Gyurkity Péter

Hiperszonikus utasszállítón dolgozik az Airbus 

Az új repülő három különböző meghajtással, egyetlen óra alatt teljesítené a transzatlanti utakat.

Az Airbus egy érdekes szabadalmat nyújtott be nemrég, amelyből kiderül, hogy hiperszonikus repülőn dolgoznak. A megoldás jócskán lerövidítené a transzatlanti utakat, de a teherszállításban is segítene, ezt pedig három különböző meghajtással, hiperszonikus sebességen érné el.

Az Ultra Rapid Air Vehicle and Related Method for Aerial Locomotion névre keresztelt fejlesztés természetesen egyelőre csak papíron létezik, ám a szabadalom bejegyzése azt jelenti, hogy komolyan foglalkoznak a megvalósítással. Az elképzelés főbb vonalait egy rövidebb videóból ismerhetjük meg, eszerint a cég repülője három eltérő meghajtásra támaszkodna. A gázturbinás sugárhajtóművek mozgásba lendítenék a monstrumot, majd ezeket behúznák a törzsbe, hogy a rakétahajtómű függőlegesen gyorsítsa tovább a repülőt, a kívánt 35 ezer méteres magasságot elérve azonban ez is kikapcsolna, hogy ezt követően a torlósugár-hajtóművek a hangsebesség 4,5-szeresén juttassák célba az utasokat, illetve a rakományt.

Jelenlegi tudásunk alapján a repülő mintegy 20 utast, illetve 2-3 tonna hasznos terhet cipelhet magával, a nagy sebesség révén pedig akár egyetlen óra alatt leküzdhetné a London-New York távolságot. A függőleges emelkedéssel a nagy zaj is kiküszöbölhető lenne, ez nem érné el a felszínt, a szárnyvégeken látható állítható vezérsíkok a stabilitást garantálnák, a biztonságról pedig a hidegháború óta kifejlesztett technológiák gondoskodnának, így nem kellene attól tartanunk, hogy a Concorde vagy a Tu-144 esete ismétlődne meg (bár a Concorde-nál egy másik repülőről levált darabka okozta a hírhedt párizsi balesetet).

A megvalósítás a legjobb esetben is éveket vehet igénybe, de mindenképpen biztató, hogy már dolgoznak a megoldáson.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #33
    Nem. Azért, mert itt van hó is. A villamos képes eltolni, a busz meg megszívja.
  • fonak #32
    A BRT szerintem olcsóbb, mint a villamos, bár Európában nincs ilyen, gondolom presztízsokokból.
  • molnibalage83 #31
    Naná, mert tökúj gép... A B787 idővel a B777-is kiszorítja majd, ahogy azok szépen kikopnak.
  • archrodney #30
    Ha jól megnézed a B787-es 1x van csak a listán (22.), míg az A380-as összesen 6x amiből az egyik az első hely, az első 6-ban pedig 3x van ott. Ezért írtam, hogy figyelemre méltó. De még egyszer mondom egyértelmű a B777 fölénye a hosszú távú egyenes járatokon.
    Transzatlanti járatoknál nem láttam még ilyen listát, de saját tapasztalat alapján vitathatatlan a B747 fölénye jelenleg.
  • molnibalage83 #29
    Figyelemreméltó...? 4-szer van benne egy 30-as listában. Ez marginális jelenlét, alig 10% feletti és ebből egy megosztva van a B747-tel. A fennmaradó majdnem 90% B777 és B787. Ezek a nagy gépek bár messzire mennek el már csak a nagy hubok közt repkednek jórészt. A '80-as évek óta szorítja ki a 767, 777 és most már 787 őket.
  • archrodney #28
    Köszi a linket! Ebből egyértelműen látszik hogy a leghosszabb távú járatokon a B777 vezet, de azért az A380-as is figyelemre méltó. A leghosszabb egyenes járat is az övé, ami 8578 mérföld :O A leghosszabb megszakítás nélküli repülésem nekem egyébként ennek csak kb a fele 4744 mérföld, Dallasból Londonba, mellesleg B747-essel, de meg is utáltam a repülést egy időre. :D
    Igen, elképzelhető hogy a B787 idővel átveszi a B747 vezető szerepét a transzatlanti járatokon, aminek állok elébe.
  • molnibalage83 #27
    Mert sorban állnak a megrendelésekért. Kb 1. hónapos hír, hogy csökkentik a B747 gyártási ütemét, mert visszamondják az opciókat és rendeléseket. Végtelen sebességgel nem tudnak Dreamlinereket gyártani. Ahogy a B747 flotta örgeszik úgy szorítják ki majd a 2 hajtóműves long range airlierek.

    Gondolatébresztőnek. Már most sem a B747 és a A380 domináli a hosszú távú repülésben, mert a két célpont közötti forgalom sokszor nem indokolja a gép nagy befogadó képességét. A B777 a király és ezt fogja sanszosan kiszorítani a B787, amit már meg is kezdett...

    A Transzatlanti forgalom akkora, ami indokolja a B747 kapacitását, de azok helyett, ha kimúlnak nem lesz B747 jelen állás szerint.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.08.12. 10:15:42
  • ostoros #26
    Ha külön sávot csinálsz neki, máris drágább, mint a villamos :)
  • archrodney #25
    Adja magát a kérdés: ha lehet olcsóbb Dreamlinerrel, akkor a nagy légitársaságok vajon miért nem használják?
    Egyedül a Norwegian Airlines-ról tudom hogy üzemeltetnek Dreamlinereket transzatlanti járatokon, de azok is csak a legnagyobb reptereken szállnak le...
  • molnibalage83 #24
    Pont ez az. A Dreamlinerrel lehet olcsóbb ÉS rugalmasabb transzatlanti járatot üzemeltetni, hogy nem csak a nagy hub-okban szállsz le. Kitérő repteret is könnyebb találni neki. Mikor megjelent a 3 órás ETOPS limit a kéthajtóműves gépeknél a '80-as években, az igen nagy gyomros volt az B747-nek.