Gyurkity Péter
A Boeing és a SpaceX szállítja az űrhajósokat az ISS-re
A címben szereplő két cég fejlesztései 2017-re vethetnek véget az orosz függőségnek.
Még a hónap elején számoltunk be arról, hogy a NASA útnak indította saját Mars-rakétájának fejlesztését, amely az évtized végétől egészen a 2030-as évekig fontos szerepet játszik majd a soron következő küldetésekben. Legalább ilyen fontos azonban, hogy az űrsikló program lezárultával kialakult orosz függőséget minél hamarabb felszámolják, ebben pedig két magáncég segíthet.
A most bejelentett Launch America program keretében a Boeing 4,2 milliárd dollárt, a jóval kisebb cégként tevékenykedő SpaceX pedig 2,6 milliárd dollárt kap költségvetési forrásból, hogy kifejlesszék az asztronauták szállítására is alkalmas űrkapszuláikat, illetve az ahhoz kapcsolódó rakétákat. Előbbi a CST-100 névre hallgató kapszula részleteit dolgozza ki, utóbbi pedig a jelenleg a nemzetközi űrállomásra (ISS) kisebb rakományokat eljuttató Dragon második változatát fejleszti majd az elkövetkező években, mégpedig a Dragon V2 néven.
A cél mindkét pályázó esetében, hogy kiváltsák az ISS-re irányuló orosz Szojuz-küldetéseket, ezáltal pedig ismét teljesen amerikai kézben legyen minden egyes expedíció. A NASA ennek érdekében már 2010-ben meghirdette a Commercial Crew Program elnevezésű kezdeményezését, ebben mind a Boeing, mind pedig a SpaceX közreműködött, a mostani támogatástól pedig azt remélik, hogy a két említett alternatív megoldás már 2017-re készen áll majd. A CST-100 esetében eredetileg az Atlas V rakéta jött szóba, ám itt az Amazon első emberének tulajdonában lévő Blue Origin is szerepet játszhat majd, mivel állítólag ők is jelentős előrelépést értek el a rakéták területén – a Dragon V2 a SpaceX házon belül kifejlesztett Falcon 9 v1.1 rakétájára támaszkodna.
A NASA egyben a költségek leszorítását is reméli, ez egyes külső számítások szerint a mostani 70 millió dollárról küldetésenként ennek felére eshet vissza, ami komoly bizonyíték lenne a magánszektor bevonásának hasznosságára.
Még a hónap elején számoltunk be arról, hogy a NASA útnak indította saját Mars-rakétájának fejlesztését, amely az évtized végétől egészen a 2030-as évekig fontos szerepet játszik majd a soron következő küldetésekben. Legalább ilyen fontos azonban, hogy az űrsikló program lezárultával kialakult orosz függőséget minél hamarabb felszámolják, ebben pedig két magáncég segíthet.
A most bejelentett Launch America program keretében a Boeing 4,2 milliárd dollárt, a jóval kisebb cégként tevékenykedő SpaceX pedig 2,6 milliárd dollárt kap költségvetési forrásból, hogy kifejlesszék az asztronauták szállítására is alkalmas űrkapszuláikat, illetve az ahhoz kapcsolódó rakétákat. Előbbi a CST-100 névre hallgató kapszula részleteit dolgozza ki, utóbbi pedig a jelenleg a nemzetközi űrállomásra (ISS) kisebb rakományokat eljuttató Dragon második változatát fejleszti majd az elkövetkező években, mégpedig a Dragon V2 néven.
A cél mindkét pályázó esetében, hogy kiváltsák az ISS-re irányuló orosz Szojuz-küldetéseket, ezáltal pedig ismét teljesen amerikai kézben legyen minden egyes expedíció. A NASA ennek érdekében már 2010-ben meghirdette a Commercial Crew Program elnevezésű kezdeményezését, ebben mind a Boeing, mind pedig a SpaceX közreműködött, a mostani támogatástól pedig azt remélik, hogy a két említett alternatív megoldás már 2017-re készen áll majd. A CST-100 esetében eredetileg az Atlas V rakéta jött szóba, ám itt az Amazon első emberének tulajdonában lévő Blue Origin is szerepet játszhat majd, mivel állítólag ők is jelentős előrelépést értek el a rakéták területén – a Dragon V2 a SpaceX házon belül kifejlesztett Falcon 9 v1.1 rakétájára támaszkodna.
A NASA egyben a költségek leszorítását is reméli, ez egyes külső számítások szerint a mostani 70 millió dollárról küldetésenként ennek felére eshet vissza, ami komoly bizonyíték lenne a magánszektor bevonásának hasznosságára.