Berta Sándor
Forgalomnövekedést okoznak majd az autonóm járművek
Egyáltalán nem biztos, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik elterjedése pozitív hatásokkal jár majd.
A Bécsi Műszaki Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen törvényi szabályozást kell hozni az önállóan közlekedő járművekkel kapcsolatban. A kutatási projektet Mathias Mitteregger, a future.lab szakértője koordinálta. A szakemberek rámutattak, hogy a rossz szabályozások oda vezethetnek, hogy drasztikus mértékben megnő az egyéni közlekedés, holott ehelyett az lenne az ésszerű, hogy a városok életminőségét növeljék és a közlekedést szolgáltatásként kínálják a lakosoknak. A robotautók értékes kiegészítői lehetnek napjaink tömegközlekedésének, de nem válthatják ki azt.
Mitteregger kiemelte, hogy a globális klímaválság és az élhető városok létrehozása miatt a társadalom nem engedheti meg magának azt, hogy egy olyan technológiát engedélyezzen, amely forgalom-növekedést generál. Azonban pontosan ez fenyeget akkor, ha az autonóm közlekedés jól átgondolt törvényi szabályozás nélkül valósul meg. Arra az eredményre jutottak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik új egyenlőtlenségeket teremthetnek, például a közlekedés csak a társadalom bizonyos csoportjai számára javul, a többi számára nem. Ezért mindenképpen figyelembe kell venni és fel kell mérni a közelgő változások társadalmi hatásait, például tanulmányozni kell, hogy ki profitál a dologból, hol tesztelik a robotjárműveket, mit jelent azok megjelenése a károsanyag-kibocsátás szempontjából.
Egy a jövőbe tett vakrepülés nagyon veszélyes lehet. A megfelelő törvényi keretfeltételek megteremtésével viszont az autonóm közlekedés kibővítheti a tömegközlekedést olyan városrészekben, amelyek jelenleg nincsenek jól bekötve a közlekedési hálózatba. Mitteregger szerint az olyan városokban, mint Bécs, ahol jó a tömegközlekedés, meg kell őrizni ezt az állapotot és nem szabad, hogy az autonóm közlekedés a buszok, a villamosok vagy a gyalogosok és a kerékpárosok vetélytársává váljon. Sokkal inkább a külső városrészekben kellene támaszkodni a technológiára. Ezzel párhuzamosan pedig meg kell nézni, hogy hol lehet a leghatékonyabb átszállási csomópontokat megvalósítani.
A szakember végül leszögezte, hogy az autonóm közlekedés már most is kialakítható úgy, hogy előnyös legyenek az emberek számára. De napjainkban át kell gondolni a gazdasági és társadalmi hatásait azért, hogy a súlyos hibák elkerülhetők legyenek.
Tavaly a Deloitte taglalta azt, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi autóforgalmat. A Boston Consulting Group és a Sankt Gallen-i Egyetem munkatársai pedig a közös tanulmányukban azt írták, hogy a robottaxik használatában rejlő lehetőségek jelentős mértékben függenek az alkalmazási helyszíntől. Nagyon nem mindegy, hogy milyen jellegű városban közlekednek a gépkocsik, nem mindegyik település profitál ugyanis azonos mértékben a használatukból. Az anyag szerzői rámutattak, hogy az olyan nagyvárosokban, mint Berlin, Hamburg vagy München sokkal hatékonyabb lehet az elektromos kerékpárok és a rollerek alkalmazása. Ezzel szemben New Yorkban vagy Sanghajban a legfeljebb 15 személy szállítására alkalmas robotbuszok használata lehet igazán hatékony.
A Bécsi Műszaki Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen törvényi szabályozást kell hozni az önállóan közlekedő járművekkel kapcsolatban. A kutatási projektet Mathias Mitteregger, a future.lab szakértője koordinálta. A szakemberek rámutattak, hogy a rossz szabályozások oda vezethetnek, hogy drasztikus mértékben megnő az egyéni közlekedés, holott ehelyett az lenne az ésszerű, hogy a városok életminőségét növeljék és a közlekedést szolgáltatásként kínálják a lakosoknak. A robotautók értékes kiegészítői lehetnek napjaink tömegközlekedésének, de nem válthatják ki azt.
Mitteregger kiemelte, hogy a globális klímaválság és az élhető városok létrehozása miatt a társadalom nem engedheti meg magának azt, hogy egy olyan technológiát engedélyezzen, amely forgalom-növekedést generál. Azonban pontosan ez fenyeget akkor, ha az autonóm közlekedés jól átgondolt törvényi szabályozás nélkül valósul meg. Arra az eredményre jutottak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik új egyenlőtlenségeket teremthetnek, például a közlekedés csak a társadalom bizonyos csoportjai számára javul, a többi számára nem. Ezért mindenképpen figyelembe kell venni és fel kell mérni a közelgő változások társadalmi hatásait, például tanulmányozni kell, hogy ki profitál a dologból, hol tesztelik a robotjárműveket, mit jelent azok megjelenése a károsanyag-kibocsátás szempontjából.
Egy a jövőbe tett vakrepülés nagyon veszélyes lehet. A megfelelő törvényi keretfeltételek megteremtésével viszont az autonóm közlekedés kibővítheti a tömegközlekedést olyan városrészekben, amelyek jelenleg nincsenek jól bekötve a közlekedési hálózatba. Mitteregger szerint az olyan városokban, mint Bécs, ahol jó a tömegközlekedés, meg kell őrizni ezt az állapotot és nem szabad, hogy az autonóm közlekedés a buszok, a villamosok vagy a gyalogosok és a kerékpárosok vetélytársává váljon. Sokkal inkább a külső városrészekben kellene támaszkodni a technológiára. Ezzel párhuzamosan pedig meg kell nézni, hogy hol lehet a leghatékonyabb átszállási csomópontokat megvalósítani.
A szakember végül leszögezte, hogy az autonóm közlekedés már most is kialakítható úgy, hogy előnyös legyenek az emberek számára. De napjainkban át kell gondolni a gazdasági és társadalmi hatásait azért, hogy a súlyos hibák elkerülhetők legyenek.
Tavaly a Deloitte taglalta azt, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi autóforgalmat. A Boston Consulting Group és a Sankt Gallen-i Egyetem munkatársai pedig a közös tanulmányukban azt írták, hogy a robottaxik használatában rejlő lehetőségek jelentős mértékben függenek az alkalmazási helyszíntől. Nagyon nem mindegy, hogy milyen jellegű városban közlekednek a gépkocsik, nem mindegyik település profitál ugyanis azonos mértékben a használatukból. Az anyag szerzői rámutattak, hogy az olyan nagyvárosokban, mint Berlin, Hamburg vagy München sokkal hatékonyabb lehet az elektromos kerékpárok és a rollerek alkalmazása. Ezzel szemben New Yorkban vagy Sanghajban a legfeljebb 15 személy szállítására alkalmas robotbuszok használata lehet igazán hatékony.