Gyurkity Péter
Összejött a SpaceX visszatérése
Nem volt gond a fellövéssel, így Musk cége is lezárta a hosszúra nyúlt szünetet.
A hónap elején írtunk utoljára arról, hogy a SpaceX készen áll a visszatérésre, miután sikerült beazonosítani a szeptemberi baleset pontos okát, a szakemberek pedig megfelelő alternatívával álltak elő. Ezzel újraindult a küldetések menetrendje, amely jövőre válik majd igazán érdekessé.
Tavaly az Orbital ATK tért vissza a rendszeres fellövésekhez, a SpaceX pedig most követte őket, igaz Musk cége esetében jóval rövidebb kényszerszünetről beszélhetünk. Szombaton, néhány napos késéssel, került sor az Iridium-1 küldetésre, mivel az erős szél miatt ezt inkább elhalasztották, ezúttal azonban teljesen simán, minden gond nélkül zajlott le a fellövés, amellyel újabb 10 műholdat juttattak el a világűrbe – ezek a mobil- és műholdas kommunikációban segítenek majd, bár ez csak az első csoportot jelenti, hiszen az Iridium Communications újgenerációs hálózata összesen 70 ilyen műholdra épülne. Nem sokkal később mindegyik műhold pályára állt, a küldetés tehát teljes sikerrel zárult.
A fellövéshez tekerjünk előre a 15. perchez, az első fokozat visszatéréséhez pedig a 27. perchez
A hivatalos oldalon megtaláljuk a fellövésről készült fotókat, amelyek a lassan rutinműveletté váló leszállást is megmutatják nekünk. A Falcon 9 rakéta első fokozata ugyanis ismét visszatért az erre kijelölt drónhajóra, vagyis a tavaly négyszer végrehajtott speciális manőver ezúttal is összejött, a jelek szerint a SpaceX egyre könnyebben veszi az eredetileg nagyon is sok fejfájást okozó akadályt. Az említett műholdak egyelőre 625 kilométeres magasságban vannak, az első tesztek után innen mozdulnak majd el, hogy elérjék a számukra kijelölt 780 kilométeres orbitális pályát.
Azt egyébként épp a napokban tudtuk meg, hogy az első, még 2015-ben megtörtént baleset szinte a csőd szélére sodorta a 15 évvel ezelőtt megalapított, ma már 5 ezer embert foglalkoztató céget, ezt követően azonban sikerült talpra állniuk, amiben nagy szerepe volt a fellövések újraindulásának. 2014-ig 1 milliárd dollárra bővült az éves bevétel, a tiszta profit azonban alacsony szinten, 50 millió körül maradt, amit a baleset miatt egy veszteséges, 250 milliót felemésztő év követett. Arról egyelőre nem beszélnek, hogy 2016-ban milyen eredményt sikerült elérniük.
A hónap elején írtunk utoljára arról, hogy a SpaceX készen áll a visszatérésre, miután sikerült beazonosítani a szeptemberi baleset pontos okát, a szakemberek pedig megfelelő alternatívával álltak elő. Ezzel újraindult a küldetések menetrendje, amely jövőre válik majd igazán érdekessé.
Tavaly az Orbital ATK tért vissza a rendszeres fellövésekhez, a SpaceX pedig most követte őket, igaz Musk cége esetében jóval rövidebb kényszerszünetről beszélhetünk. Szombaton, néhány napos késéssel, került sor az Iridium-1 küldetésre, mivel az erős szél miatt ezt inkább elhalasztották, ezúttal azonban teljesen simán, minden gond nélkül zajlott le a fellövés, amellyel újabb 10 műholdat juttattak el a világűrbe – ezek a mobil- és műholdas kommunikációban segítenek majd, bár ez csak az első csoportot jelenti, hiszen az Iridium Communications újgenerációs hálózata összesen 70 ilyen műholdra épülne. Nem sokkal később mindegyik műhold pályára állt, a küldetés tehát teljes sikerrel zárult.
A fellövéshez tekerjünk előre a 15. perchez, az első fokozat visszatéréséhez pedig a 27. perchez
A hivatalos oldalon megtaláljuk a fellövésről készült fotókat, amelyek a lassan rutinműveletté váló leszállást is megmutatják nekünk. A Falcon 9 rakéta első fokozata ugyanis ismét visszatért az erre kijelölt drónhajóra, vagyis a tavaly négyszer végrehajtott speciális manőver ezúttal is összejött, a jelek szerint a SpaceX egyre könnyebben veszi az eredetileg nagyon is sok fejfájást okozó akadályt. Az említett műholdak egyelőre 625 kilométeres magasságban vannak, az első tesztek után innen mozdulnak majd el, hogy elérjék a számukra kijelölt 780 kilométeres orbitális pályát.
Azt egyébként épp a napokban tudtuk meg, hogy az első, még 2015-ben megtörtént baleset szinte a csőd szélére sodorta a 15 évvel ezelőtt megalapított, ma már 5 ezer embert foglalkoztató céget, ezt követően azonban sikerült talpra állniuk, amiben nagy szerepe volt a fellövések újraindulásának. 2014-ig 1 milliárd dollárra bővült az éves bevétel, a tiszta profit azonban alacsony szinten, 50 millió körül maradt, amit a baleset miatt egy veszteséges, 250 milliót felemésztő év követett. Arról egyelőre nem beszélnek, hogy 2016-ban milyen eredményt sikerült elérniük.