Hunter

2005-ben két embert küldene az űrbe Kína

Kína tervei szerint második emberi űrutazására két asztronautát küldenek fel, árulta el egy űrhajózási mérnök. A repülésre 2005 októberében kerül sor, és akár egy hétig is fent maradhatnak a kiválasztottak.

Qi Faren, a Sencsu osztályú űrhajók mögött álló főtervező az állami Xinhua hírügynökségnek tett nyilatkozatában elmondta, hogy két kínai űrhajós - vagy ahogy ők nevezik, tajkonauta - fog felszállni a hatodik Sencsuval. Hivatalos források szerint erre a repülésre 2005 októberében kerül sor, és akár egy hétig is fent maradhatnak a kiválasztottak.

Tavaly októberben Kína - a Szovjetunió és az Egyesült Államok mögött - harmadikként iratkozott fel az önerőből űrhajóst a világűrbe juttató nemzetek közé. A történelmi tett hatalmas önbizalmat adott az országnak és a kormány felfedte jóval ambiciózusabb törekvéseit is, melyek között szerepelt egy űrállomás megépítése és egy ember nélküli űrhajó küldése a Holdra. Kína történelmi űrrepülését egyetlen űrhajós hajtotta végre, aki tizennégyszer kerülte meg a Földet, majd Belső-Mongólia sztyeppéin ért földet.


Jang Li-vei, az első kínai űrhajós

"Meglepő milyen lassan haladnak" - mondta John Logsdon, a washingtoni Űrpolitikai Intézet igazgatója, utalva arra a tényre, hogy az amerikaiak és az oroszok esetében jóval kevesebb idő telt el az első és a második emberi űrrepülés között. "Az bizton állítható hogy óvatosak."

"A két éves várakozás valóban szokatlan módszer" - fejezte ki egyetértését James Oberg, az amerikai űrprogram egyik veteránja, aki most független űrrepülési elemzőként tevékenykedik. Logsdon szerint Kínának megvannak a képességei, hogy elérje hosszú távú ambícióit, feltéve, hogy lesz elég befektetői és politikai ereje. Oberg azonban megjegyezte, hogy ezek a nagyra törő tervek elsősorban a "Long March", azaz Hosszú Menetelés rakéták egy új és erősebb osztályának sikeres kifejlesztésétől függnek. Ez a rakéta emelte a magasba a Sencsu űrhajókat, de nagyobb erővel kell felruházni őket ahhoz, hogy egy űrállomás darabjait is képes legyen feljuttatni. Az átalakítás természetesen kiemelt helyen szerepel Kína űrprogramjában.


A kínaiak visszatérő kapszulája

Qi kiemelte, hogy a Sencsuk különböznek a korai szovjet és amerikai űrhajóktól, legfőképpen abban, hogy egy részük pályán maradhat miután levált az utas részlegről. "Az orbitális modulnak megvan az a képessége, hogy napcellái segítségével akár további fél éven át pályán maradjon, miután az űrhajósok visszatértek a Földre" - magyarázta Qi, hozzá téve, hogy szeretnék végrehajtani első űrsétájukat is 2010 előtt.

Jelenleg 14 kínai asztronautát képeznek ki, azonban a jövő októberben útnak indítandó két tajkonauta nevét még nem árulták el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #38
    Annyiból jó, hogy itt az Oxigént sem kell mélyhűteni, ellenben mérgező. A tárolása mégis egyszerűbb. Ilyen hatóanyagot használ a Proton és ilyet használt pl. az Ariane-4 is.

    A kínaiak is terveznek kriogén hajtóanyagú rakétát, a Hosszú Menetelés - Következő Generációs Indító Járművet, de ez csak a következő évtizedre várható.
  • [NST]Cifu #37
    Sőt, még űrsiklótervük is van/volt, meg sok egyéb - lásd még az Astronautix.com-on. De hiába, mert a jelek szerint problémákkal küzdenek. Ebben nincs semmi meglepő, hiszen minden emberes űrutazásnál lépnek fel nehézségek (elég csak a Szojuz szomorú bemutatkozására), de a lényeg az, hogy hiába szánnak rá elvileg rengeteg pénzt, mégis lassú a fejlődés...
  • Kryon #34
    Sanghai lassacskán igen.....
  • Kryon #33
    A kínai rakéták hajtóanyaga ugyebár asszimetrikus-dimetilhidrazin+nitrogén-tetroxid.Ez elég egzotikusan hangzik pl.a kerozin+oxigénhez képest (szojuz).Mennyivel lehet drágább előállítani,és ezzel rakétát hajtani?Nem lehet-e a késlekedés oka,hogy a rakétát fejleszteni akarják előtte?
  • Piscator #32
    Tudom, Kína a korlátlan lehetőségek és luxus földje.
  • [NST]Cifu #31
    Ezzel nem tudom mit akarsz mondani. A cikk szerint ugye 2005-ben fog a következű kínai űrhajós a világűrbe indulni. Namost akkor pénz ide vagy oda, a haladás igencsak visszafogott, ez pedig vagy arra utal, hogy valami gond volt az első úton (erre utaltál már te is lentebb), vagy extrém óvatosak, és minden lépést 3x meggondolnak, átrágnak, visszatérnek rá, stb. (ez utóbbi viszont nem túl jellemző szerény tudásom szerint a jelenlegi kínai módszerekre)

    Pénzel nem lehet mindent megoldani...
  • Ph03niXx #30
    Nem tudom, hogy a világ hogy áll vele, de innen Pekingből úgy tűnik, hogy ha egyszer a kínai kormány megengedte azt a sajtónak, hogy leírják, hogy ez egy biztos dolog, akkor arra meg van az anyagi fedezet...

    Pontosan úgy ahogy a 6-os körgyűrűt építették Peking körül. "Mehet?" "Mehet!" 8 hónappal később kész volt egy 180km hoszzú autópálya a város körül...
  • Ph03niXx #28
    Az első kép az több mint valószínűleg propaganda, mert azt már aznap reggel közzétették, amikor felszállt a haver...
  • cifuatwork #27
    A visszatérő egység azért néz ki így, mivel ugyebár enyhén megpörkölődött a visszatérés folyamán, meg ugye a fékezőrakéták által. Ugyanúgy, mint a Szojuz-kapszulák, amelyek alapján építették a SenCsou-t.

    A belső képek propagandafotók lehetnek, lehet, hogy jóval a felszállás elött, vagy a leszállás után készültek...
  • [NST]Cifu #25
    Ez érdekes fejlemény, eddig azt hittem, hogy az orosz űrhivatal tette a bejelentést...
    Figyelmetlen voltam, úgy tünik.