Gyurkity Péter
Bevetésre kész az F-35B vadászgép
A tengerészgyalogság bevetésre késznek minősítette az új fejlesztést, jöhet az éles akció.
A Pentagon számára több, mint egy évtizede komoly problémát jelent az F-35 Lightning II vadászgépprogram lassú előrehaladása, illetve az eredeti határidőhöz képest mutatkozó csúszás. Most végre bevetésre késznek minősítették az első változatot, amelyet évek múlva követhet a másik két példány.
A tengerészgyalogság a napokban jelentette be, hogy az éles lőszerrel lefolytatott tesztek után valóban minden szempontból készen áll az ötödik generációs vadászgép, így az Arizonában állomásozó alakulat megkezdheti a napi szinten történő alkalmazást és az esetleges harci cselekményekben való részvétel sem jelent majd gondot számukra. Erre széleskörű, öt különböző szempontot kiemelő tesztek után került sor, az illetékesek pedig úgy vélik, hogy a lopakodó vadász mindegyik területen beváltotta a korábbi ígéreteket, ami azt jelenti, hogy a támogatás, az elfogás, a harci felderítés, illetve a támadó és védekező jellegű ellenakciók során is jól szerepelt a Lockheed Martin fejlesztése.
Más kérdés, hogy a program elhúzódása, valamint a költségek megugrása már nem eredményez ilyen jó képet. Érdemes ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy az első, még 1994-es becslés idején darabonként 35 millió dolláros költséggel számoltak, a projekt 2001-es indulásakor pedig 200 milliárd dollár körüli összkiadást vetítettek előre (bár a program teljes életciklusa során már 1 billió dollárt emésztett volna fel). A cég hivatalos honlapján ezzel szemben ma típustól függően 98 és 116 millió dollár között van a darabár, a Pentagon pedig úgy véli, hogy 465 helyett akár 2443 példányt is beszerezhetnek, ami természetesen az árban is több mint ötszörös növekedést jelentene.
A légierő legkorábban jövőre hozhatja meg hasonló döntését az általuk alkalmazott változat esetében, míg a haditengerészet valamikor az évtized vége előtt követi őket.
A Pentagon számára több, mint egy évtizede komoly problémát jelent az F-35 Lightning II vadászgépprogram lassú előrehaladása, illetve az eredeti határidőhöz képest mutatkozó csúszás. Most végre bevetésre késznek minősítették az első változatot, amelyet évek múlva követhet a másik két példány.
A tengerészgyalogság a napokban jelentette be, hogy az éles lőszerrel lefolytatott tesztek után valóban minden szempontból készen áll az ötödik generációs vadászgép, így az Arizonában állomásozó alakulat megkezdheti a napi szinten történő alkalmazást és az esetleges harci cselekményekben való részvétel sem jelent majd gondot számukra. Erre széleskörű, öt különböző szempontot kiemelő tesztek után került sor, az illetékesek pedig úgy vélik, hogy a lopakodó vadász mindegyik területen beváltotta a korábbi ígéreteket, ami azt jelenti, hogy a támogatás, az elfogás, a harci felderítés, illetve a támadó és védekező jellegű ellenakciók során is jól szerepelt a Lockheed Martin fejlesztése.
Más kérdés, hogy a program elhúzódása, valamint a költségek megugrása már nem eredményez ilyen jó képet. Érdemes ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy az első, még 1994-es becslés idején darabonként 35 millió dolláros költséggel számoltak, a projekt 2001-es indulásakor pedig 200 milliárd dollár körüli összkiadást vetítettek előre (bár a program teljes életciklusa során már 1 billió dollárt emésztett volna fel). A cég hivatalos honlapján ezzel szemben ma típustól függően 98 és 116 millió dollár között van a darabár, a Pentagon pedig úgy véli, hogy 465 helyett akár 2443 példányt is beszerezhetnek, ami természetesen az árban is több mint ötszörös növekedést jelentene.
A légierő legkorábban jövőre hozhatja meg hasonló döntését az általuk alkalmazott változat esetében, míg a haditengerészet valamikor az évtized vége előtt követi őket.