Berta Sándor

A metaverzumban a fájdalom is megtapasz­talható lesz

A tömeget és az ellenállást szintén érzékelhetik majd az egyes felhasználók.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-vezérigazgatója tavaly október végén jelentette be, hogy Meta lesz a Facebook, az Instagram és a WhatsApp közösségi oldalakat működtető vállalat új neve. A menedzser reméli, hogy hamarosan egy "metaverzumot" működtető cégként tekintenek majd rájuk. A metaverzumban Zuckerberg szerint találkozik a fizikai és a digitális világ és "magával ragadó virtuális online élményt" nyújt majd a felhasználóknak.

Egy japán startup most egy érdekes elképzelést ismertetett. Emi Tamaki, a H2L nevű vállalkozás vezetője ugyanis a metaverzummal kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy azoknak, akik szeretnének élni ezzel a lehetőséggel, megteremtik a fájdalom megtapasztalásának a lehetőségét. A menedzser elmondta, hogy a lépéssel a céljuk az, hogy minél élethűbbé tegyék a felhasználók számára a metaverzumot.

Tamaki úgy vélte, hogy a fájdalom érzése lehetővé teszi, hogy a metaverzum világát egy valódi világgá alakítsák át, amelyben az átlagosnál sokkal erősebb a jelenlét és az elmerülés érzése. Ugyanakkor nem akarják, hogy mindenki megtapasztalja ezt a dolgot, hiszen aligha vágyik mindenki a fájdalom érzésére. Éppen ezért számos más érzés érzékelésére is hangsúlyt akarnak fektetni, biztosítanák például a súly és az ellenállás megtapasztalását is. Az érzéseket egy egyszerű karpánt közvetítené a felhasználók testének. Az így továbbított jelek ezáltal egy korlátozott testterületen lennének érezhetők.

A haptikus viselhető pánt ötlete Tamaki fiatalkori szívproblémáinak köszönhető, akkoriban halálközeli élménye volt. Úgy véli, ez a hozzá hasonló, a komoly testedzéstől eltiltott embereknek segítene új élményeket szerezni. Álma a technológia segítségével megtapasztalni a világot, még ha ez fizikai fájdalommal is jár. Tamaki és a munkatársai a következő tíz éven belül olyan mértékben tovább akarják fejleszteni a technológiát, hogy az emberek gyakorlatilag teljesen "kiválthatók" legyenek a valódi világból és az érzékeik egy virtuális környezetben is működjenek. A projektet többek között a Sony támogatja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nlght #5
    "A metaverzumban a fájdalom is megtapasz­talható lesz"

    Ez az sg-n is megvan régóta.
  • kvp #4
    https://www.youtube.com/watch?v=j3TFzg_GEiA
  • quatlander #3
    Ez egyre morbidabb.
  • Sir Cryalot #2
    Igy pl. letoltheto egy hangszeren jatszas kepessege anelkul, hogy az adott szemely tenylegesen ismerne az adott hangszert. Erre van is egy publikus demojuk.

    Mivan? :D
  • kvp #1
    igy elsore az egyetlen hasznalhato technologiajuk a kepesseghuzalozas, azaz az emberi izmok vezerlese korabban rogzitett vagy szamitogep altal generalt jelekkel. Igy pl. letoltheto egy hangszeren jatszas kepessege anelkul, hogy az adott szemely tenylegesen ismerne az adott hangszert. Erre van is egy publikus demojuk.

    De ugyanez hasznalhato peldaul celzorendszer szervo vezerlesere, ahol a pontos celraallashoz szukseges izommozgasokat es a tuzelesi parancsot a szamitogep generalja kamerakep alapjan, aminek koszonhetoen sokkal nagyobb pontossag es alacsonyabb reakcioido erheto el mint ami emberileg lehetseges.

    A fenti technologianak nem sok koze van a VR rendszerekhez, de atalakithato ugy, hogy amikor egy virtualis targyba utkozik a felhasznalo, akkor a sajat izmai akadalyozzak meg abban, hogy a keze atmenjen rajta. Persze kerdes, hogy hany ember szeretne atadni az izmai feletti iranyitast egy tavoli szervernek.

    A tovabbfejlesztes kerdeses, mivel a jelenlegi megoldas nem inline, hanem parhuzamos, igy nem tudja teljes mertekben blokkolni es kivaltani az alany sajat vezerlojeleit es erzekeit, csak max. elnyomni tudja oket egy erosebb jellel. Egy inline megoldas viszont az idegpalyak elvagasat, majd digitalis osszekoteset igenyli (man in the middle modszer), ami jelenleg meg nem kivetelezheto a gyenge neuralis elektroda technologia miatt.