Berta Sándor
Balesetben robotautó még nem volt hibás
Összegezték az önállóan közlekedő gépkocsikkal kapcsolatos közelmúltbeli tapasztalatokat.
Chris Urmson, a Google illetékese elismerte, hogy a társaság robotjárművei 2009 óta összesen 11 balesetben voltak érintettek, ugyanakkor az események bekövetkezéséért soha nem a prototípusok voltak a hibásak. A menedzser közölte, hogy ha valaki elég gyakran van az utcán, akkor előfordulnak balesetek, függetlenül attól, hogy robotautóval vagy hagyományos gépkocsival közlekedik-e. Néha az álló járművet eltalálja egy másik és vannak koccanások is. A Google robotautóival történt 11 baleset is ebbe a kategóriába tartozik. 1,7 millió mérföldet tettek meg, sok dolgot megtanultak a rendszerükről és egyúttal arról is, hogyan vezetnek az emberek.
Urmson írása szerint sok esetben tehetetlenek, és anélkül, hogy az ember róná a mérföldeket sose fogja megtudni mi zajlik az utcán, mert a koccanások 55 százalékát nem jelentik a hatóságoknak. A leggyakoribb a hátulról belemenés, aminek oka a figyelemhiány: az emberek elképesztő dolgokat tudnak csinálni a volán mögött. A második legveszélyesebb pont a kereszteződés, ahol általában nem a pirosba hajtók, hanem gyalogosok sérülnek meg.
Hírügynökségi adatok alapján tavaly szeptember óta összesen 4, Kaliforniában közlekedő robotautó keveredett balesetbe. Az AP egy névtelen forrásra hivatkozott, akinek a birtokában vannak a baleseti jelentések. A szeptemberi időpont nem véletlen, ugyanis hivatalosan azóta közlekedhetnek Kalifornia útjain ilyen járművek és minden esetleges esetet jelenteniük kell az üzemeltetőknek. A négy gépkocsiból három a Google átépített Lexusa volt, egy pedig a Delphi cég módosított Audija.
Két baleset során a számítógép vezérelte az autót, kettőnél a sofőr vezetett. Mindegyik baleset alacsony sebesség mellett vagy álló helyzetben következett be és kizárólag anyagi kár történt, személyi sérülés nem volt. A Google több részletet nem árult el, a Delphi viszont bemutatta a jelentést, amelyből nyilvánvalóvá vált, hogy a gépkocsi nem volt felelős. A közlekedési minisztérium nem kommentálta az anyagokat.
A Daimler két átépített S osztályú modellje esetében nem voltak balesetek és más problémák. Ahhoz, hogy megkapják a különleges forgalmi engedélyt, a két járműnek 10 000 mérföldet kellett balesetmentesen megtennie Nevadában. Ezen kívül még két S-osztályú autó közlekedik Kaliforniában, ezekkel sem volt soha semmilyen probléma. A Daimler ugyanakkor nem készít teljesen vezető nélküli gépkocsikat és a járműveket kizárólag az autópályákon való hosszú távú közlekedésre automatizálja. Az utóbbi sokkal biztonságosabb, mint a városi közlekedés, amely a Google adatai alapján nyolcszor gyakrabban jelent problémákat. Azt viszont a Daimler is elismerte, hogy ezek a rendszerek nem hibamentesek, a lényeg így alapvetően nem a balesetek elkerülése, hanem azok minimalizálása.
Chris Urmson, a Google illetékese elismerte, hogy a társaság robotjárművei 2009 óta összesen 11 balesetben voltak érintettek, ugyanakkor az események bekövetkezéséért soha nem a prototípusok voltak a hibásak. A menedzser közölte, hogy ha valaki elég gyakran van az utcán, akkor előfordulnak balesetek, függetlenül attól, hogy robotautóval vagy hagyományos gépkocsival közlekedik-e. Néha az álló járművet eltalálja egy másik és vannak koccanások is. A Google robotautóival történt 11 baleset is ebbe a kategóriába tartozik. 1,7 millió mérföldet tettek meg, sok dolgot megtanultak a rendszerükről és egyúttal arról is, hogyan vezetnek az emberek.
Urmson írása szerint sok esetben tehetetlenek, és anélkül, hogy az ember róná a mérföldeket sose fogja megtudni mi zajlik az utcán, mert a koccanások 55 százalékát nem jelentik a hatóságoknak. A leggyakoribb a hátulról belemenés, aminek oka a figyelemhiány: az emberek elképesztő dolgokat tudnak csinálni a volán mögött. A második legveszélyesebb pont a kereszteződés, ahol általában nem a pirosba hajtók, hanem gyalogosok sérülnek meg.
Hírügynökségi adatok alapján tavaly szeptember óta összesen 4, Kaliforniában közlekedő robotautó keveredett balesetbe. Az AP egy névtelen forrásra hivatkozott, akinek a birtokában vannak a baleseti jelentések. A szeptemberi időpont nem véletlen, ugyanis hivatalosan azóta közlekedhetnek Kalifornia útjain ilyen járművek és minden esetleges esetet jelenteniük kell az üzemeltetőknek. A négy gépkocsiból három a Google átépített Lexusa volt, egy pedig a Delphi cég módosított Audija.
Két baleset során a számítógép vezérelte az autót, kettőnél a sofőr vezetett. Mindegyik baleset alacsony sebesség mellett vagy álló helyzetben következett be és kizárólag anyagi kár történt, személyi sérülés nem volt. A Google több részletet nem árult el, a Delphi viszont bemutatta a jelentést, amelyből nyilvánvalóvá vált, hogy a gépkocsi nem volt felelős. A közlekedési minisztérium nem kommentálta az anyagokat.
A Daimler két átépített S osztályú modellje esetében nem voltak balesetek és más problémák. Ahhoz, hogy megkapják a különleges forgalmi engedélyt, a két járműnek 10 000 mérföldet kellett balesetmentesen megtennie Nevadában. Ezen kívül még két S-osztályú autó közlekedik Kaliforniában, ezekkel sem volt soha semmilyen probléma. A Daimler ugyanakkor nem készít teljesen vezető nélküli gépkocsikat és a járműveket kizárólag az autópályákon való hosszú távú közlekedésre automatizálja. Az utóbbi sokkal biztonságosabb, mint a városi közlekedés, amely a Google adatai alapján nyolcszor gyakrabban jelent problémákat. Azt viszont a Daimler is elismerte, hogy ezek a rendszerek nem hibamentesek, a lényeg így alapvetően nem a balesetek elkerülése, hanem azok minimalizálása.