Berta Sándor
Virtuális séta antik városokban
Kutatók olyan járópadot fejlesztenek, amelynek segítségével a jövőben bárki virtuális látogatást tehet letűnt antik városokban vagy más virtuális világokban. Az európai projekt neve stílusosan CyberWalk lett.
A Max Planck Intézet Biológiai Kinetikai Intézetének és a Müncheni Műszaki Egyetem kutatói azt vizsgálják, hogy az emberek mozgása, viselkedése és érzékszervi észlelése miként valósul meg egy tetszőlegesen kiválasztott térben. A szakemberek nem zárják ki annak a lehetőségét sem, hogy később a jövőben például sportolók teljesen élethű környezetben, a valódi világra jellemző körülmények között edzenek.
Azért, hogy a virtuális világok teljesen élethűnek látszódjanak, a kutatók a számítógépes rendszerben városokat, városrészeket és helyzeteket modelleznek le, majd ezeket elkészítik három dimenzióban is. Az egyik legfontosabb feladat, hogy a virtuális területek minél életszerűbbek legyenek, szinte valóságosnak tűnjenek. A kész virtuális modelleket végül vagy egy nagy kijelzőre vetítik ki, vagy megmutatják egy különleges szemüveget viselő személynek. A lényeg: hogy ebben a virtuális valóságban az adott személy nem csak passzív szemlélő, de bármikor a jelenet aktív szereplője is lehet. A program fő célja olyannyira élethűnek látszó művi környezetek létrehozása, amelyeknél már az az ember érzése, hogy része ennek a virtuális valóságnak.
A CyberWalk-gyakorlatok fő alkotóeleme a CyberCarpet vagyis a kiberszőnyeg, amelynek az átmérője körülbelül öt méter. Maga a szőnyeg több ezer kis mozgó különleges labdácskából áll, ezek segítségével lehetséges a járó-futópadon mozgó személy visszavezetése a szőnyeg központjához. Az adott személyről készült felvételek segítségével állítják elő azt a jelet, amivel a szőnyeg irányíthatóvá válik. Mindezekre azért van szükség, hogy nehogy a virtuális látogatást tevő illető egyszer csak a szőnyegről leessen. Ezt segíti elő a Római Egyetem munkatársa, Alessandro De Luca professzor által kifejlesztett szoftver is.
Mint azt Marc Ernst, a projekt tudományos vezetője elmondta, amennyiben már sikerül egy természetes mozgást - legyen az séta vagy futás - a virtuális világban rögzíteniük, a CyberWalk egycsapásra fel fogja kelteni számos terület érdeklődését. A szórakoztatóipar mellett éppúgy használható lesz majd az építészetben, a múzeumokban, a sportolók kiképzésében vagy az egészségügyben is.
A Max Planck Intézet Biológiai Kinetikai Intézetének és a Müncheni Műszaki Egyetem kutatói azt vizsgálják, hogy az emberek mozgása, viselkedése és érzékszervi észlelése miként valósul meg egy tetszőlegesen kiválasztott térben. A szakemberek nem zárják ki annak a lehetőségét sem, hogy később a jövőben például sportolók teljesen élethű környezetben, a valódi világra jellemző körülmények között edzenek.
Azért, hogy a virtuális világok teljesen élethűnek látszódjanak, a kutatók a számítógépes rendszerben városokat, városrészeket és helyzeteket modelleznek le, majd ezeket elkészítik három dimenzióban is. Az egyik legfontosabb feladat, hogy a virtuális területek minél életszerűbbek legyenek, szinte valóságosnak tűnjenek. A kész virtuális modelleket végül vagy egy nagy kijelzőre vetítik ki, vagy megmutatják egy különleges szemüveget viselő személynek. A lényeg: hogy ebben a virtuális valóságban az adott személy nem csak passzív szemlélő, de bármikor a jelenet aktív szereplője is lehet. A program fő célja olyannyira élethűnek látszó művi környezetek létrehozása, amelyeknél már az az ember érzése, hogy része ennek a virtuális valóságnak.
A CyberWalk-gyakorlatok fő alkotóeleme a CyberCarpet vagyis a kiberszőnyeg, amelynek az átmérője körülbelül öt méter. Maga a szőnyeg több ezer kis mozgó különleges labdácskából áll, ezek segítségével lehetséges a járó-futópadon mozgó személy visszavezetése a szőnyeg központjához. Az adott személyről készült felvételek segítségével állítják elő azt a jelet, amivel a szőnyeg irányíthatóvá válik. Mindezekre azért van szükség, hogy nehogy a virtuális látogatást tevő illető egyszer csak a szőnyegről leessen. Ezt segíti elő a Római Egyetem munkatársa, Alessandro De Luca professzor által kifejlesztett szoftver is.
Mint azt Marc Ernst, a projekt tudományos vezetője elmondta, amennyiben már sikerül egy természetes mozgást - legyen az séta vagy futás - a virtuális világban rögzíteniük, a CyberWalk egycsapásra fel fogja kelteni számos terület érdeklődését. A szórakoztatóipar mellett éppúgy használható lesz majd az építészetben, a múzeumokban, a sportolók kiképzésében vagy az egészségügyben is.