Berta Sándor
Németország megteremti a négyes szintű autonóm közlekedés jogi hátterét
Az ország még az idén el akarja fogadni a megfelelő törvényt.
A német közlekedési minisztérium a nyári szünet után benyújtja azt a tervezetet, amelynek célja, hogy megteremtse a közutakon való négyes szintű (SAE Level 4) autonóm közlekedés jogi feltételeit. A négyes szint a magas szintű automatizáltság, amelynél az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a sofőr nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre. A döntés a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a robotgépkocsik és a robotkamionok akár Münchentől Hamburgig közlekedhetnének az autópályákon.
Dr. Benedikt Wolfers, a szektor szabályozásával foglalkozó német szakember kijelentette, hogy ez a lépés elengedhetetlenül szükséges az autonóm közlekedés megteremtéséhez. Amennyiben ugyanis a sürgősen szükséges keretfeltételeket nemzetközi viszonylatban alkotnák meg, akkor az évekig tartana. Ezzel pedig rendkívül értékes időt veszítenének mind a döntéshozók, mind a járműgyártók.
Wolfers kiemelte, hogy ezzel a lépéssel Németország globális viszonylatban is vezető lesz ezen a területen. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a dolog ne elhamarkodottan valósuljon meg, hanem megfelelően dolgozzák ki a jogi hátteret és hogy a törvény nyitott legyen a technológiára és az azzal érkező újításokra, ráadásul a nemzetközi gyártók számára is lehetővé tegye a gépkocsijaik német utakon való tesztelését és közlekedtetését. Amennyiben tehát a Tesla Motors vagy a Waymo megfelel majd a keretfeltételeknek, akkor meg fogja kapni a szükséges engedélyeket az illetékes német hatóságtól.
A döntés egyúttal azt is jelenti, hogy az autógyártókra komoly nyomás nehezedik majd, hiszen jogi akadályai immár nem lesznek a fejlesztéseknek és erre, mint indokra, nem is hivatkoznak a jövőben. Fontos viszont, hogy még így is körülbelül 5 évbe telhet, mire elterjednek Németországban az önállóan közlekedő gépkocsik és haszongépjárművek. Biztosra vehető továbbá az is, hogy eleinte csak kisebb robotautók fognak megjelenni a német utakon és nem pedig autonóm kamionok.
A német közlekedési minisztérium a nyári szünet után benyújtja azt a tervezetet, amelynek célja, hogy megteremtse a közutakon való négyes szintű (SAE Level 4) autonóm közlekedés jogi feltételeit. A négyes szint a magas szintű automatizáltság, amelynél az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a sofőr nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre. A döntés a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a robotgépkocsik és a robotkamionok akár Münchentől Hamburgig közlekedhetnének az autópályákon.
Dr. Benedikt Wolfers, a szektor szabályozásával foglalkozó német szakember kijelentette, hogy ez a lépés elengedhetetlenül szükséges az autonóm közlekedés megteremtéséhez. Amennyiben ugyanis a sürgősen szükséges keretfeltételeket nemzetközi viszonylatban alkotnák meg, akkor az évekig tartana. Ezzel pedig rendkívül értékes időt veszítenének mind a döntéshozók, mind a járműgyártók.
Wolfers kiemelte, hogy ezzel a lépéssel Németország globális viszonylatban is vezető lesz ezen a területen. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a dolog ne elhamarkodottan valósuljon meg, hanem megfelelően dolgozzák ki a jogi hátteret és hogy a törvény nyitott legyen a technológiára és az azzal érkező újításokra, ráadásul a nemzetközi gyártók számára is lehetővé tegye a gépkocsijaik német utakon való tesztelését és közlekedtetését. Amennyiben tehát a Tesla Motors vagy a Waymo megfelel majd a keretfeltételeknek, akkor meg fogja kapni a szükséges engedélyeket az illetékes német hatóságtól.
A döntés egyúttal azt is jelenti, hogy az autógyártókra komoly nyomás nehezedik majd, hiszen jogi akadályai immár nem lesznek a fejlesztéseknek és erre, mint indokra, nem is hivatkoznak a jövőben. Fontos viszont, hogy még így is körülbelül 5 évbe telhet, mire elterjednek Németországban az önállóan közlekedő gépkocsik és haszongépjárművek. Biztosra vehető továbbá az is, hogy eleinte csak kisebb robotautók fognak megjelenni a német utakon és nem pedig autonóm kamionok.