SG.hu
Gyorsabb, olcsóbb alkalmazásfejlesztést ígér az Oriana
Dobozos, kész szoftverek és egyedileg fejlesztett megoldások helyett a modulos felépítésű alkalmazásoké a jövő, véli egy magyar cég.
Az Oriana sajtótájékoztatóján Kovács Péter ügyvezető igazgató egy rövid játékkal mutatta be rendszerük előnyeit az egyéb megoldásokhoz képest, melyben "Egyedi Péter" a lassú fejlesztés, míg "Dobozos Péter" a teljesítetlen ügyféligények miatt bukott el egy képzeletbeli szoftvereladást. Szavai szerint ugyan adott esetben jók lehetnek a számítástechnikai boltokban vásárolható programok - például ők is egy egyszerű, Media Marktban vásárolt számlázószoftvert használnak -, de ezek jellemzően rugalmatlanok és nem bővíthetők, míg az egyedi szoftverekkel a drágaság és a lassú fejlesztési idő a gond. Erre a problémára találtak ki még 2010-ben egy saját megoldást, amivel céljuk megváltoztatni az alkalmazásfejlesztési piacot.
Klikk a képekre a nagyobb megoldáshoz
Pátczay Péter, a cég műszaki igazgatója elmondta, hogy kifejlesztettek egy Effectornak elnevezett alapmotort, mely könnyen integrálható bármilyen informatikai rendszerbe. "Ez kommunikál az adatbázissal, működteti az üzleti logikát és képes folyamatmodelleket feldolgozni, azokat működtetni. Ezután megadunk olyan sémákat, amikből egy alkalmazás felépíthető, például folyamatkezelés, dokumentumtár, ügyféltörzs, adminisztrációs modul stb. A következő komponens az üzleti alkalmazásminta, amikor ezekből az alapsémákból összerakunk egy olyan megoldást, amivel kezelhető az egyedi ügyfélprobléma, legyen az vezetői információs rendszer vagy projektkontrolling. Amikor a komponensek a helyükre kerültek, akkor ezek mindegyike még sokrétű testreszabási, beállítási lehetőséget kínál."
Pátczay Péter a rendszer előnyeként említette a motor folyamatos fejlesztését, és hogy egyre újabb sémák, komponensek jelennek meg hozzá. A felhasználói felületek megjelenítése platformfüggetlen, tehát PC-n, táblagépen, mobiltelefonon is módosítás nélkül tudja működtetni az alkalmazást. Nyílt technológiákat használnak (JavaScript és HTML5), a paraméterezés nagyon egyszerű, mert XML-alapú, az egész gyártó- és platformfüggetlen.
"Rugalmassága miatt nagy ügyfél-elégedettséget érünk el. Rövid konzultáció, a funkcionalitás leírása után egy az alkalmazásmintákból összeállított prototípussal tudunk visszamenni, tehát a második találkozón már be tudunk mutatni valamit, és arról tudunk beszélni. Ez igen nagy előny. A fejlesztés során folyamatosan, két hetes iterációkkal tudjuk prezentálni az egyre bővülő funkcionalitást, egészen a végleges megoldás eléréséig. Az ügyfél nem az éles induláskor találkozik először a rendszerrel, és az ő ötletei, gondolatai is belekerülnek" - mondta a műszaki igazgató.
Klikk a képekre a nagyobb megoldáshoz
Kovács Péter kiemelte, hogy a módszer az olcsóságán és a gyorsaságán túl még függőséget sem alakít ki a fejlesztő felé. "Van egy folyamatosan bővülő sématár, ami egyrészt ügyfélfejlesztésen keresztül, másrészt általunk is bővül új funkciókkal, amikről tudjuk, hogy szükség van rájuk. Ha egy ügyfélnek CRM-megoldás kell, akkor nekünk abból az alkalmazásmintából van vagy hat. A partnerek is hozzáférnek ehhez a 'könyvtárhoz', kivehetnek belőle és visszarakhatnak bele, azaz exponenciálisan, a partneri hálózat növekedésével együtt bővül, és még nagyobb értéket fog képviselni. Az ügyfél számára nagy előny, hogy a fejlesztés 60-70 százaléka már készen van az igény megfogalmazásakor. Tudunk neki ötleteket adni, láthat prototípust, tudja, hogy mire számíthat."
Az Oriana 25 főállású, állandó fejlesztővel dolgozik, de igény esetén egy 10-15 fős külső csapatot is igénybe vesznek. Hat partnerrel dolgoznak, az értékesítés 5 százaléka bérleti modellel, a többség viszont "örökös" szoftverhasználattal, igény esetén verziókövetéssel történik. Legalább 15-20 aktív felhasználónak kell lennie egy cégnél, hogy érdemes legyen bevezetni rendszerüket, és van referenciájuk 600 fős nagyvállalatnál is.
Az Oriana sajtótájékoztatóján Kovács Péter ügyvezető igazgató egy rövid játékkal mutatta be rendszerük előnyeit az egyéb megoldásokhoz képest, melyben "Egyedi Péter" a lassú fejlesztés, míg "Dobozos Péter" a teljesítetlen ügyféligények miatt bukott el egy képzeletbeli szoftvereladást. Szavai szerint ugyan adott esetben jók lehetnek a számítástechnikai boltokban vásárolható programok - például ők is egy egyszerű, Media Marktban vásárolt számlázószoftvert használnak -, de ezek jellemzően rugalmatlanok és nem bővíthetők, míg az egyedi szoftverekkel a drágaság és a lassú fejlesztési idő a gond. Erre a problémára találtak ki még 2010-ben egy saját megoldást, amivel céljuk megváltoztatni az alkalmazásfejlesztési piacot.
Klikk a képekre a nagyobb megoldáshoz
Pátczay Péter, a cég műszaki igazgatója elmondta, hogy kifejlesztettek egy Effectornak elnevezett alapmotort, mely könnyen integrálható bármilyen informatikai rendszerbe. "Ez kommunikál az adatbázissal, működteti az üzleti logikát és képes folyamatmodelleket feldolgozni, azokat működtetni. Ezután megadunk olyan sémákat, amikből egy alkalmazás felépíthető, például folyamatkezelés, dokumentumtár, ügyféltörzs, adminisztrációs modul stb. A következő komponens az üzleti alkalmazásminta, amikor ezekből az alapsémákból összerakunk egy olyan megoldást, amivel kezelhető az egyedi ügyfélprobléma, legyen az vezetői információs rendszer vagy projektkontrolling. Amikor a komponensek a helyükre kerültek, akkor ezek mindegyike még sokrétű testreszabási, beállítási lehetőséget kínál."
Pátczay Péter a rendszer előnyeként említette a motor folyamatos fejlesztését, és hogy egyre újabb sémák, komponensek jelennek meg hozzá. A felhasználói felületek megjelenítése platformfüggetlen, tehát PC-n, táblagépen, mobiltelefonon is módosítás nélkül tudja működtetni az alkalmazást. Nyílt technológiákat használnak (JavaScript és HTML5), a paraméterezés nagyon egyszerű, mert XML-alapú, az egész gyártó- és platformfüggetlen.
"Rugalmassága miatt nagy ügyfél-elégedettséget érünk el. Rövid konzultáció, a funkcionalitás leírása után egy az alkalmazásmintákból összeállított prototípussal tudunk visszamenni, tehát a második találkozón már be tudunk mutatni valamit, és arról tudunk beszélni. Ez igen nagy előny. A fejlesztés során folyamatosan, két hetes iterációkkal tudjuk prezentálni az egyre bővülő funkcionalitást, egészen a végleges megoldás eléréséig. Az ügyfél nem az éles induláskor találkozik először a rendszerrel, és az ő ötletei, gondolatai is belekerülnek" - mondta a műszaki igazgató.
Klikk a képekre a nagyobb megoldáshoz
Kovács Péter kiemelte, hogy a módszer az olcsóságán és a gyorsaságán túl még függőséget sem alakít ki a fejlesztő felé. "Van egy folyamatosan bővülő sématár, ami egyrészt ügyfélfejlesztésen keresztül, másrészt általunk is bővül új funkciókkal, amikről tudjuk, hogy szükség van rájuk. Ha egy ügyfélnek CRM-megoldás kell, akkor nekünk abból az alkalmazásmintából van vagy hat. A partnerek is hozzáférnek ehhez a 'könyvtárhoz', kivehetnek belőle és visszarakhatnak bele, azaz exponenciálisan, a partneri hálózat növekedésével együtt bővül, és még nagyobb értéket fog képviselni. Az ügyfél számára nagy előny, hogy a fejlesztés 60-70 százaléka már készen van az igény megfogalmazásakor. Tudunk neki ötleteket adni, láthat prototípust, tudja, hogy mire számíthat."
Az Oriana 25 főállású, állandó fejlesztővel dolgozik, de igény esetén egy 10-15 fős külső csapatot is igénybe vesznek. Hat partnerrel dolgoznak, az értékesítés 5 százaléka bérleti modellel, a többség viszont "örökös" szoftverhasználattal, igény esetén verziókövetéssel történik. Legalább 15-20 aktív felhasználónak kell lennie egy cégnél, hogy érdemes legyen bevezetni rendszerüket, és van referenciájuk 600 fős nagyvállalatnál is.