Berta Sándor
A cégek 10 százaléka használja jól a mesterséges intelligenciát
A technológia az elmúlt években egyre inkább előtérbe került, ennek ellenére csak kevés cég használja igazán jól.
A Gartner piackutató intézet tanulmányt készített a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás alkalmazásáról. Az adatok szerint a megkérdezett vállalatok 60 százaléka még koncepció szintjén sem vette fel a stratégiájába a mesterséges intelligenciát, igazán hatékonyan pedig csupán a társaságok 10 százaléka használt a technológiát. Minderről Jim Hare, a Gartner kutatásvezetője beszélt.
A területen számos komoly probléma van. Ezek egyike, hogy túl kevés a szakember és ráadásul a kompetens személyek szinte kivétel nélkül a Google, az Amazon vagy a Microsoft csapatába kerülnek. A másik gond, hogy komoly eltérések vannak a gyártók ígéretei és a jelenlegi mesterséges intelligencia megoldások valódi felhasználási lehetőségei között. Jó példa erre az IBM Watson, amely számos praktikus projektben nem volt képes a korábban ígért dolgot betartani. Gyakran előfordult, hogy a programokat azért hagyták abba vagy függesztették fel, mert a Watson alkalmazásának költségei túl magasak voltak.
A megkérdezett vállalkozások alig fele képes arra, hogy az előre elkészített mesterséges intelligencia megoldásokat - amelyeket az IBM mellett az Amazon, a Google vagy a Microsoft is kínál - megfelelően használja. Ez részben annak is köszönhető, hogy saját munkatársaik nem rendelkeznek szakértelemmel ezen a területen. Még nehezebb megfelelő szakembereket találni, akik az olyan összetettebb témákkal is tudnak foglalkozni, mint például a gépi tanulás. Az ezzel kapcsolatos kutatásokat nagyobb részt az egyetemeken folytatják, ahonnan pedig az IT-óriások felszívják a hozzáértő tanoncokat. De előfordul az is, hogy ezek a szakértők startupokat alapítanak, amelyeket később ezek az óriáscégek felvásárolnak.
A Gartner azt javasolta, hogy ha a vállalatok a mesterséges intelligenciát a javukra akarják fordítani, akkor a hallgatókat közvetlenül az egyetemről kell szerződtetniük.
A Gartner piackutató intézet tanulmányt készített a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás alkalmazásáról. Az adatok szerint a megkérdezett vállalatok 60 százaléka még koncepció szintjén sem vette fel a stratégiájába a mesterséges intelligenciát, igazán hatékonyan pedig csupán a társaságok 10 százaléka használt a technológiát. Minderről Jim Hare, a Gartner kutatásvezetője beszélt.
A területen számos komoly probléma van. Ezek egyike, hogy túl kevés a szakember és ráadásul a kompetens személyek szinte kivétel nélkül a Google, az Amazon vagy a Microsoft csapatába kerülnek. A másik gond, hogy komoly eltérések vannak a gyártók ígéretei és a jelenlegi mesterséges intelligencia megoldások valódi felhasználási lehetőségei között. Jó példa erre az IBM Watson, amely számos praktikus projektben nem volt képes a korábban ígért dolgot betartani. Gyakran előfordult, hogy a programokat azért hagyták abba vagy függesztették fel, mert a Watson alkalmazásának költségei túl magasak voltak.
A megkérdezett vállalkozások alig fele képes arra, hogy az előre elkészített mesterséges intelligencia megoldásokat - amelyeket az IBM mellett az Amazon, a Google vagy a Microsoft is kínál - megfelelően használja. Ez részben annak is köszönhető, hogy saját munkatársaik nem rendelkeznek szakértelemmel ezen a területen. Még nehezebb megfelelő szakembereket találni, akik az olyan összetettebb témákkal is tudnak foglalkozni, mint például a gépi tanulás. Az ezzel kapcsolatos kutatásokat nagyobb részt az egyetemeken folytatják, ahonnan pedig az IT-óriások felszívják a hozzáértő tanoncokat. De előfordul az is, hogy ezek a szakértők startupokat alapítanak, amelyeket később ezek az óriáscégek felvásárolnak.
A Gartner azt javasolta, hogy ha a vállalatok a mesterséges intelligenciát a javukra akarják fordítani, akkor a hallgatókat közvetlenül az egyetemről kell szerződtetniük.