Berta Sándor
Rengeteg problémát oldana meg az automatizált parkolás
A parkolás idegesíti a sofőröket és a baleseti károk 40 százalékáért felelős. A Bosch és más gyártók változtatnának ezen.
A nagyvárosokban sokszor elég idegesítő és hosszadalmas tud lenni egy szabad parkolóhely keresése, az ez utáni lassú körözésnek köszönhető a teljes belvárosi közúti forgalom harmada. Az Allianz biztosító tanulmánya szerint az összes baleset 40 százaléka parkolási helyzetekre vezethető vissza. Az önállóan közlekedő járművek miatt átalakulhat ez a rendszer, de az autógyártók és a beszállítóik addig is olyan rendszereket akarnak kifejleszteni, amelyek ezekben a helyzetekben segíthetik a vezetőket.
A Bosch egy adatbázissal oldaná meg a kérdést, melynek a jövőben a gépkocsik maguk jelentik majd a szabad parkolóhelyeket. Erről ultrahullámú szenzorok gondoskodnak, amelyek már minden harmadik parkolási asszisztenssel felszerelt járműben megtalálhatók. Ezek az érzékelők akár több mint 50 kilométer/órás sebesség mellett is felismerik a szabad helyeket. A beérkező adatokat szűrik és azok egy felhőszolgáltatásba kerülnek és a segítségükkel létrehozható egy parkolókártya, amelyhez számos forrásból érhetők el információk. Ennek köszönhetően megtudható, hogy hol vannak például a kerekes székesek számára használható szabad parkolóhelyek.
A Bosch ebbe és a szabad parkolóhelyekkel kapcsolatos információk megosztásába a felhasználókat is bevonná, a közösségi módszer ugyanis Rolf Nicodemus, a Bosch hálózatba kötött parkolásért felelős projektvezetője szerint általában nagyon jól működik. Amint arra Nicodemus rámutatott, minél többen vesznek részt a programokban és minél több autó keres szabad parkolóhelyeket, idővel annál jobbá válik a szolgáltatás. A Bosch autógyártókkal tárgyal, a végső cél az, hogy a parkoláskor a vezető kiszállhasson a gépkocsijából és az automatikusan parkoljon, miközben az okostelefon távirányítóként működik. Az elképzelést támogatja a BMW, a Mercedes, a Valeo, a ZF és a Continental.
Más módszerek is vannak, például a Siemens Berlinben - szintén a szabad parkolóhelyek felkutatásának céljából - az utcai lámpákat látta el radarokkal. Stuttgartban két S-Bahn vonalán lévő P+R parkolóban szereltek fel szenzorokat, ezek megmutatják a közelben lévő autósoknak, hogy vannak-e szabad parkolóhelyek.
A mélygarázsoknál a Homezone Parking nevű megoldás segíthet, amely 2019-re lesz kiforrott. (Ennek kísérleti projekje tavaly indult a Daimler és a car2go cégekkel közösen.) Használatához a jármű slusszkulcsán vagy a vezető okostelefonján elegendő lesz egy gombot lenyomni és az autó feljegyzi a parkolás előtt megtett utat, majd ezután gombnyomásra képes megismételni a folyamatot. A digitális asszisztens akár tíz ilyen utat is el tud majd tárolni. Amennyiben a folyamat során hirtelen egy akadály jelenik meg, úgy a gépkocsi képes azt automatikusan kikerülni. A következő fokozatot az jelenti majd, ha a sofőrnek elegendő lesz leállítania a járművet a parkolóház bejáratánál és az automatikusan beáll egy szabad parkolóhelyre. Amikor az illető távozni akar, akkor elég csak lenyomnia egy gombot és az autó előáll.
A nagyvárosokban sokszor elég idegesítő és hosszadalmas tud lenni egy szabad parkolóhely keresése, az ez utáni lassú körözésnek köszönhető a teljes belvárosi közúti forgalom harmada. Az Allianz biztosító tanulmánya szerint az összes baleset 40 százaléka parkolási helyzetekre vezethető vissza. Az önállóan közlekedő járművek miatt átalakulhat ez a rendszer, de az autógyártók és a beszállítóik addig is olyan rendszereket akarnak kifejleszteni, amelyek ezekben a helyzetekben segíthetik a vezetőket.
A Bosch egy adatbázissal oldaná meg a kérdést, melynek a jövőben a gépkocsik maguk jelentik majd a szabad parkolóhelyeket. Erről ultrahullámú szenzorok gondoskodnak, amelyek már minden harmadik parkolási asszisztenssel felszerelt járműben megtalálhatók. Ezek az érzékelők akár több mint 50 kilométer/órás sebesség mellett is felismerik a szabad helyeket. A beérkező adatokat szűrik és azok egy felhőszolgáltatásba kerülnek és a segítségükkel létrehozható egy parkolókártya, amelyhez számos forrásból érhetők el információk. Ennek köszönhetően megtudható, hogy hol vannak például a kerekes székesek számára használható szabad parkolóhelyek.
A Bosch ebbe és a szabad parkolóhelyekkel kapcsolatos információk megosztásába a felhasználókat is bevonná, a közösségi módszer ugyanis Rolf Nicodemus, a Bosch hálózatba kötött parkolásért felelős projektvezetője szerint általában nagyon jól működik. Amint arra Nicodemus rámutatott, minél többen vesznek részt a programokban és minél több autó keres szabad parkolóhelyeket, idővel annál jobbá válik a szolgáltatás. A Bosch autógyártókkal tárgyal, a végső cél az, hogy a parkoláskor a vezető kiszállhasson a gépkocsijából és az automatikusan parkoljon, miközben az okostelefon távirányítóként működik. Az elképzelést támogatja a BMW, a Mercedes, a Valeo, a ZF és a Continental.
Más módszerek is vannak, például a Siemens Berlinben - szintén a szabad parkolóhelyek felkutatásának céljából - az utcai lámpákat látta el radarokkal. Stuttgartban két S-Bahn vonalán lévő P+R parkolóban szereltek fel szenzorokat, ezek megmutatják a közelben lévő autósoknak, hogy vannak-e szabad parkolóhelyek.
A mélygarázsoknál a Homezone Parking nevű megoldás segíthet, amely 2019-re lesz kiforrott. (Ennek kísérleti projekje tavaly indult a Daimler és a car2go cégekkel közösen.) Használatához a jármű slusszkulcsán vagy a vezető okostelefonján elegendő lesz egy gombot lenyomni és az autó feljegyzi a parkolás előtt megtett utat, majd ezután gombnyomásra képes megismételni a folyamatot. A digitális asszisztens akár tíz ilyen utat is el tud majd tárolni. Amennyiben a folyamat során hirtelen egy akadály jelenik meg, úgy a gépkocsi képes azt automatikusan kikerülni. A következő fokozatot az jelenti majd, ha a sofőrnek elegendő lesz leállítania a járművet a parkolóház bejáratánál és az automatikusan beáll egy szabad parkolóhelyre. Amikor az illető távozni akar, akkor elég csak lenyomnia egy gombot és az autó előáll.