Kruza Richárd
Meglepő telefonszámlákat okozhat a mobilinternet
A mobilinternet a hírközlési piac fiatal szereplőjeként megfelelő tájékozottság hiányában komoly veszélyt jelenthet a pénztárcánkra - hangzott el a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjének sajtótájékoztatóján. A tavalyi utolsó negyedév óta megszaporodtak a mobil internettel kapcsolatos fogyasztói jelzések, a felhasználók különösen magasnak a tartják a külföldi adatforgalmi díjakat.
Remek dolog a vezeték nélküli internet, és az ezekhez tartozó készülékek és berendezések is különféle formában egyre elérhetőbb áron kerülnek forgalomba. A szolgáltatók különféle akciók keretein belül propagálják szolgáltatásaikat, aminek köszönhetően Magyarországon mára 542 ezren fizettek elő ilyen szolgáltatásra. A növekvő igényt mutatja, hogy idén márciusban már naponta 500 új előfizetőt regisztráltak.
Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője egy sajtótájékoztató keretein belül hívta fel a figyelmet a mobilinternet potenciális veszélyeire. Mivel a vezetékes szélessávú internet szolgáltatásokkal szemben a mobilinternet tarifarendszere más alapokon nyugszik, a nem szakavatott, vagy a szolgáltató által nem kellőképpen tájékoztatott ügyfélt hónap végén nagyon kellemetlen meglepetés érheti, amikor megkapja mobil számláját. A képviselő információi szerint előfordult már az is, hogy valaki 100 ezer forintos számlát kapott hó végén. Mindennek hátterében részben az áll, hogy az előfizetők az adatforgalmi korlátot túllépve százszor is többet fizethetnek ugyanazon oldal letöltéséért.
Takács Péter felsorolta a legtipikusabb negatív eseteket. Első, ha kellő ismeret hiányában a felhasználó nem ismeri a különbséget a kilobit/kilobyte (kb/kB) és a megabit/megabyte (Mb/MB) mértékegységek között. Ehhez párosul, hogy az adatforgalmat a felhasználók gyakran keverik a letöltött adatok mennyiségével (a szolgáltatók mindig a teljes, tehát a le- és feltöltött adatok teljes mennyiségét számítják adatforgalomnak).
A mai mobiltelefonok szinte már mind alkalmasak az internet elérésére, és a szolgáltatók új előfizetés értékesítésekor automatikusan aktiválják ezt a szolgáltatást. Mindezt általában úgy teszik, hogy külön nem hívják fel erre a vásárló figyelmét, ráadásul megfelelő módosítás híján ilyenkor mindig egy "start csomag" lesz érvényben. Ennek következtében az avatatlan felhasználó gyakran gyanútlanul kezdi el használni a mobilinternetet, és mivel az ilyen csomagok árazása jelentősen eltér, az eredmény gyakran egy hatalmas összeg a havi telefonszámlán. A különbség extrém: például az egyik magyar szolgáltatót igénybevéve, az index.hu nyitóoldalát megnyitva egy 5GB-os csomag esetében 1,8 forintot kell fizetni, míg ugyanennél a szolgáltatónál a mobiltelefon előfizetéshez tartozó alapcsomag használata esetén, ugyanezen oldal letöltése 1843,2 forintba kerül.
Problémát szokott jelenteni továbbá a szándékolatlan adatroaming. Határmenti településeken a mobitelefon gyakran magától átvált a szomszédos országban lévő szolgáltatóra. Ennél még rosszabb a helyzet akkor, ha a felhasználó azzal sincs tisztában, hogy külföldön járva a barangolás milyen hatással van a letöltött adatok után fizetendő összegre. További problémát jelenthet az "extrém használat", amikor a felhasználó rendszeresen, vagy folyamatosan nagy mennyiségű adatot tölt le, és a mobilinternetet is erre a célra akarja használni. Elhangzott, hogy a mobilinternet technikai okok miatt alapvetően nem erre a célra javasolt, éppen az 5GB-os díjcsomagok szabnak ennek határt.
Takács Péter felhívta a figyelmet a tudatos magatartásra mely vonatkozik a fogyasztóra és a szolgáltatóra egyaránt: a fogyasztó tájékozódhat a Nemzeti Hírközlési Hatóság által üzemeltetett Tantusz weboldalon, ami immár hat szolgáltatás terén részletes, személyre szabott információkkal segíti a vásárókat mobiltelefon, vezetékes és mobilinternet, roaming és televízió szolgáltatások közötti eligazodásban. Elmondta továbbá, hogy az NHH az ügyfelek megfelelő tájékoztatásában felelős magatartást vár a szolgáltatóktól, tehát részletes információt kell adniuk az adatcsomagok forgalmi díjairól, az megfelelő internetes díjcsomagokról, a lefedettségi adatokról (GPRS, EDGE, 3G, HSDPA), a szándékolatlan barangolásról és a külföldi használat díjszabásáról.
A megfelelő tájékoztatás pedig azt is jelentené, hogy a szolgáltatóknak köznapi nyelven kellene a fent jelzett problémakörban érthető információt adni a hozzá nem értő felhasználóknak is. Ez egyébként a szolgáltatók saját érdeke is lenne, hiszen így azokban a potenciális ügyfelekben is bizalom alakulna ki a mobilinternet iránt, akik eddig nem nagyon értették hogy pontosan miről is van szó. Érthető tájékoztatás nélkül számukra ugyanis csak egy misztikus dolog marad, melyet a gyerek vagy a szomszéd tud csak beállítani, és ami a hónap végi számlák vonatkozásában nagy meglepetéseket tud okozni.
Remek dolog a vezeték nélküli internet, és az ezekhez tartozó készülékek és berendezések is különféle formában egyre elérhetőbb áron kerülnek forgalomba. A szolgáltatók különféle akciók keretein belül propagálják szolgáltatásaikat, aminek köszönhetően Magyarországon mára 542 ezren fizettek elő ilyen szolgáltatásra. A növekvő igényt mutatja, hogy idén márciusban már naponta 500 új előfizetőt regisztráltak.
Takács Péter, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője egy sajtótájékoztató keretein belül hívta fel a figyelmet a mobilinternet potenciális veszélyeire. Mivel a vezetékes szélessávú internet szolgáltatásokkal szemben a mobilinternet tarifarendszere más alapokon nyugszik, a nem szakavatott, vagy a szolgáltató által nem kellőképpen tájékoztatott ügyfélt hónap végén nagyon kellemetlen meglepetés érheti, amikor megkapja mobil számláját. A képviselő információi szerint előfordult már az is, hogy valaki 100 ezer forintos számlát kapott hó végén. Mindennek hátterében részben az áll, hogy az előfizetők az adatforgalmi korlátot túllépve százszor is többet fizethetnek ugyanazon oldal letöltéséért.
Takács Péter felsorolta a legtipikusabb negatív eseteket. Első, ha kellő ismeret hiányában a felhasználó nem ismeri a különbséget a kilobit/kilobyte (kb/kB) és a megabit/megabyte (Mb/MB) mértékegységek között. Ehhez párosul, hogy az adatforgalmat a felhasználók gyakran keverik a letöltött adatok mennyiségével (a szolgáltatók mindig a teljes, tehát a le- és feltöltött adatok teljes mennyiségét számítják adatforgalomnak).
A mai mobiltelefonok szinte már mind alkalmasak az internet elérésére, és a szolgáltatók új előfizetés értékesítésekor automatikusan aktiválják ezt a szolgáltatást. Mindezt általában úgy teszik, hogy külön nem hívják fel erre a vásárló figyelmét, ráadásul megfelelő módosítás híján ilyenkor mindig egy "start csomag" lesz érvényben. Ennek következtében az avatatlan felhasználó gyakran gyanútlanul kezdi el használni a mobilinternetet, és mivel az ilyen csomagok árazása jelentősen eltér, az eredmény gyakran egy hatalmas összeg a havi telefonszámlán. A különbség extrém: például az egyik magyar szolgáltatót igénybevéve, az index.hu nyitóoldalát megnyitva egy 5GB-os csomag esetében 1,8 forintot kell fizetni, míg ugyanennél a szolgáltatónál a mobiltelefon előfizetéshez tartozó alapcsomag használata esetén, ugyanezen oldal letöltése 1843,2 forintba kerül.
Problémát szokott jelenteni továbbá a szándékolatlan adatroaming. Határmenti településeken a mobitelefon gyakran magától átvált a szomszédos országban lévő szolgáltatóra. Ennél még rosszabb a helyzet akkor, ha a felhasználó azzal sincs tisztában, hogy külföldön járva a barangolás milyen hatással van a letöltött adatok után fizetendő összegre. További problémát jelenthet az "extrém használat", amikor a felhasználó rendszeresen, vagy folyamatosan nagy mennyiségű adatot tölt le, és a mobilinternetet is erre a célra akarja használni. Elhangzott, hogy a mobilinternet technikai okok miatt alapvetően nem erre a célra javasolt, éppen az 5GB-os díjcsomagok szabnak ennek határt.
Takács Péter felhívta a figyelmet a tudatos magatartásra mely vonatkozik a fogyasztóra és a szolgáltatóra egyaránt: a fogyasztó tájékozódhat a Nemzeti Hírközlési Hatóság által üzemeltetett Tantusz weboldalon, ami immár hat szolgáltatás terén részletes, személyre szabott információkkal segíti a vásárókat mobiltelefon, vezetékes és mobilinternet, roaming és televízió szolgáltatások közötti eligazodásban. Elmondta továbbá, hogy az NHH az ügyfelek megfelelő tájékoztatásában felelős magatartást vár a szolgáltatóktól, tehát részletes információt kell adniuk az adatcsomagok forgalmi díjairól, az megfelelő internetes díjcsomagokról, a lefedettségi adatokról (GPRS, EDGE, 3G, HSDPA), a szándékolatlan barangolásról és a külföldi használat díjszabásáról.
A megfelelő tájékoztatás pedig azt is jelentené, hogy a szolgáltatóknak köznapi nyelven kellene a fent jelzett problémakörban érthető információt adni a hozzá nem értő felhasználóknak is. Ez egyébként a szolgáltatók saját érdeke is lenne, hiszen így azokban a potenciális ügyfelekben is bizalom alakulna ki a mobilinternet iránt, akik eddig nem nagyon értették hogy pontosan miről is van szó. Érthető tájékoztatás nélkül számukra ugyanis csak egy misztikus dolog marad, melyet a gyerek vagy a szomszéd tud csak beállítani, és ami a hónap végi számlák vonatkozásában nagy meglepetéseket tud okozni.