Berta Sándor
Vezeték nélküli internet a német InterCity expresszeken
A Német Vasút és a T-Mobile közösen indította útjára az egyelőre kísérleti jellegű, Railnet nevű programot. Az első vasúti vonalszakasz, ahol a rendszert élesben ki fogják próbálni 2005 őszén a Köln-Dortmund közötti pályarész lesz.
A projekt célja, hogy még az idén felszereljék az első InterCity Expressz (ICE) vonatokba a vezeték nélküli (WLAN) internethozzáféréseket és teszteljék ezeket. A kiválasztott kísérleti ICE-vonatokban az utasok szörfölhetnek a világhálón, e-maileket küldhetnek és fogadhatnak vagy csatlakozhatnak cégük hálózatához. Ezenkívül az utasoknak lehetőségük nyílik arra is, hogy akár a pályaudvarokon, akár a vasúti szerelvényekben lekérdezzék a legfrissebb híreket, közlekedési vagy időjárási információkat.
Amennyiben a tesztek sikeresen lezárulnak, 2006-tól minden németországi ICE-vonaton elérhető lesz az új szolgáltatás. A CeBIT miatt a Hannover Messe/Laatzen pályaudvar volt az első, ahol a Railnet-szolgáltatást igénybe lehetett venni, 2005 nyaráig pedig további húsz nagy vasútállomáson szerelik fel a WLAN-hotspotokat. A már meglévő rail&mail-szolgáltatás szintén megmarad és a jövőben ennek üzemeltetéséért is a T-Mobile lesz a felelős. Amennyiben a program sikeresnek bizonyul, úgy később összesen nyolcvan nagy német pályaudvar fog csatlakozni a Railnet-hálózathoz.
A Német Vasút CeBIT-en kiállított bemutató szerelvénye
A T-Mobile az árakról egyelőre nem közölt információkat, ám azok az ígéretek szerint igazodni fognak a vállalat és a T-Com WLAN-hotspot áraihoz. Mint azt Kai-Uwe Ricke, a Deutsche Telekom vezetője a de.internet.com német hírportálnak Hannoverben elmondta, nagy technikai kihívás előtt állnak, hiszen az ICE-vonatok nagy sebességgel közlekednek és számos vasútvonal vezet hosszú alagutakon át. Rene Obermann, a T-Mobile elnökségének vezetője hozzátette, hogy cégének UMTS-hálózatát is fel fogják használni és az alagutakba pedig jelerősítőket fognak felszerelni. Bár a költségekről egyik szakember sem beszélt, annyi kiszivárgott, hogy tízmillió eurós nagyságrendű összegről van szó.
Hartmut Mehdorn, a Német Vasút elnökségének vezetője elmondta, hogy a tesztelés alatt az utasok ingyen próbálhatják ki a Railnet-rendszert. 2006-tól pedig lehet, hogy Németországon kívül is elérhető lesz a szolgáltatás, ám erről még tárgyalások folynak.
A Német Vasút InterCity Expressz vonatain naponta 150 ezer ember utazik. A projektben részt vesz még a T-Systems, a Cisco és az Intel is.
A projekt célja, hogy még az idén felszereljék az első InterCity Expressz (ICE) vonatokba a vezeték nélküli (WLAN) internethozzáféréseket és teszteljék ezeket. A kiválasztott kísérleti ICE-vonatokban az utasok szörfölhetnek a világhálón, e-maileket küldhetnek és fogadhatnak vagy csatlakozhatnak cégük hálózatához. Ezenkívül az utasoknak lehetőségük nyílik arra is, hogy akár a pályaudvarokon, akár a vasúti szerelvényekben lekérdezzék a legfrissebb híreket, közlekedési vagy időjárási információkat.
Amennyiben a tesztek sikeresen lezárulnak, 2006-tól minden németországi ICE-vonaton elérhető lesz az új szolgáltatás. A CeBIT miatt a Hannover Messe/Laatzen pályaudvar volt az első, ahol a Railnet-szolgáltatást igénybe lehetett venni, 2005 nyaráig pedig további húsz nagy vasútállomáson szerelik fel a WLAN-hotspotokat. A már meglévő rail&mail-szolgáltatás szintén megmarad és a jövőben ennek üzemeltetéséért is a T-Mobile lesz a felelős. Amennyiben a program sikeresnek bizonyul, úgy később összesen nyolcvan nagy német pályaudvar fog csatlakozni a Railnet-hálózathoz.
A Német Vasút CeBIT-en kiállított bemutató szerelvénye
A T-Mobile az árakról egyelőre nem közölt információkat, ám azok az ígéretek szerint igazodni fognak a vállalat és a T-Com WLAN-hotspot áraihoz. Mint azt Kai-Uwe Ricke, a Deutsche Telekom vezetője a de.internet.com német hírportálnak Hannoverben elmondta, nagy technikai kihívás előtt állnak, hiszen az ICE-vonatok nagy sebességgel közlekednek és számos vasútvonal vezet hosszú alagutakon át. Rene Obermann, a T-Mobile elnökségének vezetője hozzátette, hogy cégének UMTS-hálózatát is fel fogják használni és az alagutakba pedig jelerősítőket fognak felszerelni. Bár a költségekről egyik szakember sem beszélt, annyi kiszivárgott, hogy tízmillió eurós nagyságrendű összegről van szó.
Hartmut Mehdorn, a Német Vasút elnökségének vezetője elmondta, hogy a tesztelés alatt az utasok ingyen próbálhatják ki a Railnet-rendszert. 2006-tól pedig lehet, hogy Németországon kívül is elérhető lesz a szolgáltatás, ám erről még tárgyalások folynak.
A Német Vasút InterCity Expressz vonatain naponta 150 ezer ember utazik. A projektben részt vesz még a T-Systems, a Cisco és az Intel is.