Berta Sándor

Barcelona - mesterséges intelligenciával a bliccelők ellen

A katalán városban a fontos elővárosi vonalak felügyeletét már főleg a technológia végzi.

A Barcelona - Valles és a Llobregat - Anoia elővárosi vonalakon közlekedő szerelvények évente több mint 77 millió utast szállítanak. Azért, hogy a vonatok biztonságosan és pontosan megérkezzenek, a vezető és az állomásokon lévő biztonsági személyzet munkája mellett szükség van a központban dolgozó munkatársakra is. Az irányítócentrum a Barcelona melletti Rubiban van, 1800 térfigyelő videokamerával ellenőrzik a két vonal 78 állomását és az összes jegykiadó automatát. A készülékekhez kapcsolódó szoftvert gépi tanulás alkalmazásával megtanították arra, hogy felismerjék a bliccelőket. Amennyiben valaki átugrik a biztonsági kerítéseken vagy egy jegy felmutatásával ketten mennek át, akkor a technológia és az arra épülő rendszer azonnal riadót fúj. A képfelismerő algoritmus ugyanis érzékeli, hogy ha valaki nem megfelelő módon jut át a biztonsági kerítésen.


A bliccelők fényképeit eltárolják, majd azokat automatikusan továbbítják az állomásokon lévő biztonsági őrök táblagépeire. A fotók segítségével a biztonságiak megállíthatják a bliccelőket, ha látják őket. Jesús Gonzalez, a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) katalán vasúttársaság képviselője kiemelte, hogy a stratégia része, hogy minderről a szóbeszéd elterjedjen, így a bliccelők számát szinte nullára lehet csökkenteni. Az állomásokon lévő biztonsági kerítéseknek köszönhetően egyébként pontosan meg lehet mondani, hogy egy adott reggel hányan utaztak a városközpontba. Ezen adatok alapján ki lehet számolni, hogy a délutáni és esti szerelvényeknél hány vasúti kocsira lesz szükség.


Az FGC távirányítható jegykiadó automatákat is alkalmaz. Amennyiben valakinek segítségre van szüksége a jegyvásárlás során, akkor a személyzethez fordulhat. A menedzser kifejtette, hogy a mikrofon, a hangszóró és a távirányítás segítségével bármely jegyet kinyomtathatnak az utasok helyett. Nekik csupán annyi a dolguk, hogy a szükséges érméket bedobálják az automatákba. A vasúttársaság egyelőre nem gondolkodik vezető nélküli vonatok használatán, aminek az az oka, hogy a szerelvények többnyire a felszínen haladnak és az önállóan közlekedő vonatok számára a sorompók, a vasúti átkelők és hasonló helyek még részben problémásnak számítanak. Ezért nem is tervezik ilyen szerelvények beszerzését és üzembe helyezését. Barcelonában ugyanakkor már működik egy olyan metróvonal, amelyen vezető nélküli vonatok közlekednek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tikal #13
    Kijelző? Ha legalább egy kivilágított tábla lenne több helyen is az állomáson hogy mégis lássa az ember este, hogy hol jár a vonat... persze, lehet nézegetni a telefon is...Európa..
  • ostoros #12
    Ami azt illeti komolyabb vasúthálózat fejlesztés hazánkban az 50-es évek óta nem történt. Sőt, a hetvenes években majd kétezer kilométernyi vasútvonalat számoltak fel élvtársaink, jó részt minden szakmai alapot nélkülözve. Ezek jelentős része tiszta új volt, de sebaj, lehetett lebontani.
  • NEXUS6 #11
    Nyáron a legnagyobb melegben, a klíma természetesen elve nem bírta, de aztán meg is adta magát, Hatvannál vagy hol, egy árva szót nem mondtak be, hogy az IC!!! megy-e tovább, vagy szálljunk át a személyvonatra, vagy a közben utánunk 1 órával jövő másik IC-re.

    Nálunk ez a XXI. szd!
  • lammaer #10
    Persze hogy jobb.... a "vasútállomáson" ahol felszállok, még hangosító rendszer SINCS nemhogy kijelző, szóval mégcsak esély sincs arra hogybármit ss bemondjanak. És természetesen személyzet sincs :)
    És nem, nem bivalybasznádon élek, ez kérem egy budapesti elővárosi megállóhely. Sőt, igazából egymás után 3 ilyen is van.
    De a keleti sem jobb, ha pénteken este eljáttszák a szokásos késést/kimaradást, arról sincs tájékoztatás előre, csak utólag, miután vártál 1 órát... adig szépen tologatják 5 perccel előre a késést... aztán 1 óra.. aztán hopp, eltűnik a vonat. Biztos kopperfield dávid a caller.

    Arról nem is beszélve hogy kreativak a menetrendszervezők, pl az S60 és S80as vonalakon úgy szervezték a vonatokat, hogy egy vonat felváltva először az S60ason jön be a keletibe, utána az S80ason megy ki, majd jön vissza.
    Aminek egy előnye biztosan van: ha az egyik vonalon fennakadás van "technikai" okok miatt, akkor a másikon is késés lesz automatikusan :)

    Az egyetlen jó dolog, hogy az online térkép 99%os pontossggal működik, ez reggel nekem nagyon jó mert csak akkor megyek le ha látom hogy a vonat 5 percen belül ott lesz.

    http://vonatinfo.mav-start.hu/


    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2018.01.05. 07:16:32
  • Tetsuo #9
    Ezenfelül Magyarországon ki is írják a kijelzőkre, nem?
  • Cat #8
    "Tavaly majdnem lekéstük a hazafelé tartó repülőt amiatt, mert még a vonattársaság emberei sem tudták mi van a vonatokkal."

    Ez a MÁVnál pontosan ugyanígy van. VIszont itthon valóban van egy aloldal, ahol online lehet látni a vonatok aktuális helyzetét, és hogy melyik mennyit késik, valós időben. Ez arra jó, hogy jobban tudd mi a helyzet, mint a kalauz, akinek fogalma sincs, hogy az előttünk lévő 3 Budapest felé tartó vonat is késik.
  • Tikal #7
    kultúrális pöcegödör :DD Itthon bezzeg...
  • Tikal #6
    nem az a lényeg... hanem az, hogy miközben egy vonatot nem mernek az AI-ra bízni, az utjainkon sorra jelennek meg tesztelésre az autók, a Tesla-k meg már képesek bizonyos helyzetekben önállóan közlekedni...ugye most level 3-nál járnak, de egyes modellek részben már képesek lennének level4-re is.
  • NEXUS6 #5
    Azért Barcelonában már pár éve is erősebb ellenőrző rendszer volt, mint amire nálunk a BKK/BKV képes. Nem egy színes úriember volt kék dzsekiben a mozgólépcső mellé állítva, aki néha azt mondta, hogy hőőőő.

    Ott azért szerintem jelentősen kisebb a bliccelők száma, mint nálunk. Ha felszáll a villamosra kommandó, a következő megállóira szinte kiürül.
  • Zoli007 #4
    Inkább azzal foglalkozzanak a hülye hispánok, hogy ha késik a vonat egy órát, akkor azt bemondják. Tavaly majdnem lekéstük a hazafelé tartó repülőt amiatt, mert még a vonattársaság emberei sem tudták mi van a vonatokkal. Soha többet abba a kulturális pöcegödörbe nem megyek, még BP is 1000x jobb ilyen szempontból.