SG.hu
Még a Meta életét is megkeserítik Trump vámjai

A Meta - amely a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa - első látásra nem áll a vámok frontvonalában, de Trump elnök kereskedelmi intézkedései még a közösségi hálózatokkal foglalkozó vállalkozásokat is sújtják.
Amikor Trump a héten átfogó vámokat jelentett be, a legnagyobb technológiai vállalatok közül néhánynak nyilvánvaló oka volt az aggodalomra. Az Apple, a Dell és az Oracle - amelyek olyan hardverekre és globális ellátási láncokra támaszkodnak, amelyeket közvetlenül érintenek a vámok - részvényei szabadesésbe kezdtek. Volt azonban egy másik nagy technológiai vállalat is, amelynek részvényei annak ellenére is megrogytak, hogy alaptevékenységének kevés köze van a hardverekhez: a Meta. A Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonában lévő vállalat részvényei csütörtökön 52 dollárral 531,62 dollárra estek, és pénteken ismét csökkentek. Összességében a Meta a piaci kapitalizációjának 9 százalékát vesztette el.
A Meta lecsúszásának okai kevésbé nyilvánvalóak. De a közösségi hálózatépítő és metaversummal foglalkozó vállalat közeli megfigyelői tudják, hogy ugyanolyan sebezhető Trump kereskedelmi intézkedéseivel szemben, mint néhány Szilícium-völgyi társa, még ha a részletek bonyolultabbak is. Ugyan nem a hardverüzletágban tevékenykedik, mint az Apple vagy az Nvidia, de a digitális hirdetések piaca sem marad érintetlen.
A Meta több milliárd dolláros bevételre tesz szert a Facebook és az Instagram hirdetések értékesítésével. A hirdetők között vannak olyan nagy márkák, mint a Procter & Gamble, a L'Oreal, a McDonald's és a Nestlé. Ezek a cégek úgynevezett márkaismertségi kampányokhoz vásárolnak hirdetéseket a Facebookon. Ez olyan, mint egyfajta ösztönzés, hogy az emberek egy adott terméket vásároljanak bármi egyéb helyett, amikor legközelebb a boltba mennek.
A Meta hirdetőinek túlnyomó többsége azonban kis- és középvállalkozás. Ezek a cégek egy másfajta hirdetést vásárolnak, amelyet „közvetlen vásárlásra ösztönző reklámnak” neveznek. Ezek a hirdetések jellemzően valamilyen cselekvésre ösztönöznek, például egy cég alkalmazásának letöltésére vagy egy Instagram-videóban szereplő konyhai eszköz megvásárlására. Az ehhez hasonló e-kereskedelmi tranzakciók teszik ki a Meta nagyon sikeres online hirdetési üzletágának óriási részét. Susan Li, a Meta pénzügyi igazgatója egy eredménybeszámolóban elmondta, hogy az online kereskedelmi hirdetések járulnak hozzá a legnagyobb mértékben a vállalat hirdetési bevételeinek évről-évre történő növekedéséhez.
A vámtarifák hatása a Meta hirdetési üzletágára egyszerű. Kis és közepes méretű hirdetői közül sokan a világ minden tájáról érkeznek. Trump elnök vámjai azonnal megdrágítják számukra, hogy termékeiket az Egyesült Államokban lévő vásárlóknak adják el. Ez valószínűleg a fogyasztók általános vásárlási kedvének visszaeséséhez vezet, mert kevesebb ember vásárol termékeket a Facebookon és az Instagramon. Ez viszont arra késztetheti a márkákat, hogy kevesebbet költsenek reklámra az említett alkalmazásokon keresztül.
Ez némileg hipotetikusnak tűnik. Valóban vezethet ez a Meta ilyen nagy részvényárfolyam-csökkenéséhez? A Metának további bonyolító tényezői vannak, amelyek más hirdetési cégeknél jobban befolyásolhatják az üzletmenetét. Tavaly a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy 2023-as bevételeinek 10 százalékát a kínai vállalatoktól származó bevételek teszik ki, amelyek nagy összegeket költenek a Facebookon és az Instagramon keresztüli hirdetésekre. Hirdetési özönük célja, hogy megvethessék a lábukat a jövedelmező nyugati piacokon. A növekedés nagy részét a Shein divatcég - amelynek székhelye Szingapúrban van, de beszállítói lánca nagyrészt Kínában található - és a Temu e-kereskedelmi alkalmazás, a kínai Pinduoduo konglomerátum tulajdonában lévő olcsó, Amazon-szerű piactér robbanásszerű terjeszkedése táplálta. A Bernstein Research becslései szerint a Temu csak 2023-ban 3 milliárd dollárt költött marketingre.
A kínai vállalatokat és árukat keményen sújtják az amerikai elnök vámjai. Trump emellett megszüntette a „de minimis mentességet”, amely a 800 dollár értékű vagy annál kisebb értékű árukat küldő exportőröket mentesítette a vámfizetés alól. A mentesség alapvető fontosságú volt a Temu és Shein üzleti modellje számára, amely olcsó árukat értékesített az amerikaiaknak. Ha Trump vámjai érvényben maradnak, drasztikusan árthatnak az olcsó kínai áruk ezen exportőreinek, ami azt jelenti, hogy csökkenthetik a Facebookon és az Instagramon történő hirdetéseiket.
Mindazonáltal Susan Li szerint nem extrém a vállalat kitettsége a Temu és Shein költései ingadozásának. Azt mondta, hogy a Meta kínai hirdetési bevételeinek kétharmada 2023-ban „az ország 10 legnagyobb költőjén kívül eső” hirdetőktől származik. A lényeg az, hogy még ha a Temu és a Shein vissza is vonult, sok más kínai hirdető továbbra is vásárolt Facebook- és Instagram-hirdetéseket. Sajnos a Meta számára ez a széles hirdetői bázis nem jelent fedezetet Trump vámjai ellen, amelyek minden kínai hirdetőt érintenek. "Mivel a kínai hirdetési bevételeik annyira egyenletesen oszlanak meg, ez most valójában rosszabb számukra” - mondta Eric Seufert, egy független mobilhirdetési elemző, aki követi a Metát. „Nem csak a Temu vagy a Shein kiesése miatt kell aggódniuk. Mindenki miatt aggódniuk kell.”
Az igazsághoz tartozik, hogy a Meta nincs egyedül. Az olyan e-kereskedelmi technológiai cégek, mint a Shopify és a Stripe hasonló ellenszéllel szembesülhetnek, ha a globális kereskedelem lelassul. A Google-nek és az Amazonnak is hatalmas reklámbevételei vannak, amelyeket a kínai vállalatok kiadásainak visszaesése hátráltathat.
Amikor Trump a héten átfogó vámokat jelentett be, a legnagyobb technológiai vállalatok közül néhánynak nyilvánvaló oka volt az aggodalomra. Az Apple, a Dell és az Oracle - amelyek olyan hardverekre és globális ellátási láncokra támaszkodnak, amelyeket közvetlenül érintenek a vámok - részvényei szabadesésbe kezdtek. Volt azonban egy másik nagy technológiai vállalat is, amelynek részvényei annak ellenére is megrogytak, hogy alaptevékenységének kevés köze van a hardverekhez: a Meta. A Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonában lévő vállalat részvényei csütörtökön 52 dollárral 531,62 dollárra estek, és pénteken ismét csökkentek. Összességében a Meta a piaci kapitalizációjának 9 százalékát vesztette el.
A Meta lecsúszásának okai kevésbé nyilvánvalóak. De a közösségi hálózatépítő és metaversummal foglalkozó vállalat közeli megfigyelői tudják, hogy ugyanolyan sebezhető Trump kereskedelmi intézkedéseivel szemben, mint néhány Szilícium-völgyi társa, még ha a részletek bonyolultabbak is. Ugyan nem a hardverüzletágban tevékenykedik, mint az Apple vagy az Nvidia, de a digitális hirdetések piaca sem marad érintetlen.
A Meta több milliárd dolláros bevételre tesz szert a Facebook és az Instagram hirdetések értékesítésével. A hirdetők között vannak olyan nagy márkák, mint a Procter & Gamble, a L'Oreal, a McDonald's és a Nestlé. Ezek a cégek úgynevezett márkaismertségi kampányokhoz vásárolnak hirdetéseket a Facebookon. Ez olyan, mint egyfajta ösztönzés, hogy az emberek egy adott terméket vásároljanak bármi egyéb helyett, amikor legközelebb a boltba mennek.

A Meta hirdetőinek túlnyomó többsége azonban kis- és középvállalkozás. Ezek a cégek egy másfajta hirdetést vásárolnak, amelyet „közvetlen vásárlásra ösztönző reklámnak” neveznek. Ezek a hirdetések jellemzően valamilyen cselekvésre ösztönöznek, például egy cég alkalmazásának letöltésére vagy egy Instagram-videóban szereplő konyhai eszköz megvásárlására. Az ehhez hasonló e-kereskedelmi tranzakciók teszik ki a Meta nagyon sikeres online hirdetési üzletágának óriási részét. Susan Li, a Meta pénzügyi igazgatója egy eredménybeszámolóban elmondta, hogy az online kereskedelmi hirdetések járulnak hozzá a legnagyobb mértékben a vállalat hirdetési bevételeinek évről-évre történő növekedéséhez.
A vámtarifák hatása a Meta hirdetési üzletágára egyszerű. Kis és közepes méretű hirdetői közül sokan a világ minden tájáról érkeznek. Trump elnök vámjai azonnal megdrágítják számukra, hogy termékeiket az Egyesült Államokban lévő vásárlóknak adják el. Ez valószínűleg a fogyasztók általános vásárlási kedvének visszaeséséhez vezet, mert kevesebb ember vásárol termékeket a Facebookon és az Instagramon. Ez viszont arra késztetheti a márkákat, hogy kevesebbet költsenek reklámra az említett alkalmazásokon keresztül.
Ez némileg hipotetikusnak tűnik. Valóban vezethet ez a Meta ilyen nagy részvényárfolyam-csökkenéséhez? A Metának további bonyolító tényezői vannak, amelyek más hirdetési cégeknél jobban befolyásolhatják az üzletmenetét. Tavaly a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy 2023-as bevételeinek 10 százalékát a kínai vállalatoktól származó bevételek teszik ki, amelyek nagy összegeket költenek a Facebookon és az Instagramon keresztüli hirdetésekre. Hirdetési özönük célja, hogy megvethessék a lábukat a jövedelmező nyugati piacokon. A növekedés nagy részét a Shein divatcég - amelynek székhelye Szingapúrban van, de beszállítói lánca nagyrészt Kínában található - és a Temu e-kereskedelmi alkalmazás, a kínai Pinduoduo konglomerátum tulajdonában lévő olcsó, Amazon-szerű piactér robbanásszerű terjeszkedése táplálta. A Bernstein Research becslései szerint a Temu csak 2023-ban 3 milliárd dollárt költött marketingre.
A kínai vállalatokat és árukat keményen sújtják az amerikai elnök vámjai. Trump emellett megszüntette a „de minimis mentességet”, amely a 800 dollár értékű vagy annál kisebb értékű árukat küldő exportőröket mentesítette a vámfizetés alól. A mentesség alapvető fontosságú volt a Temu és Shein üzleti modellje számára, amely olcsó árukat értékesített az amerikaiaknak. Ha Trump vámjai érvényben maradnak, drasztikusan árthatnak az olcsó kínai áruk ezen exportőreinek, ami azt jelenti, hogy csökkenthetik a Facebookon és az Instagramon történő hirdetéseiket.
Mindazonáltal Susan Li szerint nem extrém a vállalat kitettsége a Temu és Shein költései ingadozásának. Azt mondta, hogy a Meta kínai hirdetési bevételeinek kétharmada 2023-ban „az ország 10 legnagyobb költőjén kívül eső” hirdetőktől származik. A lényeg az, hogy még ha a Temu és a Shein vissza is vonult, sok más kínai hirdető továbbra is vásárolt Facebook- és Instagram-hirdetéseket. Sajnos a Meta számára ez a széles hirdetői bázis nem jelent fedezetet Trump vámjai ellen, amelyek minden kínai hirdetőt érintenek. "Mivel a kínai hirdetési bevételeik annyira egyenletesen oszlanak meg, ez most valójában rosszabb számukra” - mondta Eric Seufert, egy független mobilhirdetési elemző, aki követi a Metát. „Nem csak a Temu vagy a Shein kiesése miatt kell aggódniuk. Mindenki miatt aggódniuk kell.”
Az igazsághoz tartozik, hogy a Meta nincs egyedül. Az olyan e-kereskedelmi technológiai cégek, mint a Shopify és a Stripe hasonló ellenszéllel szembesülhetnek, ha a globális kereskedelem lelassul. A Google-nek és az Amazonnak is hatalmas reklámbevételei vannak, amelyeket a kínai vállalatok kiadásainak visszaesése hátráltathat.