Gyurkity Péter
Bírálják az olcsó játékokat a kiadók
Meglepő lehet, hogy a minikonzolok és egyéb hordozható eszközök gyártói, valamint a játékkiadók nem is elsősorban az ingyenes fejlesztéseket, hanem az olcsó, filléres játékokat tartják az igazi kockázatnak az ágazat jövőbeni sorsát illetően, arra hivatkozva, hogy ezek irreális elvárásokat támasztanak a nagyközönségben. Szerintük a hagyományos, nagyobb gárdával fejlesztett, és emiatt természetesen drágább alkotások érik meg igazán, eközben azonban rohamosan fejlődik a mobilos játékokat szegmense - sokszor nélkülük.
A hónap elején még arról írtunk, hogy véget ért a Nintendo virágkora, hiszen a Wii már korántsem olyan sikeres, mint a megjelenését követő első néhány évben, most pedig a konzolgyártó cég háza tájáról ismerhetünk meg érdekes véleményeket az ágazat jelenlegi helyzetéről, a megfigyelhető trendről, valamint annak valószínű következményeiről. Mindebből rögtön világossá válik számunkra, hogy a nagyobb gyártók és kiadók komolyan tartanak az olcsó alkotások sokszor önálló (hobbi)fejlesztőitől, ezen filléres programok ugyanis a robbanófélben lévő mobilszegmens felhasználóiban azt a képzetet keltik, hogy az eddig többé-kevésbé elfogadott áron érkező szoftverek ma már idejétmúltnak, túlságosan drágának bizonyulnak.
A Nintendo America első embere a március végén megjelenő Nintendo 3DS hordozható konzol kapcsán, egy interjúban arról beszélt, hogy a platformra készülő, azon megjelenő igazi nagyágyúk érik meg igazán, dacára a külső fejlesztők részéről elhangzó kritikáknak, miszerint meglehetősen költséges belevágni a 3D-s fejlesztésbe. A cégvezető úgy gondolja, hogy a tervezett árszint (35 és 45 dollár között játékonként) nem jelenthet igazán gondot a nagyközönségnek, hiszen ezek az alkotások hosszú órákon keresztül nyújthatnak szórakozást, ellentétben a különböző mobil platformokra tömegesen megjelenő, 1-2 dolláros szoftverekkel, amelyek szinte elárasztják a piacot.
Ez utóbbi csoport tehát valós veszélyt jelent az ágazat nagyobb szereplőire nézve, hiszen a vásárlóközönségben azt a képzetet keltik, hogy minden játéknak ilyen árszinten kellene mozognia. Ezért - ezen logikát követve - könnyen előfordulhat, hogy az elkövetkező hónapokban, években lanyhul majd az érdeklődés a kiadók által fejlesztett játékok iránt. Ez némiképp furcsán hangzik, hiszen a játékipar még a gazdasági világválság ellenére is meglehetősen jó mutatókat produkált, tavalyelőtt és tavaly is növekedés ment végbe, a profitot tehát semmilyen komoly veszély nem fenyegette. Mégis, a jelek szerint még akár komoly befolyással bíró cégvezetők is problémásnak tartják az olcsó műfaj terjedését.
Reggie Fils-Aime korábban a CNBC-nek adott interjújában arról beszélt, hogy az ingyenes, illetve szuperolcsó, bármikor letölthető játékok nem veszélyeztetik a Nintendo pozícióját, hiszen cége mindig is az élményt előtérbe helyezve dobta piacra saját fejlesztéseit, itt pedig most sem maradhat bennünk hiányérzet. Három címet sorolt fel a 3DS várható megjelenése kapcsán, külön kiemelve az Angry Birds elnevezésű játékot, ez azonban nem biztos, hogy győzi majd a mobilos app-ok rohamát. Bár a 3DS természetesen megkapja majd saját online szoftverboltját, ahonnan könnyen beszerezhetők lesznek a legújabb alkotások, a mobil szegmensben - különösen pedig az okostelefonok terén - egyre gyorsabban terjednek ezek a filléres munkák, amelyek általában lecsupaszított, nagyon egyszerű vonalak mentén készülnek el.
Eközben folyamatosan érkeznek a hírek az újabb érdekes kezdeményezésekről, amelyek között néha egészen meglepő húzást is találunk. Ilyen például a brit GAME döntése, miszerint országszerte 40 üzletükben látnak hozzá az Xbox Live rendszerén keresztül letölthető játékok és kiegészítők forgalmazásához, mégpedig memóriakártyákon. Elsősorban azok igényeit akarják kielégíteni, akik vagy nem rendelkeznek interneteléréssel, vagy pedig kénytelenek szüleikre támaszkodni az online vásárláshoz szükséges bankkártyák terén, és ez utóbbinál akadályokba ütköznek. Mindez 2011-ben furcsának tűnhet, ráadásul úgy, hogy nem Ruandáról van szó - elnézést a ruandai illetőségű olvasóktól -, bár itt nyilván az egészen fiatalokra koncentrálnak, hiszen nem lehet elég korán kezdeni a vásárlók elcsábítását.
Ami pedig a mobil szféra igazi slágertermékeit illeti, itt komoly változásoknak vagyunk szemtanúi, legalábbis ha követjük az eseményeket. Miközben a Nintendo, a Sony, és több más nagyobb cég is saját alkotásaira koncentrál a szoftveres oldalon, kiemelve az azok által nyújtott élményt (ezzel is alátámasztva a magasabb árakat), lassan felkészülhetnek arra, hogy az eddiginél jóval kisebb szelet marad nekik a képzeletbeli tortából a hardveres téren. A Gartner ugyanis összehasonlította a 2009-es és 2010-es év végi eredményeket a mobiltelefonok terén, és megállapította, hogy az Apple két fontos riválisát is megelőzte tavaly, ám eközben a többiek sem szerepeltek túl fényesen.
Nyilván elsősorban az iPhone okostelefonok hatalmas sikeréről van itt szó, ezek tették ugyanis lehetővé, hogy az almás cég az ötödik helyre ugorjon előre a globális listán, megelőzve ezzel olyan nagyokat, mint a Sony Ericsson, illetve a Motorola (akik eközben most új fejlesztésekkel rukkoltak elő, lásd Xoom és Xperia Play). Az Apple a maga 2,9 százalékával alig lemaradva követi a negyedik RIM-et, de az első három helyezett is veszített részesedéséből. Arról pedig már több alkalommal is olvashattunk, hogy a még mindig abszolút első Nokia komoly változásokra készül, miután beismerte platformja sikertelenségét - most pedig összeszűrték a levet a Microsofttal, hogy az újonc Windows Phone 7 operációs rendszerre támaszkodjanak a szoftveres oldalon, ahogy azt korábban egyesek pedzegették.
Visszatérve a játékok területére, a Sony a maga részéről - nemhivatalos hírek és pletykák szerint - azt szeretné, ha a második generációs PlayStation Portable jelentős minőségi javulást hozna a szoftverek terén is, erről pedig állítólag komoly tárgyalásokat folytatnak több kiadóval. Jól látható, hogy ők is az élmény fokozásával igyekeznek megőrizni a platform értékét, ebben tehát egyezik véleményük a Nintendo America első emberével. Meglátjuk, ez mennyiben lesz elég az ingyenes és szuperolcsó, több mobil platformon is letölthető alkotások ellen.
A hónap elején még arról írtunk, hogy véget ért a Nintendo virágkora, hiszen a Wii már korántsem olyan sikeres, mint a megjelenését követő első néhány évben, most pedig a konzolgyártó cég háza tájáról ismerhetünk meg érdekes véleményeket az ágazat jelenlegi helyzetéről, a megfigyelhető trendről, valamint annak valószínű következményeiről. Mindebből rögtön világossá válik számunkra, hogy a nagyobb gyártók és kiadók komolyan tartanak az olcsó alkotások sokszor önálló (hobbi)fejlesztőitől, ezen filléres programok ugyanis a robbanófélben lévő mobilszegmens felhasználóiban azt a képzetet keltik, hogy az eddig többé-kevésbé elfogadott áron érkező szoftverek ma már idejétmúltnak, túlságosan drágának bizonyulnak.
A Nintendo America első embere a március végén megjelenő Nintendo 3DS hordozható konzol kapcsán, egy interjúban arról beszélt, hogy a platformra készülő, azon megjelenő igazi nagyágyúk érik meg igazán, dacára a külső fejlesztők részéről elhangzó kritikáknak, miszerint meglehetősen költséges belevágni a 3D-s fejlesztésbe. A cégvezető úgy gondolja, hogy a tervezett árszint (35 és 45 dollár között játékonként) nem jelenthet igazán gondot a nagyközönségnek, hiszen ezek az alkotások hosszú órákon keresztül nyújthatnak szórakozást, ellentétben a különböző mobil platformokra tömegesen megjelenő, 1-2 dolláros szoftverekkel, amelyek szinte elárasztják a piacot.
Ez utóbbi csoport tehát valós veszélyt jelent az ágazat nagyobb szereplőire nézve, hiszen a vásárlóközönségben azt a képzetet keltik, hogy minden játéknak ilyen árszinten kellene mozognia. Ezért - ezen logikát követve - könnyen előfordulhat, hogy az elkövetkező hónapokban, években lanyhul majd az érdeklődés a kiadók által fejlesztett játékok iránt. Ez némiképp furcsán hangzik, hiszen a játékipar még a gazdasági világválság ellenére is meglehetősen jó mutatókat produkált, tavalyelőtt és tavaly is növekedés ment végbe, a profitot tehát semmilyen komoly veszély nem fenyegette. Mégis, a jelek szerint még akár komoly befolyással bíró cégvezetők is problémásnak tartják az olcsó műfaj terjedését.
Reggie Fils-Aime korábban a CNBC-nek adott interjújában arról beszélt, hogy az ingyenes, illetve szuperolcsó, bármikor letölthető játékok nem veszélyeztetik a Nintendo pozícióját, hiszen cége mindig is az élményt előtérbe helyezve dobta piacra saját fejlesztéseit, itt pedig most sem maradhat bennünk hiányérzet. Három címet sorolt fel a 3DS várható megjelenése kapcsán, külön kiemelve az Angry Birds elnevezésű játékot, ez azonban nem biztos, hogy győzi majd a mobilos app-ok rohamát. Bár a 3DS természetesen megkapja majd saját online szoftverboltját, ahonnan könnyen beszerezhetők lesznek a legújabb alkotások, a mobil szegmensben - különösen pedig az okostelefonok terén - egyre gyorsabban terjednek ezek a filléres munkák, amelyek általában lecsupaszított, nagyon egyszerű vonalak mentén készülnek el.
Eközben folyamatosan érkeznek a hírek az újabb érdekes kezdeményezésekről, amelyek között néha egészen meglepő húzást is találunk. Ilyen például a brit GAME döntése, miszerint országszerte 40 üzletükben látnak hozzá az Xbox Live rendszerén keresztül letölthető játékok és kiegészítők forgalmazásához, mégpedig memóriakártyákon. Elsősorban azok igényeit akarják kielégíteni, akik vagy nem rendelkeznek interneteléréssel, vagy pedig kénytelenek szüleikre támaszkodni az online vásárláshoz szükséges bankkártyák terén, és ez utóbbinál akadályokba ütköznek. Mindez 2011-ben furcsának tűnhet, ráadásul úgy, hogy nem Ruandáról van szó - elnézést a ruandai illetőségű olvasóktól -, bár itt nyilván az egészen fiatalokra koncentrálnak, hiszen nem lehet elég korán kezdeni a vásárlók elcsábítását.
Ami pedig a mobil szféra igazi slágertermékeit illeti, itt komoly változásoknak vagyunk szemtanúi, legalábbis ha követjük az eseményeket. Miközben a Nintendo, a Sony, és több más nagyobb cég is saját alkotásaira koncentrál a szoftveres oldalon, kiemelve az azok által nyújtott élményt (ezzel is alátámasztva a magasabb árakat), lassan felkészülhetnek arra, hogy az eddiginél jóval kisebb szelet marad nekik a képzeletbeli tortából a hardveres téren. A Gartner ugyanis összehasonlította a 2009-es és 2010-es év végi eredményeket a mobiltelefonok terén, és megállapította, hogy az Apple két fontos riválisát is megelőzte tavaly, ám eközben a többiek sem szerepeltek túl fényesen.
Nyilván elsősorban az iPhone okostelefonok hatalmas sikeréről van itt szó, ezek tették ugyanis lehetővé, hogy az almás cég az ötödik helyre ugorjon előre a globális listán, megelőzve ezzel olyan nagyokat, mint a Sony Ericsson, illetve a Motorola (akik eközben most új fejlesztésekkel rukkoltak elő, lásd Xoom és Xperia Play). Az Apple a maga 2,9 százalékával alig lemaradva követi a negyedik RIM-et, de az első három helyezett is veszített részesedéséből. Arról pedig már több alkalommal is olvashattunk, hogy a még mindig abszolút első Nokia komoly változásokra készül, miután beismerte platformja sikertelenségét - most pedig összeszűrték a levet a Microsofttal, hogy az újonc Windows Phone 7 operációs rendszerre támaszkodjanak a szoftveres oldalon, ahogy azt korábban egyesek pedzegették.
Visszatérve a játékok területére, a Sony a maga részéről - nemhivatalos hírek és pletykák szerint - azt szeretné, ha a második generációs PlayStation Portable jelentős minőségi javulást hozna a szoftverek terén is, erről pedig állítólag komoly tárgyalásokat folytatnak több kiadóval. Jól látható, hogy ők is az élmény fokozásával igyekeznek megőrizni a platform értékét, ebben tehát egyezik véleményük a Nintendo America első emberével. Meglátjuk, ez mennyiben lesz elég az ingyenes és szuperolcsó, több mobil platformon is letölthető alkotások ellen.