Gyurkity Péter

Bemutatta második űrkapszuláját a SpaceX

A személyszállításra alkalmas Dragon V2 kapszulát a cég alapítója mutatta be a nagyközönségnek.

A SpaceX évek óta dolgozik a NASA nyugdíjba küldött űrsiklóinak helyettesítésén, a megfelelő utód kifejlesztésén. 2012-ben a Dragon révén ezt csak félig sikerült elérniük, hiszen az első űrhajóval kizárólag a teherszállítási feladatokat tudták ellátni, most azonban a személyszállítás terén is saját megoldással lépnek be a lassan kitáruló piacra.

A Dragon V2 hivatalos bemutatójára csütörtök este (magyar idő szerint péntek hajnalban) került sor, ez jelenleg is megtekinthető a cég weboldalán. A fejlesztés elsődleges célja az űrhajósok ISS-re történő eljuttatása, illetve a leváltott kollégák hazatérésének biztosítása lesz, mégpedig az orosz fél megkerülésével, ami különösen az utóbbi hetek fejleményei által vált egyre fontosabbá. Az űrsiklók nyugdíjazása óta a NASA az orosz Szojuz kapszulákra, ezzel pedig a hagyományos rivális vendégszeretetére van utalva, ami azonban nemcsak politikai, de anyagi szempontból is kényelmetlen lehet - 457,9 millió dollárt fizetnek az együttműködés keretében, emiatt nem is valószínű, hogy az oroszok felrúgnák a még mindig élő szerződést.


A második generáció hét asztronautának biztosít helyet a kapszulán belül, ők több napon keresztül utazhatnak majd abban. Maga a fejlesztés többször felhasználható lesz, ez már önmagában is nagy előrelépést jelent az elődhöz képest, a légkörbe történő belépéskor, valamint a landolási fázis alatt pedig az arra szerelt rakétákkal lassítják majd le a szerkezetet, illetve biztosítják a megfelelő földet érést - ez utóbbira Elon Musk szerint szinte bárhol sor kerülhet majd, a helikopterek mintáját követve. A cég egyébként egyre bővülő tapasztalattal rendelkezik, hiszen a korábban megkötött 1,6 milliárd dolláros szerződés keretében eddig 12 küldetésben vettek részt.

A harmincas évekre a legfőbb cél már a Mars körüli pályára állítás, valamint a bolygón történő landolás lesz, ebben a SpaceX szintén fontos szerepet játszhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #5
    Azért mentségükre: Ezek a nagy gonosz vállalatok alaposan kitaposták az utat a magáncégeknek az 50-es évek óta. Nulláról kezdve megnézném, hogy ugyanilyen hatékonyak lennének-e.
    De eljárt felettük az idő, a technikai fejlődés elhozta, hogy magáncégeknek már megérje ebbe fektetni. És ezek után ők már nyilván hatékonyabban tudnak tovább haladni.
    Az állami szektornak szépen vissza kell húzódni azokra a területekre amik fontosak, de csak hosszú távon térülhet meg, ezért senki sem fektet bele.
  • NEXUS6 #4
    Az állami űrügynökségek eddig sem gyártottak űrhajót. Kiírtak egy pályázatot, majd a legjobb ajánlatot tevővel legyártatták.

    A nagy repülős cégeknek azonban az űrhajózás ugyan úgy kisipari meló, mint a kis cégeknek. Csak a nagy cégek ráraknak egyéb költségeket is (ha már állami megrendelés ugye, az államot mindenki feji).
    Ezt a nagyvállalatok soxor monopol pozícióból való dirigálását, először irreális árajánlattal megnyerést, majd határidő csúszással a csillagokig feltornázni az árral, és egyéb nyalánkságokkal megtűzdelt, nem hatékony rendszert törte meg a NASA, amikor a kis cégeknek adott lehetőséget.

    A nagy cég is simán megtudta volna csinálni, ha a pályázat megnyerése és teljesítése és nem pedig az állam minél inkább megfejése lenne a cél. Minekután látták, hogy az állam adott feladatra ennyit ad és nem többet, gyak hagyták a kicsiket érvényesülni.
  • Kryon #3
    Az állami űrügynökségek hatékonyságáról sokat elárul, hogy egy magáncég töredék áron és idő alatt összehozta azt amire ők évtizedek alatt és $ tízmilliárdok elköltése után sem voltak képesek.

    Így tovább SpaceX!
  • lapaleves #2
    valami hasonlót mondott emberünk a preziben, a pontos számokra nem emlékszem. pláne hogy fontban adta meg. de valami tizen4/5/6ezer font rémlik, ami stimmel azzal amit iirsz. de elsősorban nem technikai ugrás, csak más a poziicionálás meg más az ereszkedés-lebegtetés tolóerő-igénye.
  • Inquisitor #1
    Egy cikkben láttam, hogy a V1 tolóereje 45Kg volt, míg a V2 esetén ez 7t.
    Most elírták az adatokat vagy egy generáció alatt ennyit sikerült ugraniuk technikailag?