Gyurkity Péter

Megbízhatatlan az F-35

Nagyon rossz a rendelkezésre állási arány és a javítása jóval drágább a vártnál. Az ára még tovább emelkedik.

Az új amerikai lopakodó vadászgép fejlesztéséről, annak üzembe helyezéséről és az ezzel kapcsolatos problémákról mi is több alkalommal beszámoltunk, most azonban egy új jelentés látott napvilágot, amely az eddigi tapasztalatokat összegzi. Ebből kiderül, hogy a jövőben is jóval komolyabb összegeket kell majd fordítani a típusra, ami a megbízhatatlanság eredménye.

A Bloomberg összeállításában arról olvashatunk, hogy a védelmi minisztérium saját tesztelői részlege készítette el az új jelentést, amely a januárban megjelent anyag frissítéseként is felfogható. Kiemelik, hogy a program teljes költsége immár eléri a 379 milliárd dollárt, ez azonban csak arra elég, hogy valóban beszerezzék a légierő, a haditengerészet, valamint a tengerészgyalogság által kívánt 2443 példányt. Eddig összesen 203 darabot szállítottak le, ezek egyötöde viszont a cserealkatrészek hiánya miatt a hangárokban pihen, mivel a gyártók nem győzik biztosítani a szükséges cserepéldányokat és egyben garantálni a folyamatos gyártást.

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az új típus meglehetősen megbízhatatlan, jóval gyakrabban szorul javításra, mint azt korábban várták. Az éves üzemeltetési költség máris 2 és 4 százalék között emelkedett meg, miközben a rendelkezésre állás alig 52 százalékos – ez az átmeneti időszakban 60 százalékot kellene, hogy elérjen, míg a jövőre induló harci tesztelés idején már 80 százalékot várnak el. Hozzáteszik, hogy a frissebb példányok ugyan javulást mutatnak ezen a téren, azonban két javítás között mindössze 7,3 óra telik el, miközben a légierő által elvárt szint 20 óra lenne. Trump idén 70 vadászgéppel bővítené a flottát (tavaly 63 új példányt adtak át), a Lockheed és a Pentagon azonban eközben egy 445 darabról szóló szerződésen dolgozik.

A hosszú távú, a típus életére szóló kiadások a fentiek miatt jóval meghaladják majd az 1,2 billió dollárt, ami nyilván jól jön a gyártónak, a katonai (és kormányzati) illetékesek számára azonban riasztó adat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kurfürst #77
    Vicces látni, hogy a Haditechnika topicban ugyanezt a piruettet adja elő a srác sokadjára és egyre nagyobb amplitúdóval, mint itt.

    A végén sajnos ugyanerre a következtetésre jutottam, mint te. Reménytelen eset.
  • T2k #76
    Nem 11 év alatt, hanem soha az életben nem voltál képes még értelmesen hozzászólni semmihez sem. Sírva röhögünk amikor olvashatjuk a jégen disznóként történő szenvedéseidet ahogy minden mozdulatoddal egyre nagyobb idiótát csinálsz magadból. Tényleg nagyon ritka az ennyire végtelenül tehetségtelen megakretén mint te aki mindemellett még halálosan meg van győződve arról hogy mekkora ász. Ez a két dolog halálos kombinációt alkot benned.
  • molnibalage83 #75
    11 év alatt tőled más kommentett nem láttam, mint más pocskondiázását. Nem is értem, hogy mi a faszért nem vágtak ki még innen..
  • molnibalage83 #74
    Konkrétan légvédelmi szakember...
  • T2k #73
    És szerinted ki a halál olvassa el egy ilyen mindennel ezerszeresen megbukott megakretén okádmányát mint amilyen te is vagy kisfiam?
  • molnibalage83 #72
    "Legyen alacsony észlelhetőségű (rontja az aerodinamikai képességeket)"

    Aha, persze... Az megvan, hogy az F-15/16 tartós AoA limitje kb.26 fok táján van, ennek meg 70 fok, amit szoftveresen korlátoztak le 55-re? Az megvan, hogy F-16C szintű repteljesítménye van airshow konfigban, ami azt jelenti, hogy azonos fegyverzettel hülyére pofozza az F-16C-t? F-22-őt láttad már?

    Röhögök..


    "Legyen egy hajtóműves, de tudjon tartósan hangsebesség felett menni utánégető nélkül és alkalmas legyen VTOL képességek beépítésére. Nagy méretű bumfordi hajtómű, ami törzs aerodinamikájának nem tesz jót."

    A szupercirkélés LM terminológia szerint nem volt elvárás. (LM M1.5 felettire találta ki a vicces európai gyártók terjesztették ki M1.0 felettire...) Egyéblánt nagy magasságban 50% keróval M1.2-őt tud. Off design, szimplán ennyit tesz, ha kurvaerős hajtóműved van és nincs külső függesztmény miatt brutális hullámellenállás...


    "Sárkány legyen VTOL képesség beépítésére alkalmas. Kis méretű szárnyak, csökött bumfordi sárkány, aero és harci képességei eléggé korlátoltak."

    A VTOL képesség tényleg megnyomorította a C és A változtatot is, de baszod megnéznéd legalább az első félig nem korlátozott demót és egyéb képességeit ekkora faszaságok idehányása előtt? Konkrétan az F-16C-t minden paraméterben hozza vagy felülmúlja az F-35A. A csökött és bumfordi szavak használata tisztán mutatja, hogy lövésed nincs az aerodinamikáról és a fizikáról sem nagyon...


    "Legyen a gép egy komplett taktikai vezérlő központ. Nagy számításigény, a választott elektronika képességei miatt viszont alacsony szintű programozást igényel. A redundancia már nem fért bele a számítási keretbe. (ez utóbbi az igazán durva) "

    Ez a rész meg mi akar lenni?
  • molnibalage83 #71
    Szerintem a ferde hajtítás neki ultimate challenge lenne...
  • molnibalage83 #70
    A csökkentett és alacsony észlelhetőség közötti eltérést sem érted...
  • molnibalage83 #69
    KB.
  • molnibalage83 #68
    Baszod a saját írásomban linkeltem, hogy nincs láthatatlan repülőgép. Akkora fasz vagy, hogy baszni lehetne veled...