Berta Sándor
Műholdas internet a francia expresszvonatokon
A Thalys expresszvonatok a francia és a belga főváros, vagyis Párizs és Brüsszel között közlekednek. A program az Európai Űrügynökség (ESA) támogatásával valósul meg.
A jövőben az ezeken a szerelvényeken utazó emberek bármikor szörfölhetnek majd a világhálón vagy elektronikus leveleket küldhetnek és fogadhatnak, amennyiben rendelkeznek egy WLAN-kártyával felszerelt notebookkal. Az alkalmazott műholdas rendszert a brit 21Net nevű cég fejlesztette ki és elsősorban azért felel, hogy a vonaton tartózkodó minden személy ugyanakkora sávszélességgel tudja használni az internetet. Mindez úgy lehetséges, hogy egy antennát szereltek a vonat egyik vagonjának a tetejére, amely állandó kétirányú összeköttetésben áll egy telekommunikációs műholddal - azaz alagutakban biztosan szakadás várható.
Bár maga a műhold a vonattól körülbelül 36 ezer kilométer távolságra van és a szerelvény mozgás közben 300 kilométer/órás vagy azt megközelítő sebességgel robog, az ESA tájékoztatása szerint az antenna és a műhold közötti kapcsolat mégis állandó marad. A vonaton utazók eközben 4 Mbps-os le- és körülbelül 2 Mbps-os feltöltési sebességgel gazdálkodhatnak. Ile de France és Brüsszel között idén április 2-a óta egy kísérleti szerelvény közlekedik, amelyet az oldalán lévő "ThalysNet Wi-Fi internet inside" feliratról lehet felismerni.
A szolgáltatás igénybe vételének feltételei között szerepel, hogy az utasnak legalább egy, az IEEE 802.11b (11 Mbps) vagy IEEE 802.11g (54 Mbps) szabványú vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosító WLAN-kártyával ellátott PDA-készülékkel vagy notebookkal kell rendelkeznie. A vonaton ezenkívül elérhető egy fedélzeti portál is, ahol az utasok híreket vagy filmeket nézhetnek és utazási információkról is tájékoztatást kaphatnak. Egy interaktív térképkártyán például megtekinthető a vonat aktuális pozíciója is.
A vonat tetején lévő antenna
A kísérleti szerelvény jelenleg még ingyenesen tesztelhető, ám később az internet-hozzáférésekért fizetni kell majd - akár előre vásárolt, meghatározott idejű elérést lehetővé tevő kártyával, mobiltelefonnal vagy online módon. A szolgáltatás először csak Párizs és Brüsszel között, később pedig a tervek szerint más vonalakon is elérhető lesz.
2004 júniusában és júliusában már sor került tesztekre a Párizs-Brüsszel vonalon, ezek a kísérletek eredményesek voltak. Az ESA reményei szerint hamarosan más országokban is elérhető lesz ez a szolgáltatás. Az űrügynökség ennek elősegítésére létrehozott egy szakmai fórumot is, ahol a vasúttársaságok képviselői válaszokat kapatnak az őket érdeklő kérdésekre.
A jövőben az ezeken a szerelvényeken utazó emberek bármikor szörfölhetnek majd a világhálón vagy elektronikus leveleket küldhetnek és fogadhatnak, amennyiben rendelkeznek egy WLAN-kártyával felszerelt notebookkal. Az alkalmazott műholdas rendszert a brit 21Net nevű cég fejlesztette ki és elsősorban azért felel, hogy a vonaton tartózkodó minden személy ugyanakkora sávszélességgel tudja használni az internetet. Mindez úgy lehetséges, hogy egy antennát szereltek a vonat egyik vagonjának a tetejére, amely állandó kétirányú összeköttetésben áll egy telekommunikációs műholddal - azaz alagutakban biztosan szakadás várható.
Bár maga a műhold a vonattól körülbelül 36 ezer kilométer távolságra van és a szerelvény mozgás közben 300 kilométer/órás vagy azt megközelítő sebességgel robog, az ESA tájékoztatása szerint az antenna és a műhold közötti kapcsolat mégis állandó marad. A vonaton utazók eközben 4 Mbps-os le- és körülbelül 2 Mbps-os feltöltési sebességgel gazdálkodhatnak. Ile de France és Brüsszel között idén április 2-a óta egy kísérleti szerelvény közlekedik, amelyet az oldalán lévő "ThalysNet Wi-Fi internet inside" feliratról lehet felismerni.
A szolgáltatás igénybe vételének feltételei között szerepel, hogy az utasnak legalább egy, az IEEE 802.11b (11 Mbps) vagy IEEE 802.11g (54 Mbps) szabványú vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosító WLAN-kártyával ellátott PDA-készülékkel vagy notebookkal kell rendelkeznie. A vonaton ezenkívül elérhető egy fedélzeti portál is, ahol az utasok híreket vagy filmeket nézhetnek és utazási információkról is tájékoztatást kaphatnak. Egy interaktív térképkártyán például megtekinthető a vonat aktuális pozíciója is.
A vonat tetején lévő antenna
A kísérleti szerelvény jelenleg még ingyenesen tesztelhető, ám később az internet-hozzáférésekért fizetni kell majd - akár előre vásárolt, meghatározott idejű elérést lehetővé tevő kártyával, mobiltelefonnal vagy online módon. A szolgáltatás először csak Párizs és Brüsszel között, később pedig a tervek szerint más vonalakon is elérhető lesz.
2004 júniusában és júliusában már sor került tesztekre a Párizs-Brüsszel vonalon, ezek a kísérletek eredményesek voltak. Az ESA reményei szerint hamarosan más országokban is elérhető lesz ez a szolgáltatás. Az űrügynökség ennek elősegítésére létrehozott egy szakmai fórumot is, ahol a vasúttársaságok képviselői válaszokat kapatnak az őket érdeklő kérdésekre.