Berta Sándor

Mellékhatásai is vannak a 3D technológiának

Három elektronikai konszern a japán kormánnyal közösen elkészített egy ismertető anyagot, amely a 3D technológia mellékhatásaira hívja fel a figyelmet.

A programban a szigetországi kabinet mellett a Toshiba, a Sharp és a Hitachi vesz részt. Ugyanakkor más cégek, például a Samsung is igyekeznek rávilágítani arra, hogy a 3D technológián alapuló készülékek, például televíziók használata nem jelent veszélytelen szórakozást. A felvilágosító anyag egyik lényeges eleme, hogy a 3D-s televíziókat célszerű az erkélytől vagy emeleten a lépcsőfokoktól nagy távolságra elhelyezni, hogy az esetleges érzékcsalódások miatt ne következhessen be baleset.

A kiadványban gyakorlatilag minden, a gyártók által jelenleg ismert kockázat és mellékhatás szerepel. Megemlítik, hogy a 3D-s televíziók nézése szédülést, rosszullétet és fáradtságérzetet okozhat. Mindez nem véletlen, hiszen a látvány miatt az emberek úgy érezhetik, valódi környezetben élik át a látottakat. A dokumentumot nem csak a televíziógyártóknak, hanem a 3D-s mozik üzemeltetőinek is ajánlja a japán kormány és a három cég.


"Úgy véljük, hogy a felhasználók többségének nem okoz majd problémákat a technológia, de ugyanakkor arra is figyelmeztetnünk kell őket, hogy lehetnek mellékhatások" - közölte Koichi Imai, a Toshiba japán konzorcium szóvivője. A Samsung a kockázatok és mellékhatások között említi a tengeribetegséget, a fejfájást, a tudatzavaros állapotokat, izomgörcsöket és a szemrángásokat. Az alkoholt fogyasztók vagy a rosszul, illetve keveset alvóknak szintén nem ajánlja a dél-koreai vállalat a 3D-s televíziók megvásárlását és használatát.

A cég kitért arra is, hogy a 3D-s különleges szemüveget nem szabad hagyományos napszemüvegként alkalmazni. Célszerű a 3D-s készülékektől kellő távolságban ülni, mivel így elkerülhetők az érzékcsalódások, a tájékozódási zavarok és a rosszullétek. Bár az akció mindenképpen figyelemre méltó, az anyag elkészítésére alighanem az inspirálta a gyártókat, hogy így akarják megelőzni az esetleges később kártérítési pereket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mice #27
    "Ami viszont igen, az a csokkent fenyero. Olyan, mintha napszemuvegben jatszanek."

    nvidiánál erre volt a stereo-gamma increase - a monitort valszeg kicsit gyorsabban öregbítette, de így kb. uannyi volt világos minden gém mint 2d-ben
  • Mice #26
    sziasztok

    nekem még annó egy gefi2 elsás kártya mellé adtak shuttered glassosat ami full bejött

    nfs - szunyog feltapadva a szélvédőre, kanyarban az arcodba jött a busz:)...de igazából a q3-ban volt élménya tényleges mélységi célzás

    sajna a sok albis költözés óta a kábelek azóta megtörtek, de a mai napig rengeteg 10k körüli összegért forgalmazottakat látni a neten

    ami viszont inkább érdekelne, hogy a szemü nélküli tv-k
    1-milyen árban mozognak
    2-valamilyen kiállításokon lehet e személyesen is kipróbálni
    3-egy régebbi 1-2 éves sg-s cikkben magyar cég is volt említve mint szemü nélküli kijelzőket kifejlesztő/gyártó cég (annó írtam nekik, de no reply....), a bookmark meg elkavarodott... erről van e bárkinek bmi infója?
    4-ill.. mi a helyzet a johny mnemonic-os / vid-korszak-beli filmekben látható sisakos 3d élményekkel? azokkal merre lehet összefutni még akár csak kipróbálás szintjén is?
  • Tetsuo #25
    Na igen, de a 3D erzetet a 2 szem kulonbsege adja, azt latod tavolsagnak.
    A kamera lencserendszere ill az operator probalja fokuszban tartani az esemenyeket, az idealis az lenne, hogy nem lenne homalyos soha semmi, vagyis hatalmas lenne a melysegelesseg, ami animacios filmeknel ugy is van, csupan a realis kamerahatas miatt homalyositanak be tavoli vagy kozeli reszeket..
    Ha a szemeden a retinara esik a feny fokuszpontja, akkor ok minden, a filmesek tudnak vele jatszani.. 2D-nel is a vaszonra fokuszal mindenki, megsem lesz rosszul.
  • Tetsuo #24
    Hm ez erdekes es nincs atfedes, interferencia v hasonlok?
    :) Na jo, most mar telleg utana nezek.. meg ami Dolby az komoly lehet ;)
  • FtranX #23
    Nem lesz mas a szine, mert olyan kicsi az eltolas, hogy nem veszed eszre a kulonbseget. A vetito a 3 alapszin helyett 6-ot hasznal. 3-at az egyik, 3-mat a masik kephez. A szemuveg lencsei pedig csak a hozzaajuk tartozo alapszineket engedik lattatni, a masik oldalet kiszurik.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_3D
  • FtranX #22
    "A 3D erzetet pont attol kapod, hogy mashova fokuszalsz.. Nem?"
    Nem egeszen. Nem tudom pontosan hogy van, de valami olyasmi, hogy a fokusz a fenysugarak beesesi szogevel van kapcsolatban. Ugye, egy szimpla kamera felvetele is lehet homalyos.
  • Tetsuo #21
    LOL, akkor mi?! A 2 kulon latoszogu felvetel a 2 szemnek, pont hogy emiatt van, nem masert..
  • philcsy #20
    "A 3D erzetet pont attol kapod, hogy mashova fokuszalsz.. Nem?" A valóságban részben igen, de ezeknél nem.
  • Tetsuo #19
    Nem vagom ezt az eltolast. Ha eltoljak a szineket, akkor mas lesz a szine. Es?
    Kulon csatornakon, amit a szemuveg is kulon erzekel 3 vagy 4 alapszinnel?
    Ennyi erovel mar a VR szemuvegeket is fejleszthetnek..
  • Tetsuo #18
    Ja, hogy ugy csalnak, hogy a vaszon sikjat elobbre hozzak? LOL Az nagyon gaz.
    Az megannyira sem elmeny.

    Messze van meg az ido, hogy komoly pluszt kapjunk ezzel a technikaval.