Berta Sándor

Káros lehet a reklámokból finanszírozott virtuális valóság

A VR-szemüveggel minden eddiginél erősebb a jelenlét érzése, azaz a reklámok is hatékonyabbak lesznek, ráadásul az univerzum azon cég, a Facebook kezében van, aki egyébként is mindent tud rólunk.

A Valve egykori munkatársa koránt sincs elragadtatva a jelenlegi fejlesztésektől. Fabian Giesen korábban a cégnél programozó volt, és úgy véli, hogy nagyon rossz irányba mentek el a virtuális valósággal (VR) kapcsolatos fejlesztések és szerinte az Oculus VR felvásárlása rossz hatással lesz az ágazatra. "Műszaki szempontból a VR nagyon izgalmas terület, a legérdekesebb terület amin valaha dolgoztam. Mérnökként egy álom valóra válása." - írja. Mindennek ellenére mégis kilépett a csapatból.

Giesen közölte, hogy alapvetően nem számít az online játékok nagy barátjának, de a VR rossz a játékiparon belüli fejlesztések szempontjából, mert egy olyan MMORPG-világhoz nyithatja meg a kaput, amelyben csak az alapvető közösségi funkciók lesznek elérhetők. "Míg a 3D Internet - ahol járkálhatunk és kalandjaink lehetnek - papíron jól hangzik, addig hagyományos játékrendszerré alakítva már rossz érzéseket kelt. Úgy vélem, hogy a VR-rel megtehető legérdekesebb dolgok nem a játékok, és aggodalmaim sem ezekkel, hanem a cyberpunk regények által ígért, VR-rel kiegészített MMORPG világokkal kapcsolatosak."

Kifejti, hogy a VR az eddigieknél minőségileg más szintű szórakozás, ahol a "jelenlét" érzése minden eddiginél erősebb. Ennélfogva az, hogy a Facebook az egész dolgot kétmilliárd dollárral támogatja, nagyon megbonyolítja a helyzetet, ugyanis lesz egy olyan online univerzum, amit egyetlen vállalat ellenőriz majd, és amely mindegyik barátunkat ismerni fogja és amely meg akarja majd erősíteni az ehhez a világhoz fűződő kapcsolatunkat.


Károsnak tartja az emberre minden eddiginél hatékonyabban ható média és a drágán futtatható virtuális világ kombinációját, mivel a jelenleg uralkodó üzleti modellek szerint mindezt reklámokból fogják finanszírozni. Folyamatosan tájékoztatva leszünk majd arról, hogy a barátaink már online vannak és buzdítanak arra, hogy mi is kövessük az ő példájukat. A Facebook eladja az adatokat a reklámcégeknek és létrehozza a részletes profilunkat. "Az emberek még VR nélkül is hajlamosak teljesen elmerülni az MMORPG világokban." - emeli ki.

Emlékeztet a Facebook minap kiszivárgott pszichológiai kutatására, ahol a felhasználók hírfolyamán látottakkal befolyásolták azok hangulatát. Ez egyáltalán nem lepte meg, tekintve, hogy a cég célja a bevonódás - és ezzel együtt a reklámbevételek - maximalizálása, és ilyen kisérletekre szükség van ahhoz hogy tudják miket kell megmutatniuk az emberek számára.

Giesen szavai azért is érdekesek, mert a Valve munkatársaként részt vett egy VR-eszköz, valamint a legendás VR-szoba megalkotásában. Rendkívül sok virtuális valóság szemüveget próbált ki, beleértve az Oculus Rift összes verzióját. Szerinte az összes jelenlegi virtuális valóság rendszer alapvetően antiszociális. Annak ellenére mondja ezt, hogy a VR műszaki szempontból a legérdekesebb és a legnagyobb kihívásokat jelentő szakterület volt, amivel valaha foglalkozott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Malachit #13
    Véletlenül még megvalósul a SAO története, aztán leshetünk :)
  • Macropus Rufus #12
    régen volt szerencsém az egyik Ifabon kirpóbálni a VFX1-et. Ez akkor egy hatalmas csoda volt. 2x 640x480-as kijelző. Mozgáskövetés stb. Descent futott a gépen, ami már akkoris egy igen komoly kis 3d program volt.
    Hatalmas élmény amikor a fejed mozgatásával nézel kötbe a szgép álltal generált világban. Csak akkor ez több mint 100ezer forint volt, ha havi átlag bér meg jó ha volt 50-60ezer. Szóval bukó. Nagyon várom már, hogy legyen egy elérhető árú vas a VR világhoz. Én inkább FPS rajongó vagyok, tehát azt próbálnám ki elsőként, de ez már csak ízlés dolga, és abban ugye nem illik vitázni ;) Jöhet az MMO is :)
  • Kryon #11
    Pontosan erről van szó. Szívesen játszanék MMO-t VR szemüveggel, de nem egy olyan cégen keresztül, mely ilyen agresszíven nyomul és rendszeresen visszaél a megszerzett adatokkal és lehetőségeivel, aztán a képünkbe röhög ha kérdőre vonják. Ha a Sony terméke csak annyit is tud majd mint az oculus, az már bőven elég indok mellette, hogy kikerülhető vele a FB.
  • Macropus Rufus #10
    Értem.
    De a beszélgetés onnan indúlt, hogy akar-e valaki egy olyan eszközt használi ami egy olyan cég tuljadonában van aki látszólag ingyé' adja a szolgáltatásait, közben mi vagyunk ott az áru.
  • Cat #9
    Itt nem arról van szó, hogy van rajta mozgáskövető vagy nincs, hanem hogy egybekapcsolják egy olyan MMO-szerű hálózattal, amiben az ismerőseid vannak benne. Lehet a Sony eszköze technikailag akár fejlettebb is, ez ebből a szempontból lényegtelen.
  • Macropus Rufus #8
    tévedtem. Ha jól olvasom akkor a Sony HMZ-T3Q egy fejmozgás követő rendszerrel ellátod valami. Kb. mint az Oculus Rift.

    http://www.extremetech.com/gaming/174226-ces-2014-sonys-new-vr-headset-squares-off-with-the-oculus-rift

  • Macropus Rufus #7
    egyenlőre az. De ehhez már nem kell sok, hogy jobb legyen. Csupán csak egy mozgáskövető rendszer.
  • Kryon #6
    Azért nem egészen..., de ha esetleg mégis csak az Oculus terjedne el, akkor én ebből a VR-ből kimaradok. Ugyanis elvből kerülök mindent ami a FB-hoz köthető.
  • sanyicks #5
    a sony VR-je, egy fejre rakható 3d képernyő... semmi több. Úgyhogy nem igazán fog az oculus helyett az terjedni.
  • Macropus Rufus #4
    nem a VR technológia jogai vannak az FB birtokában, csupán egy VR megjelenítésre alkalmas hardware jogai. Semmi nem zárja ki, hogy a jövőben lesznek független VR eszközök elérhető áron. Ui. már most is vannak nagyon jó minőségű, az Ocolust messze felülmúló VR eszközök, csak sajnos az áruk eléggé horror. Egy jobb VR kesztyü pár 100k forint. Egy profi VR megjelenítő meg pár milla.
    Mint ahhogy Kyron is írta: Sony. A Sony fejlesztése igaz drágább, de már most sokkal jobb mint amilyen az Oculus valaha is lesz.