Berta Sándor

Az OLED technológiára épít az Audi

A gyártó azt kutatja, hogy milyen technológia kerülhet a jövőbeli modelljeibe.

Az Audi a Q5-ös SUV gépkocsijai hátsó lámpáinál is alkalmazza a digitális OLED technológiát, amely már rég nem csak világításra szolgál, hanem gyakorlatilag kommunikációra is. A társaság mérnökei szerint a járművekben használt világítótestek nem csupán a közúti közlekedésbiztonságot növelhetik, hanem lehetővé tehetik a sokoldalú alkalmazást és a hátsó lámpák személyre szabását is.

Az OLED technológia előnye, hogy részekre osztható fel, amelyek egyenként vezérelhetők és akár eltérő fényességűek is lehetnek, valamint nagyon magas kontrasztarányt kínál. Egy OLED-világítótest mindössze egyetlen mm vékony, míg egy hagyományos LED-megoldás akár 20-30 mm vastag is lehet. Ehhez társul még a rendkívül alacsony fogyasztás. Az Audi 2016 óta alkalmazza az OLED technológiát, amely a TT RS modellben mutatkozott be. Werner Thomas, a társaság projektfelelőse kijelentette, hogy a fényszóró-technológiájuk az elmúlt évtizedekben rendkívül gyorsan fejlődött, ezzel párhuzamosan azonban a hátsó lámpákkal kapcsolatos fejlesztések is előtérben voltak.

Az Audi Q5 hátsó lámpáiba három modul került és mindegyik 6-6 egységet tartalmaz. A világítótestek nem csupán kiválóan ellátják a feladatukat, de sikeresen alkalmazhatók az autók és a többi tárgy közötti (Car-to-X) kommunikációban is. Amennyiben egy Q5 egy másik közlekedési résztvevőhöz közelít és a távolság kevesebb, mint 2 méterre csökken, akkor az összes OLED-lámpa aktiválódik. Ezenkívül lehetőség nyílhat különböző szimbólumok, animációk és feliratok megjelenítésére, amelyek például a veszélyes útszakaszokra, csúszós utakra hívhatják fel az adott gépkocsi mögött haladók figyelmét. A nagy mértékű precizitás és a variálhatóság nagyon sok lehetőséget kínál a tervezők számára. Az OLED technológia további előnye, hogy egyetlen hardveren is működik. A Q5 egyébként már a közlekedési lámpákkal is kommunikál és megfelelő sebességet javasol a vezetőnek.

Michael Horn, az Audi külső lámpákkal foglalkozó tervezője hangsúlyozta, hogy az autonóm járművek világítótestjei esetében előtérbe kerül az, hogy a közlekedők ne csupán lássák, de meg is értsék az adott autót. Ez az ötlet bekerült az AI:ME koncepciótanulmányba is, amelynél a többi közlekedési résztvevő fényjelekkel értesül arról, hogy a gépkocsijával mikor indulhat el, gyorsíthat vagy előzhet. Sőt, lehetővé válik akár a bonyolultabb helyzetekben való kommunikáció is, például jelezhető a gyalogosoknak, hogy átmehetnek az adott jármű előtt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #10
    Inkább a tartósság dolgait kutatná. Bocsánat, azt tudja csak nem alkalmazza :)
  • Gabbbbbbbbbbbb #9
    Gondolom lehetne ra UV szuro foliat, vagy gyantat rakni.
  • Tetsuo #8
    De természetesen az új lámpák már maszkolnak, ez alap lesz lassan, hiszen nagyon hasznos. Ez pedig nagyon drága.
    Hátsó lámpának az OLED pedig talán azért drága még, mert új, illetve ott is komoly elektronika van/lesz.
  • kvp #7
    Valojaban egy sima oled panel az egy filleres tetel es ha nem uveg hordozon van, akkor meg flexibilis is. Tehat keszitheto belole ugy lampa, hogy a karosszeriaval egyutt horpad es meg ugy is uzemkepes marad. Az egyetlen gond, hogy UV feny hatasara lebomlik, tehat atlag 3 evente cserelni kell, de ha sokat all szabadban a kocsi a napon, akkor gyakrabban.

    A draga az a mikro led-es kijelzos megoldas lenne, de egy auto fenyszorojaba siman eleg a vasuton is hasznalt normal 3-5 mm-es teljesitmeny led-bol egy marek. Ha nincs rajta semmilyen draga vezerlo elektronika (pl. lidar-os vagy radaros fenyero es sugarirany allias), akkor par szaz, nagyobb led szam eseten par ezer forintos tetelekrol van szo, raadasul nagyon nehezen es lassan egnek ki, de akkor sem egyszerre mind, hanem fokozatosan a tombbol egyre tobb lesz egyre halvanyabb.

    ps: Regen a villanyegoket is parhavonta cserelni kellett. Ma egy jobb minosegu led-es ego evtizedeket mehet csere nelkul es a vegen sem lesz teljesen sotet, csak mar nagyon halvany fenyt ad es sokszor azert cserelik. Ez autok esten azt jelenti, hogy egy jo minosegu inorganikus led-es lampa akar az elso ket tulajdonost is kiszolgalja minosegromlas es hiba nelkul, majd a mar 10 eves auton kezd el nagyon halvanyan pislakolni.
  • Tetsuo #6
    Az OLED meg még többe fog kerülni.
  • Venator #4
    Nem kell ahhoz lézer, a ledes fényszóró is tudja ezt. Jó, nem mindegyik persze. A VW pl már 700 000 Ft-ért adja is a LED II-es rendszert DLA-val (Dynamic Light Assist)
  • Macropus Rufus #3
    egy pici koc és egyből egy oled megy a levesbe, ami meg tudjuk fillérekbe kerül...
    Én nekem a lézeres lámpa jobban fexik. Az nem akar bazárit csinálni a kocsimból, viszont a szembe jövőt akár körbe is rajzolja és így egy deka fény nem fogja elvakítani őt. Ennek több értelmét látom, mint annak, hogy a lámpával mintákat rajzol és/vagy szöveget ír ki nekem aki mögötte jön. Majd biztos a lámpáját fogom olvasni.
    De az a baj, hogy ennek a vége az lesz, hogy lesz sok-sok sofőr az utakon akik megszokták, hogy az elektronika majd szól. Aztán még sem szól.... :|
  • Venator #2
    Nem rossz, lehet jelezni a mögötted levőnek hogy takarodjon messzebb és ne kússzon a seggedbe.
  • kvp #1
    Not a kijelzokent viselkedo lampak egesz jo otlet lehet egy automata auto eseten, mert a gyalogosok es az emberi soforok lathatjak mit gondol eppen a szoftver. Viszont nem biztos, hogy a hatso feklampa az ahol ez a leghasznosabb lenne. Bar az, hogy kis barkacsolas utan be lehetne mutatni a mogottunk jovonek akar innovativ otlet is lehet. A hatso ablakba rakott folyamatosan futo szoveges kijelzo persze sokkal latvanyosabb erre a celra.

    Mindazonaltal az oled technologia eseten arra erdemes odafigyelni, hogy ne nagyon erje uv sugarzas a kijelzot, mert attol nagymertekben lerovidul az elettartalma.

    ps: A fo fenyszorokat lehetne ugy kialakitani, hogy poziciojelzo feny uzemmodban pl. egy gyalogatkelonel a kocsi ranezzen a gyalogosra, hogy tudassa vele, hogy latja es akkor inteni is tudna a szemeivel, pl. egy olyan keresztezodesnel, ahol nem egyertelmu az elsobbseg vagy a szoftver ha be akar engedni valakit. Ha meg megakadt a szoftver es segitseg kell neki, akkor megfelelo nezessel azt is tudna jelezni a tobbi sofornek, hogy most gondban van es probaljanak meg neki helyet csinalni. Az emberek igy sokkal jobban tudnak kezelni az automata autok jelenletet. Ehhez persze a fo fenyszorokat kellene pontmatrixosan kezelhetove alakitani, hogy tudjanak szelektiv tavolsagi fenyt, tompitottat es poziciofenyt is adni, utobbit mozgo, animalt szemek formajaban.