Berta Sándor

Rengeteg problémát oldana meg az automatizált parkolás

A parkolás idegesíti a sofőröket és a baleseti károk 40 százalékáért felelős. A Bosch és más gyártók változtatnának ezen.

A nagyvárosokban sokszor elég idegesítő és hosszadalmas tud lenni egy szabad parkolóhely keresése, az ez utáni lassú körözésnek köszönhető a teljes belvárosi közúti forgalom harmada. Az Allianz biztosító tanulmánya szerint az összes baleset 40 százaléka parkolási helyzetekre vezethető vissza. Az önállóan közlekedő járművek miatt átalakulhat ez a rendszer, de az autógyártók és a beszállítóik addig is olyan rendszereket akarnak kifejleszteni, amelyek ezekben a helyzetekben segíthetik a vezetőket.

A Bosch egy adatbázissal oldaná meg a kérdést, melynek a jövőben a gépkocsik maguk jelentik majd a szabad parkolóhelyeket. Erről ultrahullámú szenzorok gondoskodnak, amelyek már minden harmadik parkolási asszisztenssel felszerelt járműben megtalálhatók. Ezek az érzékelők akár több mint 50 kilométer/órás sebesség mellett is felismerik a szabad helyeket. A beérkező adatokat szűrik és azok egy felhőszolgáltatásba kerülnek és a segítségükkel létrehozható egy parkolókártya, amelyhez számos forrásból érhetők el információk. Ennek köszönhetően megtudható, hogy hol vannak például a kerekes székesek számára használható szabad parkolóhelyek.

A Bosch ebbe és a szabad parkolóhelyekkel kapcsolatos információk megosztásába a felhasználókat is bevonná, a közösségi módszer ugyanis Rolf Nicodemus, a Bosch hálózatba kötött parkolásért felelős projektvezetője szerint általában nagyon jól működik. Amint arra Nicodemus rámutatott, minél többen vesznek részt a programokban és minél több autó keres szabad parkolóhelyeket, idővel annál jobbá válik a szolgáltatás. A Bosch autógyártókkal tárgyal, a végső cél az, hogy a parkoláskor a vezető kiszállhasson a gépkocsijából és az automatikusan parkoljon, miközben az okostelefon távirányítóként működik. Az elképzelést támogatja a BMW, a Mercedes, a Valeo, a ZF és a Continental.

Más módszerek is vannak, például a Siemens Berlinben - szintén a szabad parkolóhelyek felkutatásának céljából - az utcai lámpákat látta el radarokkal. Stuttgartban két S-Bahn vonalán lévő P+R parkolóban szereltek fel szenzorokat, ezek megmutatják a közelben lévő autósoknak, hogy vannak-e szabad parkolóhelyek.


A mélygarázsoknál a Homezone Parking nevű megoldás segíthet, amely 2019-re lesz kiforrott. (Ennek kísérleti projekje tavaly indult a Daimler és a car2go cégekkel közösen.) Használatához a jármű slusszkulcsán vagy a vezető okostelefonján elegendő lesz egy gombot lenyomni és az autó feljegyzi a parkolás előtt megtett utat, majd ezután gombnyomásra képes megismételni a folyamatot. A digitális asszisztens akár tíz ilyen utat is el tud majd tárolni. Amennyiben a folyamat során hirtelen egy akadály jelenik meg, úgy a gépkocsi képes azt automatikusan kikerülni. A következő fokozatot az jelenti majd, ha a sofőrnek elegendő lesz leállítania a járművet a parkolóház bejáratánál és az automatikusan beáll egy szabad parkolóhelyre. Amikor az illető távozni akar, akkor elég csak lenyomnia egy gombot és az autó előáll.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #7
    Én arról beszlek, hogy szinte mindenhol a belvárosban az utca két oldalán parkolnak a kocsik, legalább is Pesten, mert nincs parkolóház, vagy a házak alatt mélygarázs. Ennek felszámolása kicsit többet jelent, mint a minimálisan optimálisabban parkoló robotkocsi. Pl Barcelónában szinte egy kocsit nem látsz az útcákban parkolni, igaz sokkal kisebb a gépjármű forgalom is, mert van vagy 10 metró vonal, illetve emiatt is normálisan lehet mopeddel, bicóval közlekedni.
    Én így képzelem el BP jövőjét, és nem úgy hogy hipergazdag majd a pitbullja helyett uszítja rá az autómata parkolós SUV-ját a kis szuzukis emberkére, amíg ő a járdáról röhög az egészen. ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2016.04.12. 14:16:26
  • M2 #6
    2012:
    https://www.youtube.com/watch?v=u-rxJkVzUxI
  • Ender Wiggin #5
    Jeleleg az önparkolás is nagyon gyerekcipőben jár. Sok márkához rendelhető extraként, de 1 - az embernek kell felmérni, hogy van-e hely, 2 - nagyjából be kell tudni állni.
    És az automatika csak onnan veszi át a szerepet. Ez még messze van arról, hogy egy zsúfolt parkolóházba egyedül beereszti az ember az autót, aztán lesz, ami lesz...
  • duke #4
    Az onjaro autok, a parkolohelyek szamat is novelik majd. Mivel nem kell az ajtonyitashoz hely, ezert ugyan azon a helyen tobb auto parkolhat. Sacc per kb 30 %-al novekedhet a parkolohelyek szam, ami eleg jelentos, novekedes, szinte ingyen, ujabb teruletek felhasznalasa nelkul.
  • NEXUS6 #3
    Nem az a gond, ahogy a cikkből is kiderül, hogy nem tudnak az emberek parkolni, hanem hogy az emberek nem tudnak leparkolni, mert nincs hely.

    Amíg láthatólag tudatosan alultervezettek, és túlárazottak a parkolóházak, legalább is Bp-n, addig ez a megoldás egy jó eszköz arra, hogy a parkolóasszisztensre is fizess még 1-2 százezer Ft felárat egy új kocsinál. Mesterségesen kreált problémára, mesterséges jó drága megoldás.

    Avagy teremts keresletet és elégítsd ki. 1. lecke 1. mondat a Kapitalizmus c. könyvből. ;)
  • duke #2
    Es amugy is, a noknek az onjaro autokkal is, tul bonyolult lesz a parkolas. :D
  • Dobronski #1
    sok a nő :D