Gyurkity Péter
Megbízhatatlan az F-35
Nagyon rossz a rendelkezésre állási arány és a javítása jóval drágább a vártnál. Az ára még tovább emelkedik.
Az új amerikai lopakodó vadászgép fejlesztéséről, annak üzembe helyezéséről és az ezzel kapcsolatos problémákról mi is több alkalommal beszámoltunk, most azonban egy új jelentés látott napvilágot, amely az eddigi tapasztalatokat összegzi. Ebből kiderül, hogy a jövőben is jóval komolyabb összegeket kell majd fordítani a típusra, ami a megbízhatatlanság eredménye.
A Bloomberg összeállításában arról olvashatunk, hogy a védelmi minisztérium saját tesztelői részlege készítette el az új jelentést, amely a januárban megjelent anyag frissítéseként is felfogható. Kiemelik, hogy a program teljes költsége immár eléri a 379 milliárd dollárt, ez azonban csak arra elég, hogy valóban beszerezzék a légierő, a haditengerészet, valamint a tengerészgyalogság által kívánt 2443 példányt. Eddig összesen 203 darabot szállítottak le, ezek egyötöde viszont a cserealkatrészek hiánya miatt a hangárokban pihen, mivel a gyártók nem győzik biztosítani a szükséges cserepéldányokat és egyben garantálni a folyamatos gyártást.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az új típus meglehetősen megbízhatatlan, jóval gyakrabban szorul javításra, mint azt korábban várták. Az éves üzemeltetési költség máris 2 és 4 százalék között emelkedett meg, miközben a rendelkezésre állás alig 52 százalékos – ez az átmeneti időszakban 60 százalékot kellene, hogy elérjen, míg a jövőre induló harci tesztelés idején már 80 százalékot várnak el. Hozzáteszik, hogy a frissebb példányok ugyan javulást mutatnak ezen a téren, azonban két javítás között mindössze 7,3 óra telik el, miközben a légierő által elvárt szint 20 óra lenne. Trump idén 70 vadászgéppel bővítené a flottát (tavaly 63 új példányt adtak át), a Lockheed és a Pentagon azonban eközben egy 445 darabról szóló szerződésen dolgozik.
A hosszú távú, a típus életére szóló kiadások a fentiek miatt jóval meghaladják majd az 1,2 billió dollárt, ami nyilván jól jön a gyártónak, a katonai (és kormányzati) illetékesek számára azonban riasztó adat.
Az új amerikai lopakodó vadászgép fejlesztéséről, annak üzembe helyezéséről és az ezzel kapcsolatos problémákról mi is több alkalommal beszámoltunk, most azonban egy új jelentés látott napvilágot, amely az eddigi tapasztalatokat összegzi. Ebből kiderül, hogy a jövőben is jóval komolyabb összegeket kell majd fordítani a típusra, ami a megbízhatatlanság eredménye.
A Bloomberg összeállításában arról olvashatunk, hogy a védelmi minisztérium saját tesztelői részlege készítette el az új jelentést, amely a januárban megjelent anyag frissítéseként is felfogható. Kiemelik, hogy a program teljes költsége immár eléri a 379 milliárd dollárt, ez azonban csak arra elég, hogy valóban beszerezzék a légierő, a haditengerészet, valamint a tengerészgyalogság által kívánt 2443 példányt. Eddig összesen 203 darabot szállítottak le, ezek egyötöde viszont a cserealkatrészek hiánya miatt a hangárokban pihen, mivel a gyártók nem győzik biztosítani a szükséges cserepéldányokat és egyben garantálni a folyamatos gyártást.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az új típus meglehetősen megbízhatatlan, jóval gyakrabban szorul javításra, mint azt korábban várták. Az éves üzemeltetési költség máris 2 és 4 százalék között emelkedett meg, miközben a rendelkezésre állás alig 52 százalékos – ez az átmeneti időszakban 60 százalékot kellene, hogy elérjen, míg a jövőre induló harci tesztelés idején már 80 százalékot várnak el. Hozzáteszik, hogy a frissebb példányok ugyan javulást mutatnak ezen a téren, azonban két javítás között mindössze 7,3 óra telik el, miközben a légierő által elvárt szint 20 óra lenne. Trump idén 70 vadászgéppel bővítené a flottát (tavaly 63 új példányt adtak át), a Lockheed és a Pentagon azonban eközben egy 445 darabról szóló szerződésen dolgozik.
A hosszú távú, a típus életére szóló kiadások a fentiek miatt jóval meghaladják majd az 1,2 billió dollárt, ami nyilván jól jön a gyártónak, a katonai (és kormányzati) illetékesek számára azonban riasztó adat.