Berta Sándor

Autonóm autók - van, amikor szükség van az emberi beavatkozásra

Nem elegendő, ha a robotgépkocsik 100 esetből csak 99-ben közlekednek biztonságosan.

Egy München melletti campuson a BMW, a FiatChrysler, az Intel és a Mobileye 1300 szakértője dolgozik azon, hogy egy új rendszert fejlesszen ki, amely radarból, lézerszenzorokból, a jelenlegieknél jobb kamerákból és erősebb fedélzeti számítógépekből áll. Bernhard Ederer, a BMW szóvivője ugyanakkor rámutatott, hogy a vezetés során végső soron mindig az embernél van a felelősség. A sofőrnek kell majd felismernie és reagálnia egy ködös időben a kanyarban nehezen látható járműre vagy egy az úttestre esett tárgyra. Ezek az esetek jelentik az igazi kihívást és a rendszereknek ezeket is kiválóan kell majd kezelniük.

Markus Duesmann, az Audi vezetője úgy vélte, hogy a fedélzeti számítógépek és a szoftverarchitektúrák területén a Tesla biztosan legalább két év előnnyel rendelkezik a vetélytársaival szemben, s az amerikai gyártónak ugyanekkora előnye lehet az automatizált közlekedés területén is. Stefan Bratzel professzor, ágazati szakértő kiemelte, hogy a Tesla azért van előnyben a többi céggel szemben, mert először egy szoftvert fejlesztett ki, majd ahhoz épített egy autót, amely immár önállóan tud sávokat váltani, az autópályáról lehajtani és a stoptáblákat is felismeri. A javítások, a frissítések és az új funkciók pedig rádióhullámokon keresztül érkeznek.

Mario Trapp professzor, a Fraunhofer Társaság Kognitív Rendszerek Intézetének (IKS) vezetője azt hangsúlyozta, hogy a klasszikus gépkocsi-gyártók és a kaliforniai technológiai cégek szemléletmódja között jelentős különbségek vannak. A szoftverfejlesztés terén teljesen elfogadott, hogy az alkalmazások néha lefagynak és a webes szolgáltatások sem működnek mindig zökkenőmentesen. Amennyiben valaki e megoldásokra épít, akkor azok minőségét is kénytelen elviselni.

A hagyományos járműgyártóknál viszont a minőség és a biztonság mindig fontosabb a fejlett funkcióknál. Számukra az a döntő, hogy kizárhassák a szoftverhibák miatt bekövetkező halálos baleseteket. Ettől függetlenül a klasszikus autógyártók a fedélzeti programok területén kezdenek felzárkózni a technológiai óriások mögé, mert rájöttek arra, hogy az útjelzések, a közlekedési táblák és lámpák, más gépkocsik, a kerékpárosok és a gyalogosok csak a mesterséges intelligencia segítségével ismerhetők fel.

A kérdés már csak az, hogy vajon a hagyományos járműgyártók tudnak majd előbb jobb alkalmazásokkal előállni vagy a szoftverfejlesztő vállalatok javítják ki megfelelő minőségűre a termékeiket. S szintén nem dőlt még el, hogy a felhasználók továbbra is a klasszikus gyártóktól fogják megvásárolni az autóikat vagy inkább a technológiai társaságoktól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #3
    Én ott látom a problémát, hogy a kényelem, a forgalom tempójának növelése és a biztonság jelentős növelése egyszerre jelenlevő olyan követelmény, amit az önvezető autókkal szemben támasztanak. Az elmélet, az alapfeltevés az, hogy az embert kihagyva szinte automatikusan mindhárom területen előrelépés történik. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy szignifikáns növekedés igazából inkább csak 2 tényezőben válhat valóra, akár a 3. rovására.
  • defiant9 #2
    Ez a kezdenek felzárkózni nekem kétséges, inkább úgy mondanám hogy tényleg ráébredtek hogy fejleszteni kell SW téren, és szerintem nem is az a fő gondjuk hogy 2 év előnye van most, hanem hogy nő a technológiai gap a német autógyárakkal szemben mivel a Tesla olyan autót tudott összerakni amit vesznek és folyamatosan valós körülmények közt szolgáltatja a fejlesztéshez szükséges teszt adatokat. A LIDAR kihagyását leszámítva ezt jól csinálta Elon. A SW fejlesztés az SW fejlesztés, nem az autógyárak fogják a hibátlanság szent grálját ide behozni amikor azt látjuk hogy még – az elvileg kiforrott - mechanika terén is iszonyú sok hibát vétenek és tömeges visszahívások vannak a prémium gyártóknál is.
  • duke #1
    "Nem elegendő, ha a robotgépkocsik 100 esetből csak 99-ben közlekednek biztonságosan."

    Ezzel nem mondott semmi ujat. Eddig sem csak 99 % -os megbizhatosagrol volt szo, inkabb a 99.9999 % az elfogadhato cel. Tehat mondjuk hogy 1 millio autokent evente legfeljebb 1 baleset tortenjen, es az se legyen halalos.