Gyurkity Péter
Megkapja saját hajtóművét a kínai lopakodó
Ezzel pedig több területen is tovább javulnak a gép fontos tulajdonságai.
Az elmúlt években számos alkalommal beszámoltunk a J-20 típusú vadászgép fejlesztéséről, valamint az első bemutatókról, hiszen ennek alkalmazásával Kína lesz sorrendben a második olyan hatalom, amely ötödik generációs, lopakodó gépekkel tud majd kiállítani egy jelentős erőt. Most a hajtómű kapcsán várható változásokról olvashatunk.
A J-20 (amely a korábbi hírek szerint a jövőben akár hordozókon is felbukkanhat) kapcsán mindig megemlítették, hogy a kínai rivális több területen le van maradva az amerikai fejlesztésekkel szemben. Ezen területek egyike a meghajtás, itt ugyanis egy külső beszállítóra voltak kénytelenek támaszkodni, ami nyilván hozzájárult a kínai-orosz kapcsolatok még szorosabbra fűzéséhez – ez a beszállító ugyanis orosz illetőségű, és ők biztosították a Szaljut Al-31 hajtóművek leszállítását és a típus folyamatos rendelkezésre állását. Tekintettel arra, hogy ez a hajtómű nem kifejezetten a lopakodó jelleg fokozásának szem előtt tartásával készült el, a saját (kínai) alternatíva bevetése mindig is kiemelt szempont volt, erre pedig a jelek szerint hamarosan valóban sor kerülhet.
A világhálón felbukkant egy új kép, amely már az új, WS-10X típusú hajtóművet mutatja meg közelebbről. Ez valószínűleg a WS-10G vagy WS-10IPE hivatalos néven lép majd szolgálatba, fő feladata pedig a J-20 radarjelének további csökkentése, vagyis a lopakodó jelleg javítása és annak kiemelése lesz. Az utánégetős, kétáramú gázturbinás megoldás tolóerő-vektoráló rendszerrel is bír, emellett pedig 145 kN tolóerőt biztosít, ami (a Eurofighter Typhoon gépeknél látottakhoz hasonlóan) lehetővé tenné a Mach 1,2 szupercirkáló sebesség elérését, vagyis a hangsebesség átlépéséhez nem lenne szükség az utánégető alkalmazására.
A Shenyang Liming által gyártott hajtómű mindazonáltal csak a közbenső lépés lenne, a végső cél ugyanis a WS-15 alkalmazása, amely minden szempontból előrelépést ígér az eredeti példányokhoz képest – erre azonban még várni kell.
Az elmúlt években számos alkalommal beszámoltunk a J-20 típusú vadászgép fejlesztéséről, valamint az első bemutatókról, hiszen ennek alkalmazásával Kína lesz sorrendben a második olyan hatalom, amely ötödik generációs, lopakodó gépekkel tud majd kiállítani egy jelentős erőt. Most a hajtómű kapcsán várható változásokról olvashatunk.
A J-20 (amely a korábbi hírek szerint a jövőben akár hordozókon is felbukkanhat) kapcsán mindig megemlítették, hogy a kínai rivális több területen le van maradva az amerikai fejlesztésekkel szemben. Ezen területek egyike a meghajtás, itt ugyanis egy külső beszállítóra voltak kénytelenek támaszkodni, ami nyilván hozzájárult a kínai-orosz kapcsolatok még szorosabbra fűzéséhez – ez a beszállító ugyanis orosz illetőségű, és ők biztosították a Szaljut Al-31 hajtóművek leszállítását és a típus folyamatos rendelkezésre állását. Tekintettel arra, hogy ez a hajtómű nem kifejezetten a lopakodó jelleg fokozásának szem előtt tartásával készült el, a saját (kínai) alternatíva bevetése mindig is kiemelt szempont volt, erre pedig a jelek szerint hamarosan valóban sor kerülhet.
A világhálón felbukkant egy új kép, amely már az új, WS-10X típusú hajtóművet mutatja meg közelebbről. Ez valószínűleg a WS-10G vagy WS-10IPE hivatalos néven lép majd szolgálatba, fő feladata pedig a J-20 radarjelének további csökkentése, vagyis a lopakodó jelleg javítása és annak kiemelése lesz. Az utánégetős, kétáramú gázturbinás megoldás tolóerő-vektoráló rendszerrel is bír, emellett pedig 145 kN tolóerőt biztosít, ami (a Eurofighter Typhoon gépeknél látottakhoz hasonlóan) lehetővé tenné a Mach 1,2 szupercirkáló sebesség elérését, vagyis a hangsebesség átlépéséhez nem lenne szükség az utánégető alkalmazására.
A Shenyang Liming által gyártott hajtómű mindazonáltal csak a közbenső lépés lenne, a végső cél ugyanis a WS-15 alkalmazása, amely minden szempontból előrelépést ígér az eredeti példányokhoz képest – erre azonban még várni kell.