Berta Sándor

Az mp3 veszít a népszerűségéből

Az mp3 fájlformátum immár évek óta szinte egyeduralkodónak számít a digitális zene világában. Azonban könnyen lehet, hogy leáldozóban van az egykor a multimédiás világba berobbant fájlformátum csillaga.

Természetesen voltak és vannak is más népszerű zenei fájlformátumok, ám vitathatatlan tény, hogy az mp3 népszerűsége napjainkig töretlen. Talán meglepő ez a felvetés, pláne úgy, hogy látszólag az mp3 körül minden a legnagyobb rendben van. Azonban az NPD Group legfrissebb felmérése szerint - amelyben az audio-fájlformátumok népszerűségét és elterjedtségét vizsgálta meg - ez a tendencia figyelhető meg. A piackutató intézet nem először készített ilyen anyagot, hasonló dokumentumot például közzétett már tavaly is.

A felmérés szerint jelenleg az amerikai internetes hozzáféréssel rendelkező felhasználók számítógépein 72 százalékában mp3 formátumba vannak kódolva az audiofájlok. Ez egy nagyon szép szám. A bökkenő azonban csak annyi, hogy egy esztendővel ezelőtt, egy ugyanilyen felmérés során ez az érték még 82 százalék volt. Az mp3 tehát, ha nem is rohamosan, de folyamatosan veszít a népszerűségéből.

Az elkészített anyagból többek között az is kiderül, hogy a digitális zenei archívumok az mp3 mellett ma már egyre gyakrabban tartalmaznak aac vagy wma formátumú fájlokat is. Ez főleg annak köszönhető, hogy a legtöbb legális online zenei letöltőhelyeken napjainkban a zeneszámok és a zenei albumok több formátumban is elérhetők, így az mp3 már korántsem egyeduralkodó a digitális zenei piacon. Az aac, a wma és a többi formátum piaci részesedése egy év alatt több mint öt százalékkal növekedett.

Az mp3 piacvesztése elsősorban a konkurens formátumok térhódításának tudható be. Az NPD Group elemzője, Isaac Josephson úgy véli, hogy az mp3-akat azért törlik le számítógépeikről a felhasználók, mert az emberek inkább a megvásárolt zeneszámokat tárolják a PC-iken, mint a korábban sokszor illegális helyekről beszerzett mp3-akat. Ráadásul sok felhasználó úgy gondolkozik, hogy az mp3 zeneszámokat és zenei albumokat bármikor újra könnyen letöltheti az internetről, felesleges őket tárolni a számítógépén.

Azonban az illegális internetes fájlcserélő rendszerekben továbbra is az mp3 a legelterjedtebb zenei fájlformátum. A CacheLogic szakértői szerint a fájlcserélő hálózatokon megtalálható zenék 90 százaléka továbbra is mp3 formátumú. Ezen a területen a wma formátumú zenék részesedése mindössze 5 százalék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #67
    A 192 már "elmegy" (sokkal jobb, mint a 128k-s). De:
    1. Nem mindegy, hogy Joint Stereo (a bitráta nagyobb része megy magára a hangra, és kisebb része a stereo különbségre - alacsony bitrátához ez a jobb), vagy sima Stereo (a két csatorna egymástól függetlenül van tárolva, így egyszerűen feleződik a bitrátájuk).
    2. Az sem mindegy, milyen hangkártyán hallgatod (a legjobb "játék-kártya" is rosszabb, mint egy profi studio hangkártya [arról nem beszélve, hogy a studio kártya sem az elérhető legcsúcsabb] - ja, és egy normálisabb asztali CD-játszóban olyan D/A konverter van, mint egy studio hangkártyán, de van, amiben még jobb is).
    3. Attól, hogy nem PC-speaker, még lehet gyengus a rendszered.
    4. A te füled az etalon? Az emberi képességek mint tudjuk nem egyformák.
    5. Az albumtól is függ.

    De még 1x, a 192 még mindíg sokkal jobb, mint pl. a 128.
  • ncswork #66
    direkt kipróbáltam ugyan azt az albumot FLAC ban ( veszteségmentes ) és 192 es mp3 ban. Sokszor meghallgattam mindkét verziót, és nem találtam különbséget, pedig nem pc speakeren szólt.
  • Devla #65
    Pld. Winamppal, van hozza MPC dekodolo plug-in.
  • dez #64
    Az MPC (ha arra gondolsz, amire én) loss-less, azaz minőségromlás-nélküli. Te bármikor csinálhatsz belőle magadnak mp3-at a hordozható lejátszódhoz.
  • Parappa #63
    Látom sok itt az "okos". Valaki megmondaná hogy MPC formátumú cuccot mivel próbáljak lejátszani?
  • Ginoo #62
    Amíg a zenelejátszók az MP3-at támogatják, addig nem nagyon fogja megdönteni az uralmát semmi a piacon. Én személy szerint a Vorbist jobban szeretem, de kénytelen vagyok Mp3-at használni mert a diskman, zenelejátszó, telefon stb. mind csak ezt támogatják.
    Meg az emberek nagyrésze is csak erről hallott csak sajnos. Igaz van aki még erről sem:)
  • dez #61
    (Ez nem milliós cuccokra vonatkozik, hanem legalábbis normálisabb hifire.)
  • dez #60
    Persze, alább általános értelemben reagáltam. (Természetesen ott is igaz, amit írsz, tehát hogy az elektronikus zene sem feltétlenül "igénytelen".)

    Szerintem 128kbitnél még simán lehet hallani a valamiféle kvantálási zaj féleséget, de nagyobb bitrátán is megmarad valami inkább érezhető, mint konkrétan hallható zizegés-, sistergésféle.
  • arty #59
    még csak komolyzene sem kell a rossz hangzás észrevételéhez. a wma fémessége egy tuctucnál is nagyon kijön, egy finom cin és máris elvérzett ... (alacsony bitrátán persze, =<128kbit).

    Amugy WMA-nak is van veszteségmentes modja, ez pl. pozitivum. Negativ, hogy ha a WMA lesz a hd-dvd hangja, akkor viszlát digitális kábelek, szépen analog 6 vezetékkel kell majd az erősitőbe vinni a hangot :(((
  • dez #58
    Ja, és nem csak a meghamisítás a lényeg, mint olyan, hanem a hangok torzulásai(*) miatti élvezeti érték csökkenése. Egy zenében az egyes hangok hatása is fontos, a trombitának fémesen élesnek kell lennie, megtartva a zenész rezdüléseit, stb. stb. Nem csak a dallam számít a zenében.

    (*) Itt fontos kiemelni, hogy sok fajta torzulás van; van, amit jobban tolerál a fül, van, amit rosszabbul. Namost lehet tippelni, a műszeres tesztek által vizsgált dolgok melyik csoportba esnek.. És miért pont azokat mérik? Mert azokat a legkönnyebb feljavítani. Így születnek a "jól hangzó számok" (a spec-ben), amikből semmit sem lehet tudni arról, hogy is szól a cucc valójában. Na jó, annyit igen, hogy egy szokol rádiónál biztos jobb. Pl. egy Audigy az adatai szerint a csúcsszuper, pedig hát...