Berta Sándor
Virágzik az álhírek üzletága
Szinte az összes nagy platform megbukott egy teszten.
A rigai székhelyű Stratégiai Kommunikációs Központ (Stratcom) az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez (NATO) tartozik és a fő feladata a propaganda elleni védekezés. A centrum munkatársai május és augusztus között azt vizsgálták, hogy vajon a legnépszerűbb oldalakra felkerülő álhírek és -bejegyzések eltávolításra kerülnek-e. A most nyilvánosságra hozott jelentésből kiderült, hogy a szakembereknek mindössze 300 euróért sikerült beszerezniük egy olyan csomagot a manipulációs szolgáltatóktól (MSP), amely összesen 3530 álkommentárt, 25 750 állájkot, 20 000 áloldallehívást és 5100 álkövetőt tartalmazott a Facebookon, az Instagram, a Twitter és a YouTube rendszerében.
A központ 11 orosz, 2 német és 1-1 lengyel, francia és olasz MSP ajánlatait fogadta el. A kutatók ilyen módon végül 54 380 nem valódi interakció és 105 különböző álbejegyzés birtokába jutottak. A megvásárolt tartalmak 18 739 fiókból származtak. Az internetes platformok gyakran emlegetett ellenintézkedéseiből gyakorlatilag semmit sem lehetett észrevenni. A bejegyzések első megjelentetését követő négy hét után is ötből manipulált posztból négy még gond nélkül elérhető volt.
A Stratcom munkatársai a szolgáltatások további tesztelése céljából az álbejegyzések egy részét bejelentették az ügyfélszolgálatoknak. Ezután sem történt gyakorlatilag semmi, hiszen három héttel később az érintett tartalmak 95 százaléka még mindig hozzáférhető volt. Hat héten belül a YouTube az áltartalmak 11, az Instagram 14, a Facebook 21, míg a Twitter kicsivel több mint egyharmadát törölte csupán.
A rigai székhelyű Stratégiai Kommunikációs Központ (Stratcom) az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez (NATO) tartozik és a fő feladata a propaganda elleni védekezés. A centrum munkatársai május és augusztus között azt vizsgálták, hogy vajon a legnépszerűbb oldalakra felkerülő álhírek és -bejegyzések eltávolításra kerülnek-e. A most nyilvánosságra hozott jelentésből kiderült, hogy a szakembereknek mindössze 300 euróért sikerült beszerezniük egy olyan csomagot a manipulációs szolgáltatóktól (MSP), amely összesen 3530 álkommentárt, 25 750 állájkot, 20 000 áloldallehívást és 5100 álkövetőt tartalmazott a Facebookon, az Instagram, a Twitter és a YouTube rendszerében.
A központ 11 orosz, 2 német és 1-1 lengyel, francia és olasz MSP ajánlatait fogadta el. A kutatók ilyen módon végül 54 380 nem valódi interakció és 105 különböző álbejegyzés birtokába jutottak. A megvásárolt tartalmak 18 739 fiókból származtak. Az internetes platformok gyakran emlegetett ellenintézkedéseiből gyakorlatilag semmit sem lehetett észrevenni. A bejegyzések első megjelentetését követő négy hét után is ötből manipulált posztból négy még gond nélkül elérhető volt.
A Stratcom munkatársai a szolgáltatások további tesztelése céljából az álbejegyzések egy részét bejelentették az ügyfélszolgálatoknak. Ezután sem történt gyakorlatilag semmi, hiszen három héttel később az érintett tartalmak 95 százaléka még mindig hozzáférhető volt. Hat héten belül a YouTube az áltartalmak 11, az Instagram 14, a Facebook 21, míg a Twitter kicsivel több mint egyharmadát törölte csupán.