssel, a helyzet azonban korántsem olyan ideális, mint ahogy azt sokan itthon gondolnák. Sokat panaszkodunk Magyarországon az oligopol piacra, a verseny hiányára, egyes szolgáltatók magatartására és már-már monopóliumnak is nevezhető előnyére, ám az USA-ban is ugyanúgy léteznek ezek a gondok. Ezt az is jól mutatja, hogy 13 százalékuknak mindössze egyetlen szolgáltató biztosít lehetőséget a világhálóhoz történő csatlakozásra, a túlnyomó többség - 78 százalék - pedig mindössze két rivális közül választhat; mindössze 4 százalék engedheti meg magának, hogy ennél több szolgáltató ajánlatai között válogasson.
Nagyjából ugyanennyi, vagyis 4 százalék marad egyelőre ki a szélessávú elérések nyújtotta kényelemből (legyen szó akár vezetékes, akár vezeték nélküli megoldásokról). Ám nem csak számukra jelenthet kiugrási lehetőséget a 4G hálózatok elterjedése, hanem mindazok számára is, akik nem szívesen vállalják a sokadik internetszolgáltató megjelenését, és mindazt ami ezzel jár (gondoljunk csak a kábelezésre, vagyis a feltételek biztosítására).
Jelzésértékű, hogy bár az igazán nagyok - a Verizon és az AT&T - még az idei év vége előtt beindítják a maguk tesztfázisát az LTE technológiára alapozva, egyelőre nagyon óvatosan, vagy akár sehogy nem vázolják fel a vezetékes szélessávú elérések leváltásának akár csak a lehetőségét. A Verizon a maga részéről 6 és 12 Mbps közötti átlagos letöltési sebességet ígér saját hálózatán, vagyis a valós (tehát nem a reklámokban ígért elméleti maximális!) sebességgel itt sem lenne gond, az ár azonban egyelőre kérdéses. Az a Clearwire oldalát böngészgetve rögtön kiderül, hogy jelenleg árversenyről még nem beszélhetünk. Erre nyilván várni kell még egy darabig, annál is inkább, mert a cég hálózatának kiépítését dollármilliárdokkal támogatta a Time Warner Cable és a Comcast, amelyek a megállapodás értelmében saját előfizetőik részére mintegy kiegészítésként értékesítik a 4G-elérést.
Ezzel kapcsolatban fontos apróság, hogy a legtöbb szolgáltató használat, vagyis forgalom alapján számlázna, ami megint csak nem segíti a vezetékes elérések lecserélésének ügyét. A ma már hagyományosnak számító szélessávú internetelérések éppen a nagyobb sebességgel és az elérhető forgalom nagyságával hódították meg a piacot, még akkor is, ha most már számos szolgáltató igyekszik havi korláttal megfékezni, kordában tartani a fanatikusokat.
Amíg tehát az FCC, mint hatóság nagyon is komolyan számol a 4G versenytársként történő megjelenésével - sőt, bizonyos szempontból ezt nagyon is kedvező fejleményként értékelné -, addig a piac nagy nevei egyáltalán nem siettetnék ezt. Nyilván nekik nem érdekük, hogy viszonylag gyorsan sokan szabaduljanak meg a vezetékes megoldásaiktól. Előbbi azonban úgy véli, hogy míg az újabb versenyzők beszállását még a szolgáltatói költségek leszorításával sem tudják jelentős mértékben elősegíteni (kinek is lenne kedve öngyilkos jellegű ajánlatokkal megjelenni egy alapvetően jól kiszolgált, a nagy nevek által uralt piacon, megküzdve a kezdeti nagy kiadásokkal és az ezt követő bizonytalan jövő kihívásával?), addig a 4G számos új indulónak adhatja meg a kedvet a megjelenésre olyan területeken is, ahol jelenleg már akár két-három szolgáltató is tevékenykedik.
Érdekes fejezetét jelenti a fent ismertetett folyamatnak a Sprint most beindított reklámkampánya, amelyben az AT&T közismerten lassú és körülményes 3G-hálózatát figurázzák ki, mégpedig éppen azon az iPhone készüléken keresztül, amely a céghez kötötten kapható a tengerentúlon. Ők a meglévő elérések helyett saját megoldásukat ajánlják, amely gyakorlatilag egy 3G/4G WiFi hotspot, állításuk szerint mintegy tízszeres sebességet nyújtva a meglévő készülékekhez. Ez is jól mutatja, hogy átalakulóban van a piac, amelyre mindenkinek reagálnia kell, ha nem akar lemaradni.
A Cnet oldalán megjelent hosszabb elemzés elsősorban azt az érdekes kérdést boncolgatja, hogy vajon a 4G, vagyis a negyedik generációs mobil elérések képesek lesznek-e a lehetetlenre, a jól megszokott szélessávú internetelérések leváltására, a nagyobb kényelem (és egyelőre a kedvezőtlenebb árszínvonal jegyében)? Jelenleg úgy tűnik, hogy mindez sikerülni fog, ám sok múlik majd a generációváltás ütemén, az erre való vásárlói hajlandóságon.
A cikkben a Clearwire szolgáltató még mindig újnak számító ajánlatát hozzák fel példaként, amely egyre több tengerentúli internetezőt bír rá a váltás meglépésére. Szembetűnő részlet, hogy - miként az a mobiltelefonok esetében is történt - főként a fiatalabb vásárlók veszik igénybe a 4G szolgáltatást. Ez sebességben jelenleg nem jelent nagy áttörést, hiszen átlagosan 3 és 6 Mbps közötti letöltési iramot nyújt az otthoni felhasználóknak, ám mindehhez nagyfokú kényelem, és olykor akár ingyen netbook készülék is jár, az előfizetés részeként. Nyilván ennek is szerepe van abban, hogy egyre többen szabadulnak meg a vezetékes csomagoktól.
Legalább ilyen érdekes, hogy bár a Szövetségi Kommunikációs Bizottság, az FCC megfigyelése szerint az amerikai lakosság 95 százaléka rendelkezik szélessávú interneteléréssel, a helyzet azonban korántsem olyan ideális, mint ahogy azt sokan itthon gondolnák. Sokat panaszkodunk Magyarországon az oligopol piacra, a verseny hiányára, egyes szolgáltatók magatartására és már-már monopóliumnak is nevezhető előnyére, ám az USA-ban is ugyanúgy léteznek ezek a gondok. Ezt az is jól mutatja, hogy 13 százalékuknak mindössze egyetlen szolgáltató biztosít lehetőséget a világhálóhoz történő csatlakozásra, a túlnyomó többség - 78 százalék - pedig mindössze két rivális közül választhat; mindössze 4 százalék engedheti meg magának, hogy ennél több szolgáltató ajánlatai között válogasson.
Nagyjából ugyanennyi, vagyis 4 százalék marad egyelőre ki a szélessávú elérések nyújtotta kényelemből (legyen szó akár vezetékes, akár vezeték nélküli megoldásokról). Ám nem csak számukra jelenthet kiugrási lehetőséget a 4G hálózatok elterjedése, hanem mindazok számára is, akik nem szívesen vállalják a sokadik internetszolgáltató megjelenését, és mindazt ami ezzel jár (gondoljunk csak a kábelezésre, vagyis a feltételek biztosítására).
Jelzésértékű, hogy bár az igazán nagyok - a Verizon és az AT&T - még az idei év vége előtt beindítják a maguk tesztfázisát az LTE technológiára alapozva, egyelőre nagyon óvatosan, vagy akár sehogy nem vázolják fel a vezetékes szélessávú elérések leváltásának akár csak a lehetőségét. A Verizon a maga részéről 6 és 12 Mbps közötti átlagos letöltési sebességet ígér saját hálózatán, vagyis a valós (tehát nem a reklámokban ígért elméleti maximális!) sebességgel itt sem lenne gond, az ár azonban egyelőre kérdéses. Az a Clearwire oldalát böngészgetve rögtön kiderül, hogy jelenleg árversenyről még nem beszélhetünk. Erre nyilván várni kell még egy darabig, annál is inkább, mert a cég hálózatának kiépítését dollármilliárdokkal támogatta a Time Warner Cable és a Comcast, amelyek a megállapodás értelmében saját előfizetőik részére mintegy kiegészítésként értékesítik a 4G-elérést.
Ezzel kapcsolatban fontos apróság, hogy a legtöbb szolgáltató használat, vagyis forgalom alapján számlázna, ami megint csak nem segíti a vezetékes elérések lecserélésének ügyét. A ma már hagyományosnak számító szélessávú internetelérések éppen a nagyobb sebességgel és az elérhető forgalom nagyságával hódították meg a piacot, még akkor is, ha most már számos szolgáltató igyekszik havi korláttal megfékezni, kordában tartani a fanatikusokat.
Amíg tehát az FCC, mint hatóság nagyon is komolyan számol a 4G versenytársként történő megjelenésével - sőt, bizonyos szempontból ezt nagyon is kedvező fejleményként értékelné -, addig a piac nagy nevei egyáltalán nem siettetnék ezt. Nyilván nekik nem érdekük, hogy viszonylag gyorsan sokan szabaduljanak meg a vezetékes megoldásaiktól. Előbbi azonban úgy véli, hogy míg az újabb versenyzők beszállását még a szolgáltatói költségek leszorításával sem tudják jelentős mértékben elősegíteni (kinek is lenne kedve öngyilkos jellegű ajánlatokkal megjelenni egy alapvetően jól kiszolgált, a nagy nevek által uralt piacon, megküzdve a kezdeti nagy kiadásokkal és az ezt követő bizonytalan jövő kihívásával?), addig a 4G számos új indulónak adhatja meg a kedvet a megjelenésre olyan területeken is, ahol jelenleg már akár két-három szolgáltató is tevékenykedik.
Érdekes fejezetét jelenti a fent ismertetett folyamatnak a Sprint most beindított reklámkampánya, amelyben az AT&T közismerten lassú és körülményes 3G-hálózatát figurázzák ki, mégpedig éppen azon az iPhone készüléken keresztül, amely a céghez kötötten kapható a tengerentúlon. Ők a meglévő elérések helyett saját megoldásukat ajánlják, amely gyakorlatilag egy 3G/4G WiFi hotspot, állításuk szerint mintegy tízszeres sebességet nyújtva a meglévő készülékekhez. Ez is jól mutatja, hogy átalakulóban van a piac, amelyre mindenkinek reagálnia kell, ha nem akar lemaradni.