Gyurkity Péter
Hiperszonikus utasszállítón dolgozik az Airbus
Az új repülő három különböző meghajtással, egyetlen óra alatt teljesítené a transzatlanti utakat.
Az Airbus egy érdekes szabadalmat nyújtott be nemrég, amelyből kiderül, hogy hiperszonikus repülőn dolgoznak. A megoldás jócskán lerövidítené a transzatlanti utakat, de a teherszállításban is segítene, ezt pedig három különböző meghajtással, hiperszonikus sebességen érné el.
Az Ultra Rapid Air Vehicle and Related Method for Aerial Locomotion névre keresztelt fejlesztés természetesen egyelőre csak papíron létezik, ám a szabadalom bejegyzése azt jelenti, hogy komolyan foglalkoznak a megvalósítással. Az elképzelés főbb vonalait egy rövidebb videóból ismerhetjük meg, eszerint a cég repülője három eltérő meghajtásra támaszkodna. A gázturbinás sugárhajtóművek mozgásba lendítenék a monstrumot, majd ezeket behúznák a törzsbe, hogy a rakétahajtómű függőlegesen gyorsítsa tovább a repülőt, a kívánt 35 ezer méteres magasságot elérve azonban ez is kikapcsolna, hogy ezt követően a torlósugár-hajtóművek a hangsebesség 4,5-szeresén juttassák célba az utasokat, illetve a rakományt.
Jelenlegi tudásunk alapján a repülő mintegy 20 utast, illetve 2-3 tonna hasznos terhet cipelhet magával, a nagy sebesség révén pedig akár egyetlen óra alatt leküzdhetné a London-New York távolságot. A függőleges emelkedéssel a nagy zaj is kiküszöbölhető lenne, ez nem érné el a felszínt, a szárnyvégeken látható állítható vezérsíkok a stabilitást garantálnák, a biztonságról pedig a hidegháború óta kifejlesztett technológiák gondoskodnának, így nem kellene attól tartanunk, hogy a Concorde vagy a Tu-144 esete ismétlődne meg (bár a Concorde-nál egy másik repülőről levált darabka okozta a hírhedt párizsi balesetet).
A megvalósítás a legjobb esetben is éveket vehet igénybe, de mindenképpen biztató, hogy már dolgoznak a megoldáson.
Az Airbus egy érdekes szabadalmat nyújtott be nemrég, amelyből kiderül, hogy hiperszonikus repülőn dolgoznak. A megoldás jócskán lerövidítené a transzatlanti utakat, de a teherszállításban is segítene, ezt pedig három különböző meghajtással, hiperszonikus sebességen érné el.
Az Ultra Rapid Air Vehicle and Related Method for Aerial Locomotion névre keresztelt fejlesztés természetesen egyelőre csak papíron létezik, ám a szabadalom bejegyzése azt jelenti, hogy komolyan foglalkoznak a megvalósítással. Az elképzelés főbb vonalait egy rövidebb videóból ismerhetjük meg, eszerint a cég repülője három eltérő meghajtásra támaszkodna. A gázturbinás sugárhajtóművek mozgásba lendítenék a monstrumot, majd ezeket behúznák a törzsbe, hogy a rakétahajtómű függőlegesen gyorsítsa tovább a repülőt, a kívánt 35 ezer méteres magasságot elérve azonban ez is kikapcsolna, hogy ezt követően a torlósugár-hajtóművek a hangsebesség 4,5-szeresén juttassák célba az utasokat, illetve a rakományt.
Jelenlegi tudásunk alapján a repülő mintegy 20 utast, illetve 2-3 tonna hasznos terhet cipelhet magával, a nagy sebesség révén pedig akár egyetlen óra alatt leküzdhetné a London-New York távolságot. A függőleges emelkedéssel a nagy zaj is kiküszöbölhető lenne, ez nem érné el a felszínt, a szárnyvégeken látható állítható vezérsíkok a stabilitást garantálnák, a biztonságról pedig a hidegháború óta kifejlesztett technológiák gondoskodnának, így nem kellene attól tartanunk, hogy a Concorde vagy a Tu-144 esete ismétlődne meg (bár a Concorde-nál egy másik repülőről levált darabka okozta a hírhedt párizsi balesetet).
A megvalósítás a legjobb esetben is éveket vehet igénybe, de mindenképpen biztató, hogy már dolgoznak a megoldáson.