Berta Sándor
2021-től hozzáférhet az új autók adataihoz az Európai Bizottság
A testület igényt tartana a felhasználói információkra. Az viszont még nem ismert, hogy miként működhet majd a rendszer a gyakorlatban.
A Handelsblatt ismertette azt az elképzelést, hogy a 2021. január elseje után értékesített mindegyik új gépkocsinak tárolnia kell azokat az adatokat, hogy mekkora távolságot tett meg, s mennyi üzemanyagot vagy áramot használt el. 2022. január elsejétől a rendszert kiterjesztik a kis méretű haszongépjárművekre is. Az információkat egy hivatalnak fogják továbbítani, amely kiértékeli majd azokat. Mindezt egy új európai uniós irányelv írja elő.
Az Európai Bizottság el akarja kerülni a 2015 szeptemberében kirobbanthoz hasonló botrány bekövetkezését. Mint ismeretes, akkor a Volkswagen azzal reklámozta a dízelautóit az Amerikai Egyesült Államokban, hogy azok különösen környezetbarát modellek, de ez nem volt teljesen igaz. A testület ezért minden másodpercben, órában és a teljes élettartam alatt tudni akarja egy gépkocsi fogyasztását. A hibrid járművek esetében pedig azt akarják kideríteni, hogy a rövidebb távolságokon valóban elektromos meghajtással közlekedtek-e vagy sem, vagyis jogszerű volt-e a környezetvédelmi kedvezmény igénybevétele.
Bár az irányelvet már tavaly áprilisban elfogadták, még a mai napig nincs meghatározva, hogy az adatokat milyen módon továbbítják majd a kijelölt hatóságnak. Elképzelhető, hogy az információkat minden egyes szervizlátogatáskor vagy a műszaki vizsgáknál olvassák ki. Elvileg arra is lehetőség van, hogy az autók valós időben továbbítsák azokat egy szervernek. Nincs tisztázva az sem, hogy kik férhetnek majd hozzá az adatokhoz. Az Európai Bizottság ezért is hozott létre egy munkacsoportot, amelyben az egyes tagállamok megoldásokat találhatnak a tisztázatlan kérdésekre és az adatvédelmi aggályokra.
A megszerzett információkat kielemezve új üzleti modellek jöhetnek létre, biztonságosabbá és hatékonyabbá válhat a közlekedés, s elkerülhetők lehetnek a dugók és a jelentős mértékű károsanyag-kibocsátás. Ehhez azonban a fogyasztási információknál sokkal több adatra lenne szükség.
A Handelsblatt ismertette azt az elképzelést, hogy a 2021. január elseje után értékesített mindegyik új gépkocsinak tárolnia kell azokat az adatokat, hogy mekkora távolságot tett meg, s mennyi üzemanyagot vagy áramot használt el. 2022. január elsejétől a rendszert kiterjesztik a kis méretű haszongépjárművekre is. Az információkat egy hivatalnak fogják továbbítani, amely kiértékeli majd azokat. Mindezt egy új európai uniós irányelv írja elő.
Az Európai Bizottság el akarja kerülni a 2015 szeptemberében kirobbanthoz hasonló botrány bekövetkezését. Mint ismeretes, akkor a Volkswagen azzal reklámozta a dízelautóit az Amerikai Egyesült Államokban, hogy azok különösen környezetbarát modellek, de ez nem volt teljesen igaz. A testület ezért minden másodpercben, órában és a teljes élettartam alatt tudni akarja egy gépkocsi fogyasztását. A hibrid járművek esetében pedig azt akarják kideríteni, hogy a rövidebb távolságokon valóban elektromos meghajtással közlekedtek-e vagy sem, vagyis jogszerű volt-e a környezetvédelmi kedvezmény igénybevétele.
Bár az irányelvet már tavaly áprilisban elfogadták, még a mai napig nincs meghatározva, hogy az adatokat milyen módon továbbítják majd a kijelölt hatóságnak. Elképzelhető, hogy az információkat minden egyes szervizlátogatáskor vagy a műszaki vizsgáknál olvassák ki. Elvileg arra is lehetőség van, hogy az autók valós időben továbbítsák azokat egy szervernek. Nincs tisztázva az sem, hogy kik férhetnek majd hozzá az adatokhoz. Az Európai Bizottság ezért is hozott létre egy munkacsoportot, amelyben az egyes tagállamok megoldásokat találhatnak a tisztázatlan kérdésekre és az adatvédelmi aggályokra.
A megszerzett információkat kielemezve új üzleti modellek jöhetnek létre, biztonságosabbá és hatékonyabbá válhat a közlekedés, s elkerülhetők lehetnek a dugók és a jelentős mértékű károsanyag-kibocsátás. Ehhez azonban a fogyasztási információknál sokkal több adatra lenne szükség.