Berta Sándor
Elkészült az antik Róma 3D-s modellje
Amerikai, brit, olasz és német szakemberek tíz évi munkájának köszönhető, hogy létrejött az ókori Róma valósághű háromdimenziós megfelelője.
A tudósok arra számítanak, hogy így könnyebben megérthetik majd az antik Róma megalakulását és a lakosainak mindennapi életét, a turisztikai szakma viszont a kiberturizmusban lévő lehetőségeket látja a programban. "A Rome Reborn 1.0 egy immár fél évezredre visszavezethető munka folytatása. Kutatók és építészek ugyanis már a reneszánsz kora óta próbálják rekonstruálni az ókori Rómát. Ez most végre sikerült nekünk" - jelentette ki Bernard Frischer, a Virginia Egyetem Humán Haladó Technológiák Intézetének igazgatója, a projekt vezetője.
A program célja az volt, hogy a szakemberek megtudják, hogyan is nézett ki az Örök Város az i. sz. 320-ban. A Rome Reborn nevű projekt összesen 1,5 millió euróba került és ez volt az eddigi legnagyobb és legátfogóbb program egy történelmi város rekonstruálására. A munkák során összesen 7000 épületet rekonstruáltak a 13 kilométer hosszú, úgynevezett aureliai fal által körülvett területen. 30 épületnek, köztük a Colosseumnak, a szenátusnak és a Vénusz-templomnak a belső elrendezését is modellezték. A modern technikának köszönhetően bárki betekintést kaphat majd az ókori rómaiak mindennapi életébe, a város fejlődésébe. Az egyetemeken a hallgatók, de később akár turistacsoportok is valós idejű virtuális városnézéseken vehetnek majd részt.
"Elmehetünk a Colosseum alá, megnézhetjük, hogy működtek az állatokat a küzdőtérre szállító felvonók. Megtudhatjuk, mindez akkor hogyan nézett ki és számos még tisztázatlan, így például a Colosseum befogadóképességével kapcsolatos kérdésre is választ kaphatunk" - szögezte le a szakember. A munka során a kutatók lézerszkennereket, valamint a Plastico di Roma Antica nevű modellről készült digitális fotókat használtak.
Gbariele Guidi, a programban résztvevő egyik milánói tudós szerint a szerzett tapasztalatokat később más városok modellezésénél is fel lehet majd használni. "A projekt maga óriási technikai kihívás volt és mivel sikeresen zárult, így felépíthető lenne a további városmodelleket tartalmazó adatbázis például a múzeumok számára" - tette hozzá Guidi. Ezt a véleményt osztja Bernard Frischer, aki úgy vélte a megoldás segíthet a következő generációknak az ókori Róma és más antik települések tanulmányozásában.
Felmerült az az ötlet is, hogy az új virtuális világ megjelenne a Second Life-ban, így juttatva új lehetőségekhez a rendszeresen oda látogató felhasználókat.
A tudósok arra számítanak, hogy így könnyebben megérthetik majd az antik Róma megalakulását és a lakosainak mindennapi életét, a turisztikai szakma viszont a kiberturizmusban lévő lehetőségeket látja a programban. "A Rome Reborn 1.0 egy immár fél évezredre visszavezethető munka folytatása. Kutatók és építészek ugyanis már a reneszánsz kora óta próbálják rekonstruálni az ókori Rómát. Ez most végre sikerült nekünk" - jelentette ki Bernard Frischer, a Virginia Egyetem Humán Haladó Technológiák Intézetének igazgatója, a projekt vezetője.
A program célja az volt, hogy a szakemberek megtudják, hogyan is nézett ki az Örök Város az i. sz. 320-ban. A Rome Reborn nevű projekt összesen 1,5 millió euróba került és ez volt az eddigi legnagyobb és legátfogóbb program egy történelmi város rekonstruálására. A munkák során összesen 7000 épületet rekonstruáltak a 13 kilométer hosszú, úgynevezett aureliai fal által körülvett területen. 30 épületnek, köztük a Colosseumnak, a szenátusnak és a Vénusz-templomnak a belső elrendezését is modellezték. A modern technikának köszönhetően bárki betekintést kaphat majd az ókori rómaiak mindennapi életébe, a város fejlődésébe. Az egyetemeken a hallgatók, de később akár turistacsoportok is valós idejű virtuális városnézéseken vehetnek majd részt.
"Elmehetünk a Colosseum alá, megnézhetjük, hogy működtek az állatokat a küzdőtérre szállító felvonók. Megtudhatjuk, mindez akkor hogyan nézett ki és számos még tisztázatlan, így például a Colosseum befogadóképességével kapcsolatos kérdésre is választ kaphatunk" - szögezte le a szakember. A munka során a kutatók lézerszkennereket, valamint a Plastico di Roma Antica nevű modellről készült digitális fotókat használtak.
Gbariele Guidi, a programban résztvevő egyik milánói tudós szerint a szerzett tapasztalatokat később más városok modellezésénél is fel lehet majd használni. "A projekt maga óriási technikai kihívás volt és mivel sikeresen zárult, így felépíthető lenne a további városmodelleket tartalmazó adatbázis például a múzeumok számára" - tette hozzá Guidi. Ezt a véleményt osztja Bernard Frischer, aki úgy vélte a megoldás segíthet a következő generációknak az ókori Róma és más antik települések tanulmányozásában.
Felmerült az az ötlet is, hogy az új virtuális világ megjelenne a Second Life-ban, így juttatva új lehetőségekhez a rendszeresen oda látogató felhasználókat.