Balázs Richárd
Európa az utolsó szállítmányt küldte az űrállomásra
Európa kiszáll az űrszállítmányozásból. Az európai űrügynökség, az ESA utolsó ATV (Automatizált Szállító Jármű) teherűrhajója indult útnak a Kourou-i űrkikötőből a Nemzetközi Űrállomásra. A küldetések során szerzett tapasztalatok segíthetik az űrhajósok visszatérését a Holdra.
Az utolsó ATV küldetés kísérletek egész sorát, élelmiszer, üzemanyagot és egyéb ellátmányokat juttat el az űrállomásra. Az új eszközök között található egy elektromágneses lebegtető, ami képes a fémeket 2100 Celsius fokra hevíteni, majd gyorsan lehűteni, így az űrhajósok tanulmányozhatják hogyan formálódnak az ötvözetek az űrben, illetve milyen hatást gyakorol a súlytalanság a tulajdonságaikra. Ugyancsak a fedélzetén van egy force feedback botkormány, amivel a robotok űrben történő távirányítását tanulmányozzák majd. Az ISS legénysége a Pong játék egy változatával teszteli az eszközt. A teherhajó augusztus 12-én csatlakozik az űrállomás Zvezda moduljához.
A második ATV, a Johannes Kepler találkozása az űrállomással
Az ATV küldetések 2008-ban indultak, Európa öt űrhajóval fizetett a NASA-nak az űrállomás használatáért. Az ATV-k a maguk 8 tonnás teherkapacitásukkal a legnagyobb teherflottát testesítették meg az ISS ellátásában, gyakorlatilag egyszerre juttatva fel a rakományok széles skáláját, amit korábban több különböző típusú teherhajó szállított, illetve szállít a jövőben. A rakományok célba juttatását követően az állomáson felgyülemlett hulladékkal rakták tele az űrhajókat, melyek visszatéréskor elégtek a légkörben. Mára a magán-űrszektor szereplői, a SpaceX és az Orbital Sciences járművei kezdik átvenni a stafétabotot, így az ESA elkezdhet az emberi űrrepülésre fókuszálni.
"Az ESA úgy döntött, nem épít egy hatodik ATV-t, inkább a NASA-val együttműködve beszáll az Orion szerviz modul fejlesztésébe" - mondta Nico Dettmann, az ESA űrszállítmányozási vezetője. Az Orion a NASA újgenerációs űrhajója, melyet az emberek alacsony földkörüli pályán túlra történő eljuttatására terveztek. Az ATV-n alapuló technológia üzemanyaggal, levegővel, napenergiával és manőverező hajtóművekkel látja el az Oriont a 2017-re és 2019-re tervezett expedíciók során. Dettmann szerint az eddigi ATV repülésekkel az ESA bizonyította, hogy képes a NASA igényeinek kielégítésére.
Az ötödik ATV Georges Lemaitre belga fizikus, az ősrobbanás elmélet egyik atyjának nevét viseli
"Ha nem lett volna az ATV, Európa nem lenne képes részt venni az Orion projektben" - tette hozzá Bart Reijnen, az ESA alvállalkozójaként az ATV építésében közreműködő Airbus Defence and Space szakértője, kiemelve, hogy még a mostani teherküldetés is kísérleti. Az ötödik, Georges Lemaitre névre keresztelt ATV repülés egy lézeres radar rendszert tesztel, amit az "együttműködésre képtelen" célpontokkal, például a dokkoló berendezéssel nem rendelkező, működésképtelen műholdakkal történő találkozásokhoz fejlesztettek ki.
Scott Pace, a George Washington Egyetem űrpolitikai karának igazgatója szerint bár az ATV kifejlesztése költséges volt, megteremtette Európa számára egy emberi tartózkodásra alkalmas űrlétesítmény üzemeltetésének képességeit.
Az utolsó ATV küldetés kísérletek egész sorát, élelmiszer, üzemanyagot és egyéb ellátmányokat juttat el az űrállomásra. Az új eszközök között található egy elektromágneses lebegtető, ami képes a fémeket 2100 Celsius fokra hevíteni, majd gyorsan lehűteni, így az űrhajósok tanulmányozhatják hogyan formálódnak az ötvözetek az űrben, illetve milyen hatást gyakorol a súlytalanság a tulajdonságaikra. Ugyancsak a fedélzetén van egy force feedback botkormány, amivel a robotok űrben történő távirányítását tanulmányozzák majd. Az ISS legénysége a Pong játék egy változatával teszteli az eszközt. A teherhajó augusztus 12-én csatlakozik az űrállomás Zvezda moduljához.
A második ATV, a Johannes Kepler találkozása az űrállomással
Az ATV küldetések 2008-ban indultak, Európa öt űrhajóval fizetett a NASA-nak az űrállomás használatáért. Az ATV-k a maguk 8 tonnás teherkapacitásukkal a legnagyobb teherflottát testesítették meg az ISS ellátásában, gyakorlatilag egyszerre juttatva fel a rakományok széles skáláját, amit korábban több különböző típusú teherhajó szállított, illetve szállít a jövőben. A rakományok célba juttatását követően az állomáson felgyülemlett hulladékkal rakták tele az űrhajókat, melyek visszatéréskor elégtek a légkörben. Mára a magán-űrszektor szereplői, a SpaceX és az Orbital Sciences járművei kezdik átvenni a stafétabotot, így az ESA elkezdhet az emberi űrrepülésre fókuszálni.
"Az ESA úgy döntött, nem épít egy hatodik ATV-t, inkább a NASA-val együttműködve beszáll az Orion szerviz modul fejlesztésébe" - mondta Nico Dettmann, az ESA űrszállítmányozási vezetője. Az Orion a NASA újgenerációs űrhajója, melyet az emberek alacsony földkörüli pályán túlra történő eljuttatására terveztek. Az ATV-n alapuló technológia üzemanyaggal, levegővel, napenergiával és manőverező hajtóművekkel látja el az Oriont a 2017-re és 2019-re tervezett expedíciók során. Dettmann szerint az eddigi ATV repülésekkel az ESA bizonyította, hogy képes a NASA igényeinek kielégítésére.
Az ötödik ATV Georges Lemaitre belga fizikus, az ősrobbanás elmélet egyik atyjának nevét viseli
"Ha nem lett volna az ATV, Európa nem lenne képes részt venni az Orion projektben" - tette hozzá Bart Reijnen, az ESA alvállalkozójaként az ATV építésében közreműködő Airbus Defence and Space szakértője, kiemelve, hogy még a mostani teherküldetés is kísérleti. Az ötödik, Georges Lemaitre névre keresztelt ATV repülés egy lézeres radar rendszert tesztel, amit az "együttműködésre képtelen" célpontokkal, például a dokkoló berendezéssel nem rendelkező, működésképtelen műholdakkal történő találkozásokhoz fejlesztettek ki.
Scott Pace, a George Washington Egyetem űrpolitikai karának igazgatója szerint bár az ATV kifejlesztése költséges volt, megteremtette Európa számára egy emberi tartózkodásra alkalmas űrlétesítmény üzemeltetésének képességeit.