Berta Sándor

Műholdas internet a francia expressz­vonatokon

A Thalys expresszvonatok a francia és a belga főváros, vagyis Párizs és Brüsszel között közlekednek. A program az Európai Űrügynökség (ESA) támogatásával valósul meg.

A jövőben az ezeken a szerelvényeken utazó emberek bármikor szörfölhetnek majd a világhálón vagy elektronikus leveleket küldhetnek és fogadhatnak, amennyiben rendelkeznek egy WLAN-kártyával felszerelt notebookkal. Az alkalmazott műholdas rendszert a brit 21Net nevű cég fejlesztette ki és elsősorban azért felel, hogy a vonaton tartózkodó minden személy ugyanakkora sávszélességgel tudja használni az internetet. Mindez úgy lehetséges, hogy egy antennát szereltek a vonat egyik vagonjának a tetejére, amely állandó kétirányú összeköttetésben áll egy telekommunikációs műholddal - azaz alagutakban biztosan szakadás várható.


Bár maga a műhold a vonattól körülbelül 36 ezer kilométer távolságra van és a szerelvény mozgás közben 300 kilométer/órás vagy azt megközelítő sebességgel robog, az ESA tájékoztatása szerint az antenna és a mű­hold közötti kapcsolat mégis állandó marad. A vo­na­ton utazók eközben 4 Mbps-os le- és körülbelül 2 Mbps-os feltöltési sebességgel gazdálkodhatnak. Ile de France és Brüsszel között idén április 2-a óta egy kí­sér­leti sze­rel­vény közlekedik, amelyet az oldalán lévő "Thalys­Net Wi-Fi internet inside" feliratról lehet felismerni.

A szolgáltatás igénybe vételének feltételei között szerepel, hogy az utasnak legalább egy, az IEEE 802.11b (11 Mbps) vagy IEEE 802.11g (54 Mbps) szabványú vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosító WLAN-kártyával ellátott PDA-készülékkel vagy notebookkal kell rendelkeznie. A vonaton ezenkívül elérhető egy fedélzeti portál is, ahol az utasok híreket vagy filmeket nézhetnek és utazási információkról is tájékoztatást kaphatnak. Egy interaktív térképkártyán például megtekinthető a vonat aktuális pozíciója is.


A vonat tetején lévő antenna

A kísérleti szerelvény jelenleg még ingyenesen tesztelhető, ám később az internet-hozzáférésekért fizetni kell majd - akár előre vásárolt, meghatározott idejű elérést lehetővé tevő kártyával, mobiltelefonnal vagy online módon. A szolgáltatás először csak Párizs és Brüsszel között, később pedig a tervek szerint más vonalakon is elérhető lesz.

2004 júniusában és júliusában már sor került tesztekre a Párizs-Brüsszel vonalon, ezek a kísérletek eredményesek voltak. Az ESA reményei szerint hamarosan más országokban is elérhető lesz ez a szolgáltatás. Az űrügynökség ennek elősegítésére létrehozott egy szakmai fórumot is, ahol a vasúttársaságok képviselői válaszokat kapatnak az őket érdeklő kérdésekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #10
    Az UV villamosokat majd lecserélik... 30+ éves Ganz csuklósokra, ha lesz új körúti villamos (4-6). Mondjuk én sajnálom az UV-ket...
  • gregor #9
    Először is az UV villamosokat kéne lecserélni!(Pl.ul a 47-es vonalon!)De a Szentendrei HÉV-en,na meg a Csepeli HÉV-en nem lenne rossz az internet:)))yy:Párizsban is vannak vandálok,vandál és graffiti biztossá kéne tenni az egészet.
  • The Termentor #8
    a levegobol a penzatutalast :D
  • yy #7
    na, ilyen kéne ide is. csak a sok cigány biztos lelopná :(
  • Killgore #6
    Ilyet hozzánk is, de sürgősen :) Budapest - Debrecen vonalon 2,5 órát el tudnék netezni :)
  • Loál János #5
    Főleg mert busszal jársz. :D
  • Sub #4
    a tökömnek kell egy vonatra internetet tenni...
  • gz8 #3
    Először inkább a pályák minőségét kellene picikét javítani. Szégyen, hogy csak az 1-es vonal 160-as, bár a szintbeli kereszteződéseknél csak 140-es (ha emlékeim nem csalnak).
  • PLaci #2
    Nah, majd akkor szóljanak, ha a BP-(Dunakeszi-)Vác vonalon is elérhető lesz, addig úgy se találkozom vele soha
  • sz4bolcs #1
    :-) dejó lehet utazni ilyen vonaton