Gyurkity Péter

Megkapja saját hajtóművét a kínai lopakodó

Ezzel pedig több területen is tovább javulnak a gép fontos tulajdonságai.

Az elmúlt években számos alkalommal beszámoltunk a J-20 típusú vadászgép fejlesztéséről, valamint az első bemutatókról, hiszen ennek alkalmazásával Kína lesz sorrendben a második olyan hatalom, amely ötödik generációs, lopakodó gépekkel tud majd kiállítani egy jelentős erőt. Most a hajtómű kapcsán várható változásokról olvashatunk.

A J-20 (amely a korábbi hírek szerint a jövőben akár hordozókon is felbukkanhat) kapcsán mindig megemlítették, hogy a kínai rivális több területen le van maradva az amerikai fejlesztésekkel szemben. Ezen területek egyike a meghajtás, itt ugyanis egy külső beszállítóra voltak kénytelenek támaszkodni, ami nyilván hozzájárult a kínai-orosz kapcsolatok még szorosabbra fűzéséhez – ez a beszállító ugyanis orosz illetőségű, és ők biztosították a Szaljut Al-31 hajtóművek leszállítását és a típus folyamatos rendelkezésre állását. Tekintettel arra, hogy ez a hajtómű nem kifejezetten a lopakodó jelleg fokozásának szem előtt tartásával készült el, a saját (kínai) alternatíva bevetése mindig is kiemelt szempont volt, erre pedig a jelek szerint hamarosan valóban sor kerülhet.


A világhálón felbukkant egy új kép, amely már az új, WS-10X típusú hajtóművet mutatja meg közelebbről. Ez valószínűleg a WS-10G vagy WS-10IPE hivatalos néven lép majd szolgálatba, fő feladata pedig a J-20 radarjelének további csökkentése, vagyis a lopakodó jelleg javítása és annak kiemelése lesz. Az utánégetős, kétáramú gázturbinás megoldás tolóerő-vektoráló rendszerrel is bír, emellett pedig 145 kN tolóerőt biztosít, ami (a Eurofighter Typhoon gépeknél látottakhoz hasonlóan) lehetővé tenné a Mach 1,2 szupercirkáló sebesség elérését, vagyis a hangsebesség átlépéséhez nem lenne szükség az utánégető alkalmazására.


A Shenyang Liming által gyártott hajtómű mindazonáltal csak a közbenső lépés lenne, a végső cél ugyanis a WS-15 alkalmazása, amely minden szempontból előrelépést ígér az eredeti példányokhoz képest – erre azonban még várni kell.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #276
    Amig a nap és szélfanok antinukleárisak addig nincs miről beszél, mert más nem marad szabályozásra csak a fosszilis. A világon nincs elég vízienergia kapacitás ehhez. Pont.
  • molnibalage83 #275
    Ez a pont látható, hogy soha nem fog bekövetkezni, kivéve ha a többi termelő nem fog valami varázsütésre elbaszódni és 4-12-szeres áron termelni... Ahhoz, hogy piaci alapon működőképes legyen kötelező átvéttel kb. 300-400 USD/kWe telepítési ár kéne a naperőműnél és szélkerekeknél is. Ez sci-fi, az anyag és szállítási költség többe kerül és a szerelésük is, mint ez. Az exponenciális árcsökkenésnek régen vége, ipari léptékben termelik ezeket.
  • gforce9 #274
    Akkor miért nem írod le? Gondolatolvasó nem vagyok. Én nme tudok olyan nem fosszilis erőműről ami gyorsan kapcsolható, bármikor és ipari méretű fogyasztást is ki tud elégíteni. Ha te igen, oszd meg velünk.
  • Kara kán #273
    Erre írtam: „Ehhez fosszilis erőművek kellenek majd”
    Think Outside the Box!
  • gforce9 #272
    Jó érv, örülök hogy hozzászóltál :)
  • Kara kán #271
    Elég avitt vagy. Röviden.
  • gforce9 #270
    Volna helye a megújulóknak célfeladatokra lehetne őket használni simán volna mit rájuk bízni. De nem azzal kéne kezdeni, hogy szereljünk minden tetőre napelemet és kössük rá központi hálózatra aztán majd szopjon mindenki. Majd lehet eljön az idő, hogy annyi elektromos autó fog rohangálni az utakon és minden parkolóhelyhez lesz töltő, hogy a megújulók megszaladó csúcsát el lehet süllyeszteni a parkoló autók akkujába vezérelt - lánykori nevén éjszakai áramkörön. (de ezt sem lehet a végtelenségig tolni, ipari méretű tárolásra még ez sem elég, de talán arra igen, hogy némi napelemtúltermelést simítani tudjon ott a helyszínen) De egyőle itt még nem tartunk. Az elektromos autó nemcsak nekünk de egy nyugati alsóközéposztálybelinek sem olcsó muri, hatótávban és flexibilitásban elmaradnak a robbanómotoros társaikkal szemben. Nyilván ez változni fog és az elektomos autóé a jövő ez már látszik. De ez csak csekélyke részét fogja megoldani nap-szél ingadozás simításának. Ehhez fosszilis erőművek kellenek majd, amiket le lehet állítani ha kell és be lehet kapcsolni mindezt gyorsan. Nyilván egy Paksot nem lehet gyorsan kapcsolgatni, nme is arra van kitalálva.

    A kulcsszó mindig az energiatárolás. Amíg a benzinnek elég egy vashordó oszt elvan veszteség nélkül benne kb. akármeddig, addig az elektromossággal nem ez a helyzet. Tárolni veszteség nélkül nem lehet, főleg nem akármeddig. A tárolás módja meg kurvadrága.
  • fonak #269
    Az ideológia a megújulók mögött az, hogy ha jól megtámogatják államilag, akkor majd egyre jobb napelemek, szélkerekek lesznek, meg okos grid, aztán piaci alapon is életképes lesz az egész. Addig is munkahelyeket teremt stb. Mondjuk pont az atomenergiával szembeállítani f.szság.
  • Kelta #268
    Rendben srácok ezt megbeszéltük :)
    Mindenki akkor a maga elvei és véleménye mellett :)
    Egy élmény volt..bocs a néha vehemens vélemény nyilvánításért, aki focizott tudja, néha a legjobb havert is elküldjük az anyjába a vita hevében :)

    Ha van új valós info majd írjatok :)
    Utoljára szerkesztette: Kelta, 2017.10.06. 18:46:46
  • molnibalage83 #267
    Pontosan. Valami elképesztő propagande folyik a szél és napenergia mellett, nincs olyan nap, hogy ne tolná az arcoba a reklámot ezekről valamelyik portál...