Berta Sándor

Jó, ha kicsit unalmas az Apple?

A kaliforniai konszernt nem igazán fenyegeti az a veszély, hogy olyanná váljon, mint a Microsoft.

Az Apple kapcsán tavaly számos kritika elhangzott, többek között az, hogy az iPhone 7 dizájnja kevésbé inspiráló lett, a fejhallgató-csatlakozó elhagyása észszerűtlen döntés volt, a piacra dobott új modellek pedig túl drágának bizonyultak. Ehhez jött még az, hogy az új MacBook Pro nem rendelkezik hagyományos (Typ A) USB-porttal és a vezeték nélküli fülhallgatót is sújtották különböző problémák. Horace Dedius, az Asymco elemzője szerint az Apple nevéhez köthető az egyik legjobb és egyúttal legkevésbé megértett üzleti modell az ágazatban. Mindenki az iPhone-eladásokra összpontosít és azt teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy csak az óriáscég szolgáltatásokkal kapcsolatos üzlete - amelyet több mint 7 milliárd dollár bevétel és közel 20 százalékos növekedés jellemez - majdnem akkora, mint a Facebook hasonló üzlete.

A szakember hozzátette, hogy arról a teljesítményről is szeretnek megfeledkezni az emberek, hogy a társaságnak sikerült a tisztán hardverüzletét jelentős mértékben átszerveznie. Elég csak az App Store sikerére, a garancia- és javítási programra, a zenei stream-ajánlatra és a felhőprojektre gondolni. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nem véletlenül volt optimista e területek növekedési kilátásaival kapcsolatban. E szolgáltatásokból a vállalat a következő 4 év során évente 50 milliárd dollár bevételre tehet majd szert.

Eközben elhangzottak olyan kritikák, hogy a mai Apple - a Steve Jobs-korszakhoz képest - egyre unalmasabb és kevésbé kreatív. Dedius erre úgy reagált, hogy Steve Jobs vezetésével a társaság arra volt ítélve, hogy egymás után, szinte varázsütésre szállítsa a kiemelkedő termékeket. Mindez a sajtó és a rajongótábor számára izgalmas lehetett, de befektetői szempontból borzalmas volt. A helyzet Jobs halálával változott meg, hiszen teljes bizonytalanság alakult ki. Nem lehetett tudni, hogy mikor jelentkezik majd ismét kiemelkedő termékkel az Apple. Tim Cook tudatosan választott más utat és azt vallotta, hogy lehet, hogy unalmasabbak, de pontosan tudják, hogy mit tesznek és azt is, hogy azzal sikeresek.


Abban ugyanakkor részben az Apple maga is hibás, hogy gyakran teljesen túlzó elvárásokat fogalmaznak meg vele szemben. Sok szempontból megmaradt a Jobs-korszakra termékbejelentéseivel kapcsolatban jellemző offenzív PR- és marketingstratégia. Jobs az üzletfejlesztés és a termékbemutatás közötti híd felépítését kiválóan oldotta meg, míg Tim Cooknak ebben sokkal nehezebb dolga van. Az Apple-t ugyanakkor nem fenyegeti igazán az a veszély, hogy abba a csapdába essen, mint a Microsoft a 2000-es évek elején. Ennek egyik oka, hogy a társaság nagyon komolyan figyel az ügyfeleitől érkező visszajelzésekre és igyekszik tökéletesíteni az eszközeit. Másrészt az Apple mellett szól az is, hogy évek óta sokkal komolyabb versenyben kell helytállnia, mint a Microsoft, Google, Facebook, Amazon kvartett bármely tagjának.

Ugyanakkor a vállalat üzlete különösen sebezhető, ami azzal is összefügg, hogy az öt IT-óriás közül az egyetlen, amely nincs monopolhelyzetben. A Google a keresésben és azzal kapcsolatos reklámüzletben, a Microsoft a szoftverek (és az üzleti szoftverek), a Facebook a közösségi média, míg az Amazon az online kereskedelem területén van - komoly vetélytárs nélkül - gyakorlatilag monopolhelyzetben. Az Apple ezzel szemben a különböző területeken kénytelen mindig új vetélytársak ellen küzdeni. Az pedig, hogy az óriáscég nem akar a babérjain ülni, azt eredményezheti, hogy hosszú távon fontos és sikeres maradhat.

Dediu végül leszögezte, hogy a következő tíz évben is az iPhone marad a társaság legfontosabb terméke és bevételi forrása. A Watch okosórát szerinte talán túl korán dobta piacra a vállalat. A termékkategória, amely gyakorlatilag eleve a konszernnek köszönhetően vált fontossá, még gyermekcipőben jár. Steve Jobs valószínűleg úgy döntött volna, hogy még 1 vagy 2 évet vár, amíg a Watch kiforrottabb és a piac elfogadóbb lett volna. Viszont az is igaz, hogy a cégnek végül nem származott kára abból, hogy a kelleténél előbb jelentkezett az okosórájával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cateran #19
    Ez akkora bullshit duma volt, hogy meme-ve kellene valnia
    https://www.payetteforward.com/why-is-my-iphone-so-slow-heres-the-fix-for-ipad-too/

    http://www.macworld.co.uk/how-to/iphone/how-speed-up-slow-iphone-tips-make-older-iphones-run-faster-3463276/

    https://discussions.apple.com/thread/7669667?start=0&tstart=0

    Csak nehany az amugy millionyi buggal, lassusaggal, instabilitassal foglalkozo topicbol...tudom mirol beszelek, iphone 6-om van....






    Utoljára szerkesztette: cateran, 2017.02.14. 23:04:19
  • ostoros #18
    Atyaúristen komám...
  • wraithLord #17
    Hát ez attól függ, mint hívsz késlekedésnek. Ha sokat játszol kompetitív FPS-ekkel, akkor 250ms lag is óriási. Barátnőmnek 5s-e van, annál nem lassabb egy felsőkategóriás normális androidos teló, és a 6s-nél sem (haver). 7-et még nem láttam.
    Persze ugyanaz a telefon máshogy viselkedik más Android verzióknál, Android 5-ön láttam már szép lagot, 6-on még nem - alsókategóriában (legalja) sem különösebben.

    Amit leírtál, az egy alsókategóriás teló ismérve, ami újonnan sem annyira reszponzív (bár az Android 6 sokat javított ezen).

    #16 Minimum 2-t írtam, nem tudok konkrét adatot, mivel nem túl sokat foglalkozom a témával. Azt tudom, hogy az enyémre 2x jött új Android (nem csak update, új stock Android OS). Persze más kérdés, hogy szükség van-e 4-5 évig kapni rá az új rendszert, azonkívül, hogy jó áron el lehet passzolni.

    Ehhez sem tudok mit hozzászólni, én még nem láttam féláron féléves csúcskészüléket, max. szolgáltatóknál hűségszerződésben.
    A Google Nexus-ok pl. elég jól tartják az árukat. Egyébként telót nem szoktam eladni, úgyhogy ez nálam nem szempont. Nem szeretek hímestojásként vigyázni rá, a telefon van értem, nem én érte, itt-ott előbb-utóbb karcos lesz. Ez eleve levinne az árából.
  • M2 #16
    "legalább 2 évig kapod rá az újabb verziószámú oprendszert"

    Pont szopás. Az iPhone esetén 4-5 évig kapod rá a legújabb rendszert, aminek köszönhetően jól tartja az árát és egy 2 éves szerződés lejártakor is hamar, jó áron eladható. Az androidos teló meg nem.

    Ráadásul tele a piac androidos "csúcs" készülékekkel, amiket fél év után már a kezdeti áruk feléért adnak a boltokban.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2017.02.07. 17:14:52
  • M2 #15
    Én azt látom, hogy eddig akárhány androidos telefont nyomkodtam, iPhone (6S) után mindig zavart a lassúsága. Megszoktam, hogy ha valamire rányomok, nincs késlekedés. Na ez androidon a következőt eredményezi: rányomok -> semmi -> miafaszvan!? -> rányomok még kétszer -> közben hirtelen bejött az új felület és már azon nyomtam meg valamit -> ááááááááá.

    Na nálam ez egy elég erős prioritás, hogy maradjak az almás cucc mellett.
  • wraithLord #14
    Az Android is ugyanolyan jól megy (ahogy te felvázolod az iOS-t), és legalább 2 évig kapod rá az újabb verziószámú oprendszert és a frissítéseket, ha az Apple kategóriája körül keresgélsz a nagyobb gyártóknál (és nagyobb a választék és a spektrum). Nem igaz az sem, hogy bedöglik egy idő után, (persze hozzá nem értéssel meg lehet dögleszteni, mint mindent).
    Más kérdés, hogy a többi gyártó készít ez szint alá belőtt több kategóriát is, ami a felső-közép, közép, alsó-közép, alsó kategóriákban különböző kompromisszumokkal járnak, mert nyilván töredék pénzért nem fogják ugyanazt adni/biztosítani.

    Az hogy rengeteg a szar androidos készülék, szerintem annak tudható be, hogy Android még kenyérpirítóra is van (tehát pl. gyenge hardverre is rápaszírozzák), míg iOS=Apple termékek. Meg annak, hogy sokan próbálkoznak sok mindennel. Egy cég (az Apple), nem tud sokan lenni, és sokmindennel próbálkozni.
    Utoljára szerkesztette: wraithLord, 2017.02.07. 16:32:42
  • asgh #13
    Nem minden embernek vannak ennyire egyező igényei, sőt az emberek többségeinek nem ilyen igényei vannak.
    Az apple viszont nem is mindenkit, hanem csak a prémium kategóriát célozza. Azokat, akik hajnaldóak megfizetni, hogy különösebb hozzáértés nélkül is úgy működik az eszköz, ahogyan azt elvárja tőle. Ebben semmi extra nincs, egyszerűen az apple erre helyezi a hangsúly, mások meg az ár/teljesítményre.
    Megbízhatóságról annyit, hogy a legtöbb olcsó kínai telefonban szériatartozék a firmware-be telepített, kiirthatatlan trójai. Nekem is volt ilyen, kb. 1 hónap használat után a telefon magától random alkalmazásokat telepített a beleegyezésem nélkül. Rendszer újratepelítés után nem sokkal ismét.
    Te is említetted az android platform széttöredezettségét, ez sosem történhet meg az apple ökoszisztémában, mert egy új termék bejelentése egyben a hozzá tartozó, arra specializált fejlesztőeszközök kiadását is jelenti. Ez se nagy szám, egyszerűen csak része a stratégiának.
    Egyszerű kezelhetőség: a droid addig kezelhető egyszerűen, amíg működik. De csak idő kérdése, hogy mikor dobja be a törülközőt vagy sikerül olyan appot letöltened rá, ami kifekteti. Ha rendes és olcsó droidod akarsz, akkor rootolnod kell és főzött romot telepíteni. Innentől viszont milyen egyszerű kezelhetőségről beszélünk? A legtöbb droidos készülékhez szinte semmilyen terméktámogatást sem kapsz, új droid verziókat meg alapból felejtsd el. Persz vannak márkák, amik kivételek ez alól, és jé, az áraik is az apple szintjén mozognak.
    Irracionális vásárlók:
    Minden piacon vannak olyanok, akik eszetlenül veszik az új cuccot, akár kell nekik akár nem (lásd autóipar, játék konzolok, tv, hifi).
    Ugyanakkor az apple termékek többségét - bármennyire is mantrázzák ezt egyesek - első sorban nem az ilyen fanatikusok veszik. A legtöbb iPhone csere pl. 2-3 éves hűségidő lejárta után történik, az USA-ban 50-100 USD ráfizetéssel, vagy ingyen, hűségidő hosszabbítással.

    #10: Ha konkrét eladási adatokról van szó, azt nehezen lehet elfogultságnak nevezni, ami meg az új hardverek megjelenését övező szubjektív véleményeket illeti, az pont hogy ellentétes irányban elfogult. A legnagyobb kattintásszámot ma azzal lehet elérni, ha valaki fikázza az újabb apple termékeket majd hozzáteszi, hogy ez már a vég, az apple-nek befellegzett.
  • wraithLord #12
    Ez a komment első felére ment, az üzleti része logikusan hangzik.
  • wraithLord #11
    Szerintem a nagy cégek legtöbbje ezzel a szegmenssel is foglalkozik. Az Apple csak ezzel. Azt is elfalazza a világtól. Hogy tovább éljek ezzel a hasonlattal. :D
  • Sir Cryalot #10
    Onnan tudjuk hogy sikeres a zöpl hogy a médiában elfogultan szajkózzák hogy az exhibicionisták legújabb app-je mekkora köröket megy meg mi mindenre ver rá a legújabb áárrrdddwer. Amikor ugyanezt eszetlenek kérkedésének tudják majd be, akkor majd tudjuk hogy nem sikeres a zöpl.