SG.hu
2018 tavaszától minden új autóban e-segélyhívó lesz
A gyártóknak 2018. március 31-től minden új személyautó- vagy kisteherautó-modellt fel kell szerelniük olyan fedélzeti segélyhívóval, amely az jármű balesete esetén automatikusan értesíti a mentőket: erről döntött ma a Parlament.
Európa útjain 2014-ben 25 700-an vesztették életüket. Az új segélyhívó a becslések szerint akár tíz százalékkal is csökkentheti a halálos áldozatok számát. "A rendszer kiépítésével javulni fog az utak biztonsága és csökken a halálos balesetek száma, ami a Parlament egyik kiemelten fontos célja. Az e-segélyhívó ingyenes lesz a felhasználók számára, függetlenül attól, hogy milyen autót vezetnek' - mondta a témáért felelős cseh szocialista képviselő, Olga Sehnalová.
A fedélzeti automatikus e-segélyhívó rendszer súlyos közúti baleset esetén a 112-es segélyhívó számon értesíti a mentőket. A mentők az információk alapján azonnal be tudják azonosítani a szükséges segítség jellegét és nagyságrendjét, így hamarabb a helyszínre érhetnek. A gyorsabb segítség életet menthet, enyhítheti a sérülések súlyosságát és csökkentheti a közlekedési dugókból következő költségeket.
A képviselők megerősítették a jogszabálynak azokat a részeit, amelyek megelőzik, hogy az e-segélyhívóval felszerelt járművek baleset előtti mozgása visszakövethető legyen. Az új szabályok szerint az automatikus adattovábbítás során csak a legszükségesebb információkat küldi el a rendszer, például a jármű és az üzemanyag típusát, a baleset idejét és pontos helyét, illetve az utasok számát. A szabályok értelmében a sürgősségi segélyszolgáltatók vagy partnereik által összegyűjtött adatok az érintett kifejezett előzetes jóváhagyása nélkül nem adhatók tovább harmadik félnek. A gyártóknak az összegyűjtött adatok teljes törölhetőségét is lehetővé kell tenniük.
A személygépkocsik és kisteherautók új modelljeiben 2018. március 31-től kötelező a fedélzeti e-segélyhívó. A képviselők elérték, hogy az Európai Bizottság három évvel a rendszer elindulását követően felmérje, hogy más járművekben - például városi és távolsági buszokban, kamionokban - is kötelezővé tegye-e a technológiát. Ezek az új szabályok a járművek gyártóira rónak feladatot. A tagállamoknak egy 2014 végén hatályba lépett jogszabály értelmében 2017. október elsejéig kell kiépíteniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát.
Európa útjain 2014-ben 25 700-an vesztették életüket. Az új segélyhívó a becslések szerint akár tíz százalékkal is csökkentheti a halálos áldozatok számát. "A rendszer kiépítésével javulni fog az utak biztonsága és csökken a halálos balesetek száma, ami a Parlament egyik kiemelten fontos célja. Az e-segélyhívó ingyenes lesz a felhasználók számára, függetlenül attól, hogy milyen autót vezetnek' - mondta a témáért felelős cseh szocialista képviselő, Olga Sehnalová.
A fedélzeti automatikus e-segélyhívó rendszer súlyos közúti baleset esetén a 112-es segélyhívó számon értesíti a mentőket. A mentők az információk alapján azonnal be tudják azonosítani a szükséges segítség jellegét és nagyságrendjét, így hamarabb a helyszínre érhetnek. A gyorsabb segítség életet menthet, enyhítheti a sérülések súlyosságát és csökkentheti a közlekedési dugókból következő költségeket.
A képviselők megerősítették a jogszabálynak azokat a részeit, amelyek megelőzik, hogy az e-segélyhívóval felszerelt járművek baleset előtti mozgása visszakövethető legyen. Az új szabályok szerint az automatikus adattovábbítás során csak a legszükségesebb információkat küldi el a rendszer, például a jármű és az üzemanyag típusát, a baleset idejét és pontos helyét, illetve az utasok számát. A szabályok értelmében a sürgősségi segélyszolgáltatók vagy partnereik által összegyűjtött adatok az érintett kifejezett előzetes jóváhagyása nélkül nem adhatók tovább harmadik félnek. A gyártóknak az összegyűjtött adatok teljes törölhetőségét is lehetővé kell tenniük.
A személygépkocsik és kisteherautók új modelljeiben 2018. március 31-től kötelező a fedélzeti e-segélyhívó. A képviselők elérték, hogy az Európai Bizottság három évvel a rendszer elindulását követően felmérje, hogy más járművekben - például városi és távolsági buszokban, kamionokban - is kötelezővé tegye-e a technológiát. Ezek az új szabályok a járművek gyártóira rónak feladatot. A tagállamoknak egy 2014 végén hatályba lépett jogszabály értelmében 2017. október elsejéig kell kiépíteniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát.