Gyurkity Péter
Visszaveszik a vezetést a PC-s játékok
Az ezredfordulót követő években egyértelműen az új konzolok kerültek előnybe a hagyományos PC-s platformmal szemben, ám előfordulhat, hogy mindez csak egy ideiglenes (bár látványos és sokakat megtévesztő) kitérő volt, miközben a fő trend mindvégig változatlan maradt. Az nVidia - több fontos fejlesztővel együtt - most arra számít, hogy a PC-s játékok 2-3 éven belül visszaveszik a vezetést, miközben a konzolok szegmense tovább stagnál majd. Ezen valószínűleg az új generáció sem tud segíteni, bár azt érdemes megjegyezni, hogy ezzel kapcsolatban még mindig sok a megválaszolatlan kérdés. Az azonban biztos, hogy a letöltések mindent háttérbe szorítanak, és mire az új konzolok befutnak, jó öreg számítógépeink még tovább erősödnek majd.
Legutóbb arról írtunk hosszabb cikkünkben, hogy a Nintendo komoly problémákkal néz szembe, jelenlegi helyzetében pedig különös hangsúlyt kap a cégvezetés felfogása, amely minden eshetőségét elveti annak, hogy komolyan beszálljanak az okostelefonok és táblák népszerűségét kihasználó játékok fejlesztésébe. Teljesen nyilvánvaló azonban, hogy nemcsak a néhány éve még a Wii révén a laikusokat is meghódító cég kerülhet nagy bajba, hanem az egész ágazat, mivel minden jel arra utal, hogy a PC és a konzolok közötti verseny újabb fordulópontjához érkezett. Előbbi szegmens versenyzői folyamatosan erősödnek, míg utóbbi képviselői immár 5 éve stagnálnak, az erőviszonyok látványos eltolódása pedig a játékfejlesztő- és kiadói cégeket is komoly lépésekre kényszeríti, amit már ők sem tagadnak.

A teljesség kedvéért persze érdemes megjegyezni, hogy nagyjából 15 évvel ezelőtt hasonló folyamat zajlott le a globális piacon, ám akkor az Amiga volt kénytelen lassan átadni helyét a vállalati szegmensből az otthonokba utat találó PC-nek. A Commodore szerencsétlenkedése révén a népszerű Amiga család komoly hátrányba került, a mindent elsöprő PC-áradattal az egymást követő újabb tulajdonosok sem tudtak (vagy tán nem is akartak) lépést tartani, ez pedig azt eredményezte, hogy minden komolyabb cég PC-re állt át, kizárólag erre a platformra, Windows alá adta csak ki saját fejlesztéseit. Akkor minduntalan a mértéktelen kalózkodást emlegették indokként (amely az Amigával ellentétben PC alatt még meglehetősen jelentéktelen volt), ez pedig később is több alkalommal előkerült, amikor a konzolok egyik legfőbb előnyeként emlegették ugyanezt.
Az ezredfordulót követően, majd pedig a legújabb konzolos generáció 2005/2006-os rajtja után az ezen készülékeket beszerzők sokszor azzal idegesítették PC-s kollégáikat, hogy utóbbinak gyakorlatilag lőttek, a PC visszavonul az üzleti szférába, ismét kifejezetten munkaeszköz lesz, míg a játékok teljes mértékben a konzolokra állnak át, így végképp elválik majd egymástól a két műfaj. Ennek voltak is bizonyos jelei, ám az utóbbi évek folyamatai éppen az ellenkező irányba hatottak, legyen szó a konzolgyártók kivárásáról, avagy az eladási adatok alakulásáról. Jól mutatja ezt, hogy az nVidia most a DFC Intelligence számaira támaszkodva egy elemzői konferencián mondta el, mindez hova vezetett, illetve hogy mit is várhatunk a trend folytatódásától, legalábbis az amerikai piacon.

A konzoljátékok bevétele stagnál, míg a PC-s szegmens nő
Az elemzés talán legfontosabb összevetése a játékokból származó bevétel alakulása, természetesen kettébontva, szétválasztva a PC és a konzolok szegmensét. Előbbi esetében az idei 17 milliárd dollárról egészen 22 milliárdig mehetünk el 2014-re, míg a konzoloknál a teljes forgalom ugyanezen időszak alatt 25-ről 22 milliárd dollárra csökken. Az eladásoknál tehát ismét átveszik a vezetést a PC-s játékok, mindezt úgy, hogy az okostelefonok és táblák nincsenek is az előrejelzésben (ez ugyanis az asztali és mobil PC-kre koncentrál), bár az előfizetéses MMO-kat azért ideveszik. Az elmúlt évtized második felében még magabiztosan vezető konzolok kénytelenek lesznek átadni helyüket, amiben nyilván nem kis szerepet játszik, hogy immár 5-6 éve várunk az új generáció felbukkanására, miközben elemzők ezt legkorábban 2013-ra jósolják.

Az nVidia adatsora a konzol és a PC erejéről
Nemcsak az nVidia, de a nagyobb játékfejlesztő cégek is türelmetlenek a három naggyal (Sony, Microsoft, Nintendo) szemben, amire jó példa az Electronic Arts által készített Battlefield 3 executive producerének nyilatkozata. Ebben elhangzik, hogy a PC-k ma már jóval erősebbek a meglévő konzoloknál, így ők is erre támaszkodva szeretnék magasabbra állítani a lécet, legalábbis ami a kinézetet, a vizuális élményt illeti. A kimutatásban erre szintén találunk adatokat, amelyekből kiderül, hogy míg az Xbox 360 megjelenésekor a konzol mindössze 40%-kal volt gyengébb az akkor legjobb grafikus kártyához képest, ma ez a különbség a két vonal között kilenc-tízszeres, ez pedig a várakozások szerint még tovább nő majd az elkövetkező években.
Szintén a PC-s vonalat erősíti az F2P modell elterjedése, amely különösen az MMO-k világában hozott magával alapvető változásokat. Az eredetileg szinte mindenki által támogatott havidíjak mára csaknem mindenhol átadták helyüket az ingyenes elérhetőségnek, amely természetesen bizonyos korlátokkal igénybe vehető, hogy ezzel sarkallják a pénzt kiadni hajlandó potenciális vásárlókat a lépés megtételére (lásd LOTRO, WoW és társaik). Legalább ilyen fontos tényező a letöltések térhódítása, amely ugyan már évekkel ezelőtt megkezdődött, de igazán az évtized legvégére érte el virágkorát, hogy azután még tovább szárnyaljon az értékesítések ezen változata.

Szárnyalnak a digitális eladások
Miközben ugyanis a fizikai formátumban (gyk. csomagban) érkező játékok száma folyamatos csökkenést mutat, a letöltések mindent túlszárnyalnak, nemcsak az amerikai (ahol már most óriási a különbség), hanem minden egyes piacon. A DFC szerint mindez globális viszonylatban azt jelenti, hogy 2013-ra a 77 milliárd dolláros összforgalomból 30 milliárdot már a letöltések tesznek majd ki, míg a retail, vagyis hagyományos értékesítések 27 milliárdot tudnak csak elérni. Mindez, megdobva a PC-exkluzív játékokkal (DOTA 2, Diablo III, SWTOR) a korábbi helyzet alapvető változását mutatja.
A konzoloknál megfigyelhető bizonytalanságot tovább fokozza a szükséges információk hiánya: nem tudjuk, hogy az Xbox 720 és a PS4 pontosan mikorra várható, mint ahogy arról is csak találgatások láttak napvilágot, hogy ezek belseje mit is takar majd. A Wii U ugyan jövőre jön, ám egy fecske itt biztosan nem csinál majd nyarat, a másik két szereplőnek pedig egyelőre nem éri meg piacra dobni egy vadonatúj fejlesztést. Erre hivatkoznak azok, akik 2013-as, illetve 2014-es debütálást jósolnak, miközben a hardveres összetételről, illetve az alkalmazott formátumokról is tovább folynak a találgatások. Ezalatt a PC-s vonal tovább erősödik, immár kiterjedtebb DirectX 11 támogatással, valamint az új Windows 8 operációs rendszerrel megdobva, amely ugyan némileg elvisz minket a hordozható termékek (elsősorban a táblák) irányába, ám ez még nem jelenti azt, hogy a hagyományos asztali vonalat elhanyagolnák a szoftvercégnél.
Dacára tehát annak, hogy egyes játékok többek szerint még mindig jóval könnyebben fekszenek a konzolosoknak, az elkövetkező években a PC-s fejlesztések visszakövetelik majd az elsőnek kijáró érmet. Éveket kell még várnunk arra, hogy kiderüljön, a másik oldal mennyiben tud majd reagálni erre.
Legutóbb arról írtunk hosszabb cikkünkben, hogy a Nintendo komoly problémákkal néz szembe, jelenlegi helyzetében pedig különös hangsúlyt kap a cégvezetés felfogása, amely minden eshetőségét elveti annak, hogy komolyan beszálljanak az okostelefonok és táblák népszerűségét kihasználó játékok fejlesztésébe. Teljesen nyilvánvaló azonban, hogy nemcsak a néhány éve még a Wii révén a laikusokat is meghódító cég kerülhet nagy bajba, hanem az egész ágazat, mivel minden jel arra utal, hogy a PC és a konzolok közötti verseny újabb fordulópontjához érkezett. Előbbi szegmens versenyzői folyamatosan erősödnek, míg utóbbi képviselői immár 5 éve stagnálnak, az erőviszonyok látványos eltolódása pedig a játékfejlesztő- és kiadói cégeket is komoly lépésekre kényszeríti, amit már ők sem tagadnak.

A teljesség kedvéért persze érdemes megjegyezni, hogy nagyjából 15 évvel ezelőtt hasonló folyamat zajlott le a globális piacon, ám akkor az Amiga volt kénytelen lassan átadni helyét a vállalati szegmensből az otthonokba utat találó PC-nek. A Commodore szerencsétlenkedése révén a népszerű Amiga család komoly hátrányba került, a mindent elsöprő PC-áradattal az egymást követő újabb tulajdonosok sem tudtak (vagy tán nem is akartak) lépést tartani, ez pedig azt eredményezte, hogy minden komolyabb cég PC-re állt át, kizárólag erre a platformra, Windows alá adta csak ki saját fejlesztéseit. Akkor minduntalan a mértéktelen kalózkodást emlegették indokként (amely az Amigával ellentétben PC alatt még meglehetősen jelentéktelen volt), ez pedig később is több alkalommal előkerült, amikor a konzolok egyik legfőbb előnyeként emlegették ugyanezt.
Az ezredfordulót követően, majd pedig a legújabb konzolos generáció 2005/2006-os rajtja után az ezen készülékeket beszerzők sokszor azzal idegesítették PC-s kollégáikat, hogy utóbbinak gyakorlatilag lőttek, a PC visszavonul az üzleti szférába, ismét kifejezetten munkaeszköz lesz, míg a játékok teljes mértékben a konzolokra állnak át, így végképp elválik majd egymástól a két műfaj. Ennek voltak is bizonyos jelei, ám az utóbbi évek folyamatai éppen az ellenkező irányba hatottak, legyen szó a konzolgyártók kivárásáról, avagy az eladási adatok alakulásáról. Jól mutatja ezt, hogy az nVidia most a DFC Intelligence számaira támaszkodva egy elemzői konferencián mondta el, mindez hova vezetett, illetve hogy mit is várhatunk a trend folytatódásától, legalábbis az amerikai piacon.

A konzoljátékok bevétele stagnál, míg a PC-s szegmens nő
Az elemzés talán legfontosabb összevetése a játékokból származó bevétel alakulása, természetesen kettébontva, szétválasztva a PC és a konzolok szegmensét. Előbbi esetében az idei 17 milliárd dollárról egészen 22 milliárdig mehetünk el 2014-re, míg a konzoloknál a teljes forgalom ugyanezen időszak alatt 25-ről 22 milliárd dollárra csökken. Az eladásoknál tehát ismét átveszik a vezetést a PC-s játékok, mindezt úgy, hogy az okostelefonok és táblák nincsenek is az előrejelzésben (ez ugyanis az asztali és mobil PC-kre koncentrál), bár az előfizetéses MMO-kat azért ideveszik. Az elmúlt évtized második felében még magabiztosan vezető konzolok kénytelenek lesznek átadni helyüket, amiben nyilván nem kis szerepet játszik, hogy immár 5-6 éve várunk az új generáció felbukkanására, miközben elemzők ezt legkorábban 2013-ra jósolják.

Az nVidia adatsora a konzol és a PC erejéről
Nemcsak az nVidia, de a nagyobb játékfejlesztő cégek is türelmetlenek a három naggyal (Sony, Microsoft, Nintendo) szemben, amire jó példa az Electronic Arts által készített Battlefield 3 executive producerének nyilatkozata. Ebben elhangzik, hogy a PC-k ma már jóval erősebbek a meglévő konzoloknál, így ők is erre támaszkodva szeretnék magasabbra állítani a lécet, legalábbis ami a kinézetet, a vizuális élményt illeti. A kimutatásban erre szintén találunk adatokat, amelyekből kiderül, hogy míg az Xbox 360 megjelenésekor a konzol mindössze 40%-kal volt gyengébb az akkor legjobb grafikus kártyához képest, ma ez a különbség a két vonal között kilenc-tízszeres, ez pedig a várakozások szerint még tovább nő majd az elkövetkező években.
Szintén a PC-s vonalat erősíti az F2P modell elterjedése, amely különösen az MMO-k világában hozott magával alapvető változásokat. Az eredetileg szinte mindenki által támogatott havidíjak mára csaknem mindenhol átadták helyüket az ingyenes elérhetőségnek, amely természetesen bizonyos korlátokkal igénybe vehető, hogy ezzel sarkallják a pénzt kiadni hajlandó potenciális vásárlókat a lépés megtételére (lásd LOTRO, WoW és társaik). Legalább ilyen fontos tényező a letöltések térhódítása, amely ugyan már évekkel ezelőtt megkezdődött, de igazán az évtized legvégére érte el virágkorát, hogy azután még tovább szárnyaljon az értékesítések ezen változata.

Szárnyalnak a digitális eladások
Miközben ugyanis a fizikai formátumban (gyk. csomagban) érkező játékok száma folyamatos csökkenést mutat, a letöltések mindent túlszárnyalnak, nemcsak az amerikai (ahol már most óriási a különbség), hanem minden egyes piacon. A DFC szerint mindez globális viszonylatban azt jelenti, hogy 2013-ra a 77 milliárd dolláros összforgalomból 30 milliárdot már a letöltések tesznek majd ki, míg a retail, vagyis hagyományos értékesítések 27 milliárdot tudnak csak elérni. Mindez, megdobva a PC-exkluzív játékokkal (DOTA 2, Diablo III, SWTOR) a korábbi helyzet alapvető változását mutatja.
A konzoloknál megfigyelhető bizonytalanságot tovább fokozza a szükséges információk hiánya: nem tudjuk, hogy az Xbox 720 és a PS4 pontosan mikorra várható, mint ahogy arról is csak találgatások láttak napvilágot, hogy ezek belseje mit is takar majd. A Wii U ugyan jövőre jön, ám egy fecske itt biztosan nem csinál majd nyarat, a másik két szereplőnek pedig egyelőre nem éri meg piacra dobni egy vadonatúj fejlesztést. Erre hivatkoznak azok, akik 2013-as, illetve 2014-es debütálást jósolnak, miközben a hardveres összetételről, illetve az alkalmazott formátumokról is tovább folynak a találgatások. Ezalatt a PC-s vonal tovább erősödik, immár kiterjedtebb DirectX 11 támogatással, valamint az új Windows 8 operációs rendszerrel megdobva, amely ugyan némileg elvisz minket a hordozható termékek (elsősorban a táblák) irányába, ám ez még nem jelenti azt, hogy a hagyományos asztali vonalat elhanyagolnák a szoftvercégnél.
Dacára tehát annak, hogy egyes játékok többek szerint még mindig jóval könnyebben fekszenek a konzolosoknak, az elkövetkező években a PC-s fejlesztések visszakövetelik majd az elsőnek kijáró érmet. Éveket kell még várnunk arra, hogy kiderüljön, a másik oldal mennyiben tud majd reagálni erre.
Igen a tények...