Gyurkity Péter

Kartelleztek a CRT-kijelzők gyártói

Legalábbis erre gyanakszik az Európai Bizottság, amely a korábbi rajtaütések után most írásban juttatta el kifogásait az ügyben érintett vállalatoknak - utóbbiak írásban és szóban is reagálhatnak.

Az Európai Bizottság több mint két évvel ezelőtt kezdte meg vizsgálódását az ügyben, amikor is több cég telephelyén rajtaütésszerű vizsgálatot hajtottak végre. Az érintettek között olyan neveket találunk, mint a Chunghwa Picture Tubes (a Tatung egyik részlege), az LG Electronics, a Matsushita (Panasonic), a Philips, a Samsung, valamint a Toshiba. Az eddig nyilvánosságra hozott eredmények arra engednek következtetni, hogy ezen cégek két eltérő kartellba tömörültek, hogy magasan tartsák az árakat.

A testület most írásban juttatta el részletes anyagát a fenti gyártókhoz, amelyben elsősorban kifogásait közli a módszerrel és a kartellek állítólagos létrehozásával kapcsolatban. A megnevezettek ezt követően szintén írásban reagálhatnak a vádakra, kiegészíthetik és kommentálhatják a dokumentációt, sőt akár szóbeli meghallgatást is kérhetnek, ahol majd előadhatják saját álláspontjukat. Ez még nyilván csak az első kört jelenti egy valószínűleg hosszúra nyúló vitában, ám az biztos, hogy az Európai Bizottság komoly lépésekre készül, hiszen a cégek megsértették a közösség előírásait.

A két kartell célja egyértelmű volt: a résztvevők igyekeztek magasan tartani az árakat, már amennyire ez lehetséges volt a lapostévék és -monitorok terjedésével egy időben. Az ügyben ugyanis kizárólag a hagyományos katódsugaras (CRT) technológiával készült kijelzőkről van szó, méretes televíziókról, illetve a személyi számítógépeknél használt monitorokról, ezeknél szerettek volna minél nagyobb profitot megőrizni a fenti gyártók - sikerrel, hiszen az anyag arra utal, hogy meg tudtak állapodni egymás közt.

Mivel ezek a készülékek a piac elenyésző részét tartották meg maguknak, nem túl valószínű, hogy a vizsgálat hatására komoly mértékben változnának a kereskedelmi árak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tmisi #8
    Ott a pont, én így vagyok az elektromos autóval. Pl. aki dolgozni jár át vele (pl. én) másik településre - ami kb. 6 km -, mert a buszmenetrend nem felel meg, annak igenis jó lenne egy faxa is villanyjárgány, amit hétvégente feltöltök, ahelyett hogy a Samarával pöfögnék át. Persze akkor a MOL nem tud majd belőlem megélni, legfeljebb a DÉMÁSZ.
    (Tudom van hagyományos és origi bicikli is, de azért meleg nyáron meg hideg télen nem épp kellemes átjárni vele).
  • [HUN]FaTaL #7
    Volt már olyan is...
  • vasziszdasz #6
    Nahát milyen meglepő... Vagy inkább az hogy csak ezek buktak le, az összes többi cég nem.
  • waterman #5
    az még elmegy, ha kihúzzák egy termék életciklusát, elvégre biztos bődületes pénzekbe kerül a fejlesztés. ezt még megeszem. nekem az nyitja ki a bicskát a zsebemben, amikor a frissebb fejlesztések is szarok. például:
    - monitoroknál 20-22 col felett is nyomatják a tn+filmet. aki már akkorát vesz, vegyen értelmeset, mert mindenhol más lesz a színe. de sikerül nekik eladni.. ehhez a felhasználóknak is hagyni kell magukat..
    - kiadnak egy újabb monitort és mivel low-buget örüljünk ha nem csak d-sub csati van rajta. a tescoban 2 hónapja is láttam olyat, amin csak d-sub volt! már be sem lehet dugni a gépbe átalakító nélkül.
    - a vékony tv-kből az utóbbi pár évig kihagyták a digitális tunert, pedig a gyártóknak nagyon is tudniuk kell, vagy sejteniük, hogy mi lesz 3-4 év múlva. eredmény: kedves juzer megveszi a következő tv-jét, jippí!
    a gyártók valahol mindig spórolnak. jó hát biztosan jobb megcsinálni egy gyenge kivitelű monitort, aztán abból eladni 3at is, mire a vásárló végre elégedett, minthogy már eleve jót csinálni.
  • Frayer #4
    De valahogy pont ugyan így van a Laser TV-vel, a SED panelekkel, és a Non organic LED panelekkel is a helyzet.
    Gyakorlatilag már évek óta tökéletes a technológia, be voltak mutatva, demózták mindenhol a technológiákat, csak mindig van valami ami miatt még nem kerültek tömeggyártásra. A SED-nél már nem is akartak gyártási dolgokra hivatkozni, gondolták milyen átlátszó lenne már, mindenki erre hivatkozik. Inkább csináltak cégen belül egy kis műbalhét, mintha nem tudnának megegyezni saját magukkal, és magukkal pereskednek. =)) Kész röhej. Pedig milyen jó is lenne a teljes Adobe RGB színtér 100%-a, és egymilliós valós kontrasztarány.

    Tipikus jelenség amikor a közgazdász és marketing menedzserek megpróbálják késleltetni, akadályoztatni a technológiát, az idő kerekét visszaforgatni, vagy megállítani, hogy még több bőrt lehessen lehúzni a rókáról, piacról.

    Undorító kapitalista paradigma, gyakorlati eljárás. Mi baszunk rá mindig, a fogyasztók.
  • waterman #3
    mit gondolsz miért nincs még oled kijelző? mert az lcd gyártóknak nem érdeke. ha majd csökkennek az eladások, akkor _egyszer_, _hirtelen_ megjavul a kék szín, _varázsütésre_ olcsó lesz előállítani, (ugye azt mondták még 4 éve, hogy olyan egyszerű lesz a gyártásuk, hogy csak nyomtatni kell) és valahogy pont a legtöbb gyártó hasonló időben fedezi majd fel a szükséges dolgokat, hogy tömeggyártható legyen..
  • Frayer #2
    mindenki kartellezik, csak ha okosan csinálják, nehéz lebuktatni őket
    Szóban is megállapodhatunk egymás közt, hogy nem adjuk a szilvát 400 ft-nál olcsóbban a piacon. Mindenkinek az az érdeke, hogy ne árulja el saját magát és a többieket sem. Gyakorlatilag szinte lehetetlen lebuktatni őket.
    Ez van. Mindenki kartellezik. Olajosok, Bankosok, iparosok, mindenki, van hogy állami támogatással
  • tom235 #1
    10 év múlva meg kiderül, hogy az LCD kijelzők gyártói kartelleztek.