Berta Sándor

Elkészült az antik Róma 3D-s modellje

Amerikai, brit, olasz és német szakemberek tíz évi munkájának köszönhető, hogy létrejött az ókori Róma valósághű háromdimenziós megfelelője.

A tudósok arra számítanak, hogy így könnyebben megérthetik majd az antik Róma megalakulását és a lakosainak mindennapi életét, a turisztikai szakma viszont a kiberturizmusban lévő lehetőségeket látja a programban. "A Rome Reborn 1.0 egy immár fél évezredre visszavezethető munka folytatása. Kutatók és építészek ugyanis már a reneszánsz kora óta próbálják rekonstruálni az ókori Rómát. Ez most végre sikerült nekünk" - jelentette ki Bernard Frischer, a Virginia Egyetem Humán Haladó Technológiák Intézetének igazgatója, a projekt vezetője.

A program célja az volt, hogy a szakemberek megtudják, hogyan is nézett ki az Örök Város az i. sz. 320-ban. A Rome Reborn nevű projekt összesen 1,5 millió euróba került és ez volt az eddigi legnagyobb és legátfogóbb program egy történelmi város rekonstruálására. A munkák során összesen 7000 épületet rekonstruáltak a 13 kilométer hosszú, úgynevezett aureliai fal által körülvett területen. 30 épületnek, köztük a Colosseumnak, a szenátusnak és a Vénusz-templomnak a belső elrendezését is modellezték. A modern technikának köszönhetően bárki betekintést kaphat majd az ókori rómaiak mindennapi életébe, a város fejlődésébe. Az egyetemeken a hallgatók, de később akár turistacsoportok is valós idejű virtuális városnézéseken vehetnek majd részt.



"Elmehetünk a Colosseum alá, megnézhetjük, hogy működtek az állatokat a küzdőtérre szállító felvonók. Megtudhatjuk, mindez akkor hogyan nézett ki és számos még tisztázatlan, így például a Colosseum befogadóképességével kapcsolatos kérdésre is választ kaphatunk" - szögezte le a szakember. A munka során a kutatók lézerszkennereket, valamint a Plastico di Roma Antica nevű modellről készült digitális fotókat használtak.

Gbariele Guidi, a programban résztvevő egyik milánói tudós szerint a szerzett tapasztalatokat később más városok modellezésénél is fel lehet majd használni. "A projekt maga óriási technikai kihívás volt és mivel sikeresen zárult, így felépíthető lenne a további városmodelleket tartalmazó adatbázis például a múzeumok számára" - tette hozzá Guidi. Ezt a véleményt osztja Bernard Frischer, aki úgy vélte a megoldás segíthet a következő generációknak az ókori Róma és más antik települések tanulmányozásában.

Felmerült az az ötlet is, hogy az új virtuális világ megjelenne a Second Life-ban, így juttatva új lehetőségekhez a rendszeresen oda látogató felhasználókat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Godefroy #17
    Igaz vónosnégyes nem volt.

    De igazából azt se tudjuk, milyen zene volt, egyetlen kotta vagy zene leírás sem maradt fönnt.
    Amit a filmekben lehet hallani fanfárok egyebek csak kitaláció, mert azt tudjuk használtak ilyet de hogy mit játszottak rajtuk azt nem.
    Egyetlen vizi orgona maradt meg ugy ahogy Aquincumban látható azt hiszem.
    de ebből is csak a hangok spektrumát tudjuk meg azt hogy milyen kombinációban azt nem
    (pl ha találnának 300 év mulva egy zongorát, és nem maradna semmi az elöző korokból kotta vagy leírás honnan tudnák hogy Mozart mű vagy Jazz hangzott el rajta?)
  • balee66 #16
    Elkéne kérni tőlük a modelleket... rengeteg grafikus/3D tervező van aki, csak úgy hobbiból is elszórakozna vele szerintem...
  • Anteris #15
    ja, különösen a vonósnégyesre gerjedtünk ami köztudottan a római kor kedvenc hangszeres csapata volt..
  • haxoror #14
  • Godefroy #13
    A lényeg, hogy elkészült.
    Így készen vannak az objektumok, arra meg aztán késöbb tehetsz bármilyen texturát.
    De ez csaka külsőségen javítana, a város szerkezete és épitészete így is követhető.
  • m4G1c #12
    Ilyen kidolgozottság mellett egyszer sztem befigyel majd vmelyik Flight Simulator-ben :)

    Erre nyilván hatással volt a 10 évnyi kutakodás, bár '97-ben is voltak már egész korrekt cg-s megoldások modellezésre. (közben a grafikai munkaállomások is fejlődtek)
    De persze nyilván azt is szem előtt kellett tartaniuk, hogy a múzeumok nem sli-s gef8800-at tartanak az irodai gépeikben.
  • Tripax #11
    Azthiszem teljes mértékben egyet kell, hogy értsek az előttem szólóval. Ennél azért szerintem jobb hypertextúrát és sprit- ot is rákenhettek volna. Meglátásom szerint a tudományos munkára ment el több pénz és nem magára a programra. De egy ien munkánál azt sem tartom kizártnak, hogy egy olcsó programozó csapatot bíztak meg ezzel a feladattal. Mert ez így tényleg nagyon ArchiCAD kinézetű.

    Egyébként maga a városmodellezés remek dolog, én támogatom az ien és ehhez hasonló munkákat. Jó lenne végig menni egy ien virtuális időutazású városkában.
  • Tripax #10
    Azthiszem teljes mértékben egyet kell, hogy értsek az előttem szólóval. Ennél azért szerintem jobb hypertextúrát és sprit- ot is rákenhettek volna. Meglátásom szerint a tudományos munkára ment el több pénz és nem magára a programra. De egy ien munkánál azt sem tartom kizártnak, hogy egy olcsó programozó csapatot bíztak meg ezzel a feladattal. Mert ez így tényleg nagyon ArchiCAD kinézetű.

    Egyébként maga a városmodellezés remek dolog, én támogatom az ien és ehhez hasonló munkákat. Jó lenne végig menni egy ien virtuális időutazású városkában.
  • dez #9
    Láttátok a videókat? Hát ez kész förtelem. Állítólag élethűen vissza akarták adni a korabeli Róma kinézetét és hangulatát. Ahhoz képest úgy néz ki az egész, mintha a legócskább CAD programban nézegetnénk.

    Halgatyó: programozók? Olyan clipping-hibák vannak a megjelenítésben, hogy ihaj, és az árnyalás kb. 15 évvel ezelőtti színvonal.

    Ha már ennyi munkát belefektettek, miért nem vettek fel 1db 3D grafikában igazán otthon lévő programozót, és 1db 3D-grafikában igazán otthon lévő grafikust?
  • tothzozo #8
    Szerintem ez egy egyértelmű felhasználása a mai technológiának.
    Ha képesek virtuálisan felépíteni az ókori Rómát az csak az tudásunk és megértésünk bővülését jelenti.