Berta Sándor
Szuperfriss zöldségek vásárolhatók automata függőleges farmokról
Egy startup kifejlesztett egy új technológiát, amely megváltoztathatja a szupermarketek és az éttermek életét.
Az Infarm megalkotta a függőleges farmtechnológiát, amely lehetővé teszi automata termesztőberendezések üzemeltetését számos környezetben. A vállalkozást 2013-ban alapították és eddig összesen 24 millió euró támogatást gyűjtött össze. Guy és Erez Galonska, valamint Osnat Michaeli olyan üvegszekrényeket alkottak meg, amelyekben a növények természetes körülmények között növekedhetnek, fejlődhetnek. Az egyes modulokat számos szenzorral látják el, hogy mérni lehessen a hőmérsékletet, a pH-értéket, a fényviszonyokat és a tápanyagok sűrűségét.
Mindegyik növény esetében életciklusonként mintegy 50 000 adatpont gyűjthető össze. Az egyes automata farmok egy felhőkörnyezeten keresztül össze vannak kötve az Infarm központi platformjával, így a startup a távolból tudja ellenőrizni az egységeket. Jelenleg 50 ilyen berendezés üzemel szupermarketekben, éttermekben és raktárakban, köztük az Edeka és a Metro áruházaiban. A cég növekedni akar és 2019 közepéig azt szeretné elérni, hogy összesen 1000 farm működjön Európában.
"Az olyan folyamatok, mint az öntözés vagy a hőmérséklet beállítása automatikusan történnek. Az úgynevezett Infarmereknek kell elvetniük, majd learatniuk a növényeket. A rendszer úgy van megtervezve, hogy akár a napi aratást is lehetővé teszi. Ez az egyik előnye. A függőleges farmok modulok formájában érhetők el, ezáltal gyakorlatilag bárhol felépíthetők anélkül, hogy veszítenének a minőségükből vagy a teljesítményükből. Minden farm saját ökorendszer, még akkor is, ha több egységet összekötnek. Így egyetlen helyen akár több száz növényfajtát is lehet termeszteni és a farmok személyre szabhatók" - jelentette ki Osnat Michaeli.
A társalapító hozzátette, hogy az ajánlat egyelőre nem érhető el átlagemberek számára. Az éttermeknek és a szupermarketeknek azért éri meg a technológia alkalmazása, mert minőségi növényeket kapnak versenyképes árakon. A szupermarketekben a gyökereikkel együtt értékesítik a növényeket, így ha a vásárló hazaviszi és egy üveg vízbe teszi azokat, akkor tovább fejlődhetnek. Ezáltal megtartják a tápanyagokat és a természetes ízüket. "A növényeket mindig az ügyfelek igényeihez igazítjuk. Az Edeka például friss koriandert termeszt, s mivel a németek nem nagyon szeretik a koriandert, ezért egy különleges fajtát kerestünk, amelynek az íze enyhébb. Ez volt az egyik lehetőség. A másik a különböző kondíciók, például a fényviszonyok megváltoztatása. Az utóbbinak köszönhetően a növény más tápanyagokat termel, amelyek visszatükröződnek az ízében is" - fejtette ki Osnat Michaeli.
A startup társalapítója hangsúlyozta, hogy azért költöztek 2012-ben Izraelből Berlinbe, mert Európa közepében akartak lenni, ahol ezekre a megoldásokra nagyobb szükség van. Elegendő időt akartak biztosítani a termékfejlesztésre és nem akartak egy félkész terméket piacra dobni. Ehhez jött még, hogy Berlin a startup-élet központja, ahová a világ minden tájáról sereglenek a tehetségek. Izraelben a legtöbb élelmiszert regionális szinten készítik, ezért a függőleges termesztéshez a piac túl kicsi. A vállalkozás egyébként még nem nyereséges, ahhoz még idő kell. Jelenleg nagyon sok pénzt fektetnek be a kutatásba és a fejlesztésbe azért, hogy a terméküket tovább optimalizálják.
Az Infarm megalkotta a függőleges farmtechnológiát, amely lehetővé teszi automata termesztőberendezések üzemeltetését számos környezetben. A vállalkozást 2013-ban alapították és eddig összesen 24 millió euró támogatást gyűjtött össze. Guy és Erez Galonska, valamint Osnat Michaeli olyan üvegszekrényeket alkottak meg, amelyekben a növények természetes körülmények között növekedhetnek, fejlődhetnek. Az egyes modulokat számos szenzorral látják el, hogy mérni lehessen a hőmérsékletet, a pH-értéket, a fényviszonyokat és a tápanyagok sűrűségét.
Mindegyik növény esetében életciklusonként mintegy 50 000 adatpont gyűjthető össze. Az egyes automata farmok egy felhőkörnyezeten keresztül össze vannak kötve az Infarm központi platformjával, így a startup a távolból tudja ellenőrizni az egységeket. Jelenleg 50 ilyen berendezés üzemel szupermarketekben, éttermekben és raktárakban, köztük az Edeka és a Metro áruházaiban. A cég növekedni akar és 2019 közepéig azt szeretné elérni, hogy összesen 1000 farm működjön Európában.
"Az olyan folyamatok, mint az öntözés vagy a hőmérséklet beállítása automatikusan történnek. Az úgynevezett Infarmereknek kell elvetniük, majd learatniuk a növényeket. A rendszer úgy van megtervezve, hogy akár a napi aratást is lehetővé teszi. Ez az egyik előnye. A függőleges farmok modulok formájában érhetők el, ezáltal gyakorlatilag bárhol felépíthetők anélkül, hogy veszítenének a minőségükből vagy a teljesítményükből. Minden farm saját ökorendszer, még akkor is, ha több egységet összekötnek. Így egyetlen helyen akár több száz növényfajtát is lehet termeszteni és a farmok személyre szabhatók" - jelentette ki Osnat Michaeli.
A társalapító hozzátette, hogy az ajánlat egyelőre nem érhető el átlagemberek számára. Az éttermeknek és a szupermarketeknek azért éri meg a technológia alkalmazása, mert minőségi növényeket kapnak versenyképes árakon. A szupermarketekben a gyökereikkel együtt értékesítik a növényeket, így ha a vásárló hazaviszi és egy üveg vízbe teszi azokat, akkor tovább fejlődhetnek. Ezáltal megtartják a tápanyagokat és a természetes ízüket. "A növényeket mindig az ügyfelek igényeihez igazítjuk. Az Edeka például friss koriandert termeszt, s mivel a németek nem nagyon szeretik a koriandert, ezért egy különleges fajtát kerestünk, amelynek az íze enyhébb. Ez volt az egyik lehetőség. A másik a különböző kondíciók, például a fényviszonyok megváltoztatása. Az utóbbinak köszönhetően a növény más tápanyagokat termel, amelyek visszatükröződnek az ízében is" - fejtette ki Osnat Michaeli.
A startup társalapítója hangsúlyozta, hogy azért költöztek 2012-ben Izraelből Berlinbe, mert Európa közepében akartak lenni, ahol ezekre a megoldásokra nagyobb szükség van. Elegendő időt akartak biztosítani a termékfejlesztésre és nem akartak egy félkész terméket piacra dobni. Ehhez jött még, hogy Berlin a startup-élet központja, ahová a világ minden tájáról sereglenek a tehetségek. Izraelben a legtöbb élelmiszert regionális szinten készítik, ezért a függőleges termesztéshez a piac túl kicsi. A vállalkozás egyébként még nem nyereséges, ahhoz még idő kell. Jelenleg nagyon sok pénzt fektetnek be a kutatásba és a fejlesztésbe azért, hogy a terméküket tovább optimalizálják.