Berta Sándor

Gyorsabban közleked­hetnek majd az autonóm járművek

A számítógéppel vezérelt autók jövőre már száguldhatnak az autópályákon.

Az ENSZ Gazdasági Bizottságának (UNECE) automatizált és hálózatba kötött vezetéssel kapcsolatos nemzetközi szakértői testülete megállapodott arról, hogy a jövőben bizonyos helyzetekben 60 kilométer/óráról 130 kilométer/órára emelik fel az autonóm gépkocsik maximális sebességét és emellett engedélyezhetik azoknak a sávváltásokat is. A módosításokat jóváhagyta az ENSZ Gazdasági Bizottságának járműelőírások harmonizálásáért felelős világfóruma is.

A testület a határozatával az ENSZ 157-es számú rendeletét korszerűsítette. A módosítás 2023 januárjától lép hatályba és azokon a tapasztalatokon alapul, amelyeket a különböző országokban gyűjtöttek a UNECE automatikus sávváltó rendszerekre vonatkozó szabályozásával kapcsolatban. Ez volt az első kötelező jellegű nemzetközi szabályozás az automatizáltság harmadik szintjén lévő autók területén és 2020-ban fogadták el.

Az egyezmény a világ több mint 50 országában érvényes, köztük vannak az európai uniós tagállamok. Az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és számos más országban saját szabványokkal szabályozzák a területet. Francois Guichard, a szakértői grémium titkára azt nyilatkozta, hogy az Európai Unió a munkacsoportban már jelezte, hogy át fogja ültetni az új szabályokat a gyakorlatba és valószínű, hogy a felhasználók 1-2 éven belül már ilyen autókat vezetnek majd.

Az automatizált vezetési rendszerek csak olyan utakon alkalmazhatók, amelyeket a gyalogosok és a kerékpárosok nem használhatnak, és jól látható módon el kell különíteni az egyes irányokba tartó sávokat. Az automatizált közlekedés adatrögzítő rendszerének (DSSAD), vagyis a fedélzeti feketedoboznak - amely többek között azt is feljegyzi, hogy mikor aktiválták az automatizált vezetési rendszert - a jövőben rögzítenie kell a rendszer által kezdeményezett vagy végrehajtott sávváltásokat is.

Németországban a Mercedes-Benz az első gyártó, amelynek terméke átmenetileg akár 60 kilométeres óránkénti sebességgel is képes lesz önállóan haladni. Az első megrendelt „Drive Pilot” rendszerű járműveket a nyáron fogják átadni. Japánban a Honda gyárt erre képes autót. Az automatizált vezetés eddig az autópályán bizonyos forgalmi helyzetekre korlátozódott, például forgalmi dugókra. Kritikus helyzetekben - például alagutakban - a vezetők figyelmeztetést kapnak, és az autonóm vezetést felfüggesztik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #8
    tetszik a cikkhez tartozó fotó: Ilyen pózban még 40-es frontálisnál is a műszerfal alatt végzi az emberünk. 130-nál meg a tűzfalba épül be :)
  • Csaba161 #7
    Ha lesznek egyáltalán valaha önveztő autók:

    "A közelmúlt eseményei arra engednek következtetni, hogy Tesla Autopilot-víziója megbillent. Elon Musk 2019-re dollármilliárdokat gyűjtött a cég robottaxi-szolgáltatásának beindítására, amelyet a következő évre ígért, de azóta sem lett belőle semmi. Mind az Autoplitot, mind pedig a még ígéretesebb Full Self Driving opció továbbra is aktív vezetői figyelmet, és a kormányon tartott kezeket igényel, vagyis ezek az elnevezések csúsztatnak. Közben a Tesla idén kétszáz alkalmazottat bocsátott el és bezárta egy irodáját Kaliforniában, majd a napokban öt év után távozott a cég önvezetőfunkció-fejlesztési részlegének vezetője, Andrej Karpathy, aki több hónapos szabadság után, a Twitteren jelentette ezt be. Esetében igazi alapemberről van szó, vagyis leköszönése biztosan nem jelent jót."
  • M2 #6
    A szexben nálad az a cél, hogy eljuss A-ból B pontba?
  • duke #5
    A hulyeseget, ugyan ugy fogjak buntetni mint most, csak meg konnyebb lesz bizonyitani, mert az onvezeto jarmuvek rengeteg adatot tarolnak. 360 fokban egy tucatnyi erzekelo rogziti a kornyezetet, szazad-ezred masodperces felbontasban. Nagyfelbontasu nagysebesegu kamerak, radar, lidar, ultrahang, szoval kb milimeter pontosaggal lehet majd rekonstrualni, hogy egy szabalytalan jarmu mikor, mit csinalt, milyen sebeseggel.
  • kvp #4
    Az automata jarmuvek mar most latjak, ha valaki szorakozni akar veluk. Egyreszt ilyenkor nagyivben elkerulik, masreszt csak rendelet kerdese a foto + feljelentes kotelezove tetele. Ha minden masodik szabalytalankodasert buntetopont jar, akkor nagyon gyorsan elfogynak az emberes soforok. Plusz az emberes jarmuveket le lehet szabalyozni rendelettel, mondjuk max. 80 km/h-ra vagy 60-re es mindjart nem ugralnak olyan gyorsan. (a szokasos muszaki vizsgak soran kotelezo muszaki koltsegkent lehetne beepiteni a limitereket minden embervezette jarmube, gyakorlatilag csak tap kell nekik meg egy gazelvetelt biztosito jarmufuggo szabalyzo modul)
  • barret #3
    Aztán jön a szex gépesítése.Az a biztos! A gépek ügyesebbek. Majd veszel magadnak elektromos guminőt.
  • t_robert #2
    apróbb gond, ha el is indulnak az önvezető járművek nagy számban(valamikor) egy jó ideig vegyesen fognak működni az ember vezette járművekkel. És kitudja mikor fog egy automata jármű elé bekóvályogni egy ember vezette jármű szabálytalanul..... abban azért bízunk, hogy két egymás közelében haladó önvezető jármű valahogy egyeztet arról, hogy ki hol halad és hogyan megy és szól az egyik a másiknak, hogy "vigyáz paraszt jővök hátul nagy slunggal" és ezért a másik automata jármű nem vág ki elé egy sávváltással. de emberi vezető esetén a "köszi paraszt, hogy kivágtál elém!" marad....
  • duke #1
    Szoval hiába hisztiznek majd egyesek, hogy ok vezetni akarnak mert az nekik orom es bodogsag, lassan meglesz a technika, a torvenyek, kialakul a szukseges infrastruktura, es csak ido kerdese, hogy megtiltsak a manualisan vezetheto jarmuvek utcai hasznalatat.