Hunter

Bemutatták a folyékony hidrogént tároló üzemanyagtartályt

A Northrop Grumman és a NASA Marshall Űrrepülő Központjának mérnökei egy új, különlegesen tervezett, kompozit anyagokból készült üzemanyagtartályt mutattak be, melyről már bebizonyították, hogy szimulált kilövési körülmények között biztonságosan tárolja a folyékony hidrogént.

A teszteket a Marshall Központban, a NASA Új Generációs Kilövési Technikák (NGLT) programja keretein belül készítették, melynek célja az új generációs, újrahasznosítható kilövő járművek számára szükséges alkalmazások kifejlesztése és kidolgozása. A folyékony hidrogén nélkülözhetetlen, ám rendkívül illékony üzemanyag, amit a rakétákat meghajtó égési folyamhoz használnak. Tárolni kizárólag -253 Celsius-fok alatt lehet, ezen a hőmérsékleten a legtöbb anyag kifejezetten törékennyé válik. A folyékony hidrogén molekulaszerkezete ráadásul felül rendkívül finom, így a legparányibb réseken is képes átszivárogni.

"A kísérletek jelentős előrelépésről tanúskodnak a kriogén üzemanyagok tárolásával járó kockázatok csökkentése terén" - mondta Joan Funk, a NASA NGLT kriogén tartályainak projektvezetője. "A kompozit tankok 10-25 %-os súlycsökkenést jelentenek a jelenlegi alumíniumtartályokhoz képest, így használatukkal lehetővé válik a rakományok növelése. Emellett segít az újrahasznosítható kilövő járművek üzemeltetési költségeinek csökkentésében is." A NASA által az űrrepülő leváltására készült X-33 Venture Star project a hidrogénüzemanyagtartály megrepedése miatt került leállításra.


Az X-33 Venture Star látványterve

A tesztekhez a Grumman/NASA csapat egy 1,8 méter átmérőjű és 4,6 méter hosszú hengeres tartályt töltött fel folyékony hidrogénnel, majd tengelyes terhelésnek valamint belső nyomásnak tették ki, hogy szimulálják azokat az erőhatásokat, amit egy rakéta kilövéskor szenved el. A tengelyes terhelés egy a jármű függőleges tengelyére nehezedő terhelés. A kísérletben részt vett tartály mérete nagyjából negyede a tervezettnek, ami már megfelel az új generációs kilövő járművekkel szemben támasztott követelményeknek. Az elkövetkező kilenc hónap során a projekt csapat közel negyvenszer tölti és űríti a tartályt a külső és belső terhelések alkalmazásával, hogy bemutassák a tartály szerkezeti integritását és újrahasznosíthatósági képességét kriogén hőfokokon.

"A csapat által elért áttörés a kriogén üzemanyagtartályok terén jelentős, hosszú távú hatással lesz a civil és a katonai űrprogramokra, lehetővé téve az újrahasznosítható űrjárművek jóval alacsonyabb költségvetésű elkészítését" - mondta Tod Palm, a Northrop Grumman kompozit tartály projektjének vezetője. Palm szerint mérnökei sikere három technikai előrelépésben rejlik. A tartály falainak elkészítésekor egy új módszert, másodlagos védőfóliát alkalmaztak, ami meggátolja a folyékony hidrogén beszivárgását a tartály falába. Ezenkívűl lyukacsos, méhsejtszerű kialakítást használtak, ami az üzemanyag űrbe kivezetésével garantálja a legénység biztonságát, amennyiben az mégis áthatolna a védőfólián - bár ez persze elvileg nem történhet meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #23
    Jelenleg nincs semmi ilyen. A CEV kritériumainak megfelelő jármű eleddig mégcsak tervezőasztalon sem létezett...

    Vagy csak B. mondott egy nagyot, azt' majd fáj a feje másnak.

    Ez a reálisabb változat... sajnos...
  • papabear #19
    oké, oké, de szerintetek van valamilyen fejlesztás a NASA asztalán, ami szóba jöhet az űrsiklók leváltása kapcsán? Mert ez a 6 év nagyon rövidnek tűnik... Vagy csak B. mondott egy nagyot, azt' majd fáj a feje másnak. (még ha most újraválasztanák sem ő lesz az elnök '10-ben)
  • cifuatwork #18
    2010-re a CEV-nek egy "alap" változata lenne kész, amely csak a LEO pályára lenne képes feljutni, 2015-re szeretnék a CEV azon modulját elkészíteni, amelyel már akár a holdra is eljuthatna.
  • cifuatwork #17
    Az X-33 csupán egy személyzet nélküli tesztgép lett volna, a Venture Star 1/3-os lekicsinyített változata, amelynek a technológia életképességét kellett volna bizonyítania.

    Utána jött volna a Venture Star, amely szintén személyzet nélkül, automatikusan repült volna. A feladatai közé tartozott volna, hogy az ISS-re ő szállította volna a legénységet. Ehez a teherterébe egy lakómodult szereltek volna, amelyben 7 ember és 3-4 tonna hasznos teher fért volna el.
  • cifuatwork #16
    De, egy kicsit. Ez is a B5 korai sorozatának desingerjeinek tudását dicséri. A Babylon állomás, az Omega cirkáló, a Starfury vadász és az Aerospace komp a sorozat legeltaláltabb űrhajói szerintem.

    Aztán azonban jöttek a White Star, meg egyébb rémségek...
  • cifuatwork #14
    Az X-33 nem képes az űrbe kijutni, annak csak a hajtómű és a technológia tesztelése lett volna a feladat. A végleges változat a Venture Star lett volna.

    A Venture Star tervvel az a baj, hogy nem felel meg a CEV feltételeinek. A Venture Star egy kizárólag LEO képes űrhajó, amely eredetileg ráadásul személyzet nélkül repült volna (a raktében elhelyzett lakómodullal lehetett volna csak emberes küldetésekhez felhasználni). A CEV továbbá moduláris felépítést feltételez.

    A jelenlegi feltételezésem szerint a CEV valami olyasmi lesz, hogy egy Parancsnoki Modul, amely a személyzet lakó és tudományos hasznos terét foglalja magába, és ehez lehet hozzácsatkoztatni egy gyorsítófokozatot, amelyel a földről eljuthat alacsony föld körül pályára, és a gyorsítás végső fázisában azt leoldja. A parancsnoki modul magától képes kisebb űrmanőverekre (pl. feljutni az ISS pályájra), és ha el akarják hagyni a föld körüli pályát, akkor egy űrbéli gyorsítófokozattal (amelyet korábban bocsátottak fel) kapcsolják össze a parancsnoki modult, és így jut el a Holdra, és majd egyszer talán a Marsra...
  • Cat #12
    mivel bush alatt állt le a projekt, presztízsveszteség lenne ha újraindulna
  • Bucser #11
    Cifu!

    Téged ez az X-33 nem emlékeztet a B5-ből a kompokra?????
  • mrzool #10
    Szép lenne, bár ezzel még mindig csak a teherszállítást oldanák meg, mivel a venture star nem emberes űrhajó.
  • papabear #9
    Akkor most ideje elővenni az x33-at mert ugye a cél 2010-ig az űrsiklók leváltása, és ezt a Bush mondta.
    Szal nem hinném, hogy nulláról kezdenek valamit fejleszteni, jóval többe kerülne és kérdéses lenne 6 év alatt összehozni....