Berta Sándor
Nagyobb forgalmat generálhatnak a robottaxik?
Újabb anyag készítői állapították meg azt, hogy az autonóm autók megjelenése forgalomnövekedést okozhat.
A Deloitte aktuális jelentésében azt taglalta, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi gépkocsi-forgalmat. A szakemberek abból indultak ki, hogy az autonóm járművekkel 2035-ben már megbízható módon, azaz emberi segítség nélkül lehet majd közlekedni az utakon és az ilyen autókra épülő szolgáltatások is megjelenhetnek addigra.
A szakértők 109 város mobilitásmodelljét vették figyelembe, amelyek többek között tartalmazták a lakosok mozgási mintáit, a népesedési struktúrát és az ingázók arányát. Dr. Thomas Schiller, a Deloitte részlegvezetője kiemelte, hogy a kapott eredmények őket is meglepték. Az elkészített mobilitásmodell ugyanis azt prognosztizálta, hogy két fontos hatásra lehet számítani: az egyik, hogy nőni fog az utakon egy időben jelen lévő gépkocsik száma, míg a másik, hogy emelkedik a dugók kialakulásának kockázata is.
A Deloitte munkatársai úgy számoltak, hogy ha szabad kezet kapnának a piaci szereplők, akkor 2035-ben már 740 000 autonóm jármű közlekedne az érintett városokban, amely a jelenlegi taxiflotta 12-szerese lenne. Csökkenne az utakon a magántulajdonban lévő autók száma, de emellett a megtett távolság, sőt, még a kerékpározás és a gyaloglás aránya is. Az új szolgáltatások különösen a diákok és a nyugdíjasok körében lennének népszerűek.
Összességében sokkal kevesebb parkolóhely kellene, mert a városi környezetben lévő gépkocsiállomány 20 százalékkal mérséklődne, azonban miután az emberek gyakrabban vennék igénybe a robottaxikat, így a forgalom a csúcsidőszakban akár 40 százalékkal is nőhetne. Mindez még több dugó kialakulását eredményezné, továbbá az utakon az elérhető átlagsebesség 10 százalékkal csökkenne, a munkahelyekre való eljutás minden reggel átlagosan 2,5 perccel tovább tartana. Komoly haszon lenne viszont a mérséklődő környezeti terhelés.
Dr. Alexander Börsch, a Deloitte vezető közgazdásza rámutatott, ha a piac szabályozás nélkül fejlődhetne, akkor abban hatalmas lehetőségek rejlenének, viszont a gyártóknak és a politikusoknak hihetetlenül megnőnének a feladataik. Az előbbieknek a megfelelő technológiákat kellene kifejleszteniük, míg az utóbbiaknak a megfelelő szabályozásokat kidolgozniuk. Egy okos közlekedésszabályozás megoldást jelenthetne a növekvő forgalomra.
Augusztus elején a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócég állapította meg azt, hogy az Uber és a Lyft nemhogy nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, hanem egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.
A Deloitte aktuális jelentésében azt taglalta, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi gépkocsi-forgalmat. A szakemberek abból indultak ki, hogy az autonóm járművekkel 2035-ben már megbízható módon, azaz emberi segítség nélkül lehet majd közlekedni az utakon és az ilyen autókra épülő szolgáltatások is megjelenhetnek addigra.
A szakértők 109 város mobilitásmodelljét vették figyelembe, amelyek többek között tartalmazták a lakosok mozgási mintáit, a népesedési struktúrát és az ingázók arányát. Dr. Thomas Schiller, a Deloitte részlegvezetője kiemelte, hogy a kapott eredmények őket is meglepték. Az elkészített mobilitásmodell ugyanis azt prognosztizálta, hogy két fontos hatásra lehet számítani: az egyik, hogy nőni fog az utakon egy időben jelen lévő gépkocsik száma, míg a másik, hogy emelkedik a dugók kialakulásának kockázata is.
A Deloitte munkatársai úgy számoltak, hogy ha szabad kezet kapnának a piaci szereplők, akkor 2035-ben már 740 000 autonóm jármű közlekedne az érintett városokban, amely a jelenlegi taxiflotta 12-szerese lenne. Csökkenne az utakon a magántulajdonban lévő autók száma, de emellett a megtett távolság, sőt, még a kerékpározás és a gyaloglás aránya is. Az új szolgáltatások különösen a diákok és a nyugdíjasok körében lennének népszerűek.
Összességében sokkal kevesebb parkolóhely kellene, mert a városi környezetben lévő gépkocsiállomány 20 százalékkal mérséklődne, azonban miután az emberek gyakrabban vennék igénybe a robottaxikat, így a forgalom a csúcsidőszakban akár 40 százalékkal is nőhetne. Mindez még több dugó kialakulását eredményezné, továbbá az utakon az elérhető átlagsebesség 10 százalékkal csökkenne, a munkahelyekre való eljutás minden reggel átlagosan 2,5 perccel tovább tartana. Komoly haszon lenne viszont a mérséklődő környezeti terhelés.
Dr. Alexander Börsch, a Deloitte vezető közgazdásza rámutatott, ha a piac szabályozás nélkül fejlődhetne, akkor abban hatalmas lehetőségek rejlenének, viszont a gyártóknak és a politikusoknak hihetetlenül megnőnének a feladataik. Az előbbieknek a megfelelő technológiákat kellene kifejleszteniük, míg az utóbbiaknak a megfelelő szabályozásokat kidolgozniuk. Egy okos közlekedésszabályozás megoldást jelenthetne a növekvő forgalomra.
Augusztus elején a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócég állapította meg azt, hogy az Uber és a Lyft nemhogy nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, hanem egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.