Gyurkity Péter

Nem érdeklik a mobiljátékok a Nintendót

Bár a befektetők egyre nagyobb nyomást helyeznek a nemrég még sikert sikerre halmozó cégre, hogy mielőbb szálljon be az okostelefonok és táblák egyre bővülő piacába, a vezetés a jelek szerint továbbra sem hajlandó erre. Ők hosszú távon nem látják értelmét megjelenni a mobiljátékok területén, ehelyett saját fejlesztéseikre koncentrálnak, amelyek azonban mostanában nem muzsikálnak nagyon jól. A Sony a maga részéről a Vita rajtjára készül, amely nyilván szintén nem árával fog hódítani, miközben a táblák ismét rekordokat döntögetnek, hiszen az előzetes számításokhoz képest is több fogy belőlük világszerte. Jönnek a hibrid a megoldások is, ahogy az Intel ismerteti legújabb generációját.

Az elmúlt hetekben több alkalommal olvashattunk arról, hogy a Nintendo háza táján nem megy minden a terveknek megfelelően, a legutóbbi piaci adatok alapján pedig egyre inkább kudarcként értékelhető ez az időszak. Augusztus elején már felröppent a hír, hogy legalább egy nagyobb befektető a mobiljátékok, vagyis az okostelefonok és táblák irányába fordítaná a cég figyelmét, itt látnak ugyanis lehetőséget az igazi megújulásra, a vezetés azonban kitart eredeti stratégiája mellett, és nem hajlandó a váltásra, sőt még a figyelem megosztására sem e két terület között.


Satoru Iwata, a Nintendo elnöke

Satoru Iwata, a Nintendo elnöke japán források szerint egyértelműen leszögezte, hogy továbbra sem látják értelmét csatlakozni az éppen nagy robbanáson áteső piachoz. Azt nem tagadta, hogy rövid távon mindez kellemes bevétellel és kisebb sikerekkel járna számukra, ők azonban közép- és hosszú távon gondolkodnak, ebbe az elgondolásba pedig nem fér bele az, hogy okostelefonokra fejlesszenek játékokat, bármekkora potenciális vásárlói bázist is jelentene ez nekik. Szerintük a házon belül meglévő hardveres fejlesztési részleg megléte sokkal nagyobb előnyt jelent, és a jövőben is elsősorban ezen csoport munkájára, pontosabban annak gyümölcseire szeretnének támaszkodni, vagyis a fenti felvetés helyett továbbra is saját termékek felbukkanását várhatjuk a cégtől.

Kétségkívül van ráció a vezetés makacsságában, annál is inkább, mivel ők a Nintendo eredeti identitásának felolvadását, akár elvesztését látnák egy, az okostelefonok irányában történő expanzióban, ám az is tagadhatatlan, hogy saját konzoljaik messze az elvárások alatt teljesítenek. A Wii, amely az első években szinte mindent vitt a globális piacon, amely sikeresen meghódította a konzolokkal addig nemigen foglalkozó laikusok tömegeit, mára elvesztette vonzerejét, az eredeti hordozható DS-t leváltó 3DS pedig alig-alig csordogáló bevételt eredményezett saját rajtja óta. Jellemző példa, hogy bár a cég nemrég 100 dollárral, egészen 169 dollárra csökkentette a készülék árát, az eladási adatok némi felfutás után fokozatosan visszasüllyedtek a rajtot követő szintre, vagyis nem sikerült igazán átütő eredményt elérni.


A kontraszt még inkább szembetűnő az előddel szemben, ha összevetjük a két generáció által elért összesített számokat. A DS 2004-es rajtját követően 150 milliós példányszámban fogyott, míg a 3DS az elmúlt 6 hónapban alig 4,5 millió vásárlót késztetett annak beszerzésére, az érdeklődés szintje pedig lassú de biztos lanyhulást jelez. Amennyiben ez így folytatódik, az eredeti 16 milliós tervtől legalább 16 százalékkal el fognak maradni a mostani adatokkal, miközben a globális piac változása, a súlypontok ezzel egy idejű eltolódása sem nyújt igazán okot a reménykedésre azt illetően, hogy a trend belátható időn belül megfordulhat.

A DS virágkorához képest ugyanis rögtön találunk egy fontos különbséget, ez pedig éppen a már említett okostelefonok és táblák előretörése. Ezen készülékek - főleg a rajtuk megjelenő, széles körben elérhető játékok révén - egyre több vásárlóhoz találnak utat, számukra pedig már sokkal kevésbé fontos egy különálló, kifejezetten a játékokra koncentráló hordozható termék beszerzése, amely pedig a Nintendo legfőbb bevételi forrását jelentette. Nagyon úgy tűnik, hogy a makacs kitartás ellenére a vezetésnek előbb-utóbb változtatnia kell, ha nem akar végleg eltűnni a színpadról - könnyen előfordulhat, hogy a hordozható konzolok idejétmúlt terméktípussá, zsákutcává válnak.


Nem gondolja ezt így azonban a Sony, amely saját PlayStation Vita nevű hordozható megoldását decemberben dobja majd piacra, legalábbis az első körben Japánban. A szigetországban 325, illetve 390 dollárt kóstál majd a készülék, míg az Egyesült Államokban 250/300 dollár lesz, attól függően, hogy a kizárólag WiFi, illetve WiFi és 3G párosa lesz-e megtalálható az adott példányon. Jó hír a fanatikusoknak, hogy a Vita régiófüggetlen lesz, vagyis a korai rajtot kiaknázni szándékozók beszerezhetnek majd egy-egy darabot Japánban, ezeken pedig a tavaszi észak-amerikai és európai rajt után gond nélkül futtathatják majd az itt megjelenő játékokat, vagy akár a kizárólag a japán piacra szánt, fordítást nélkülöző fejlesztéseket.

A Vita egyébként négy ARM Cortex-A9 magra támaszkodik, ezt pedig PowerVR SGX543MP4+ grafikus vezérlő (128 MB memóriával), valamint egy memóriavezérlő egészíti majd ki. Az 5 hüvelykes multitouch OLED-kijelző 960 x 544 pixel felbontást támogat, emellett pedig megtalálhatók lesznek a szokásos gombok, két kamera (elől és hátul), a már említett WiFi/3G elérés, GPS, az úgynevezett six-axis mozgásérzékelő, digitális iránytű, Bluetooth 2.1+EDR, beépített mikrofon és hangszórók, illetve a hátoldali multi touchpad, továbbá két analóg stickpad, hogy még több játék és vezérlési mód legyen elérhető. Az új változat sajnos rövidebb üzemidővel érkezik, ez a cég szerint 3-5 óra játékot, 5 órás filmezést, illetve 9 órányi zenehallgatást tesz lehetővé egyetlen feltöltéssel, míg a PSP még 5-7 órát bírt egyhuzamban a játékok esetében.


Az már a könyökünkön jön ki, hogy az okostelefonok és a táblák mindent visznek a mai piacon, a jelek szerint azonban semmi sem elég a vásárlóknak, az IDC ugyanis ismét javított idei előrejelzésén. A második negyedévben (az előző év hasonló időszakához képest) háromszor több tábla talált gazdára, ez az első negyedhez képest is csaknem duplázást jelentett, míg az év végére a korábban jelzett 53,5 millió helyett már akár 62,5 millió készülék is elkelhet az üzletekben. Az iPad 2 a maga 10 milliós eredményével húzza maga után a szegmenst, amiből immár a RIM is igyekszik kivenni a részét (ők nyilván jóval szerényebb eredménnyel kénytelenek megelégedni). A hátralévő időszakban az Android alkothat nagyot itt is, miközben a webOS teljesen eltűnhet, elsősorban a HP körüli bizonytalanság miatt - teljesen nyilvánvaló, hogy a játékoknak is elsősorban itt van lehetőségük meghódítani újabb és újabb felhasználói rétegeket, miközben a konzolok inkább stagnálni látszanak.

Ugyanakkor új terméktípusokban sem lesz hiány az elkövetkező években, hiszen az Intel által most ismertetett, immár 22 nanométeren készülő Ivy Bridge architektúra ismét lejjebb szorítja az asztali és mobil termékekbe szánt x86 processzorok fogyasztási szintjét, igyekezvén megtartani, vagy akár tovább növelni a megszokott teljesítményt. Számíthatunk a kisebb és gyorsabb laptopok, valamint a hibrid táblák megjelenésére, amelyek közül utóbbiak billentyűzet társaságában nyújtanak majd teljesebb élményt (az asztali vonalon kisebb előrelépést, inkább a meglévő generáció csiszolását jelenti az új fejlesztés). Azt még nem tudni, hogy pontosan mi sül majd ki ebből (akár egy újabb ultrabook-fiaskó is lehet belőle), ám az kétségtelen, hogy az Intel is egyre gyakrabban kacsint a mobil-hordozható szegmens irányába, hátha kifoghatja a hátszelet az itt arató gyártók vitorlájából.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #19
    "Rossz szemszögből nézed, ez nem egy okostelefon, nem a különböző funkciókért veszi az ember, hanem azért, hogy játszon rajta."

    No és akkor most számoljuk össze, hogy hányan akarnak majd a buszon menet közben HC játékkal játszani? Mert csak azok fognak ennyit kiadni érte. Akinek elég, hogy játszon egy Plants vs Zombiest vagy akármi más egyszerű játékot az megteszi telefonon. Nem fog azért venni egy méregdrága hordozható játékgépet. Eddig kénytelen volt megvenni az is aki csak nyomkodni akart valamit utazás alatt mert nem volt más. Most ott a telefon.

    "Egy telefonon játszani halál, mármint én iphone-n próbéltam de "

    Nem halál csak tudni kell mit kell játszani rajta. Nem tomb Raidert kell játszani telefonon meg nem focizni kell. Rengeteg olyan játék van rá ahol az érintőképernyő előny és nem hátrány.

    "plusz rengeteg exkluzív címmel rendelkezik egy sony és nintendo amiért önmagában megéri a handheldet venni"

    Továbbra is tartom, hogy ez a HC játékosoknál szempont. Eladnak belőle szerintem 10-12 milliót. Bár lehet, hogy fölé lőttem.

    "Bár necces a dolog, mert nem mindenki akar 2 megálló között egy unchartedet elkezdeni, plusz ha nagy sony fan, valószínű már végigtolta ps3-on, a nintendo pedig ha erősít a játékfelhozatalon, újra beindul a pénzlapátolás."

    No erről beszélek. Szeretek játszani, ezért van itthon PC-m és konzolom is. Sokat utazok ezért volt PSP-m is. Már eladtam, mert az utazás alatt úgysem Mass Effectezni akarok, hanem unaloműzésnek prüttyögni egy kicsit amire tökéletes az iphoneom és azt így is úgy is viszem magammal akárhova mert az a telefonom. Szerintem rohadt sokan vannak még így. Persze lesz egy csomó Jani gyerek aki megveszi és huszonnegyedjére is azt fogja mutogatni haveroknak, hogy milyen állat rajta valami game, de kiváncsi leszek egyébként a játék eladásokra is rá. Szerintem az még halottabb lesz mint a gép.
  • STK #18
    kb 30-40 órás pokemon prüttyögésre gondolsz? hidd el elég fasza cucc az, félreértettél nem azt mondtam, hogy egyáltalán nem számít a graf, csupán azt, hogy nem elsődleges, és sok dolog van egy játékban. Ha nem a hc játékosoknak készül akkor kiknek készül a vita, nyugdíjasoknak? :D Itt semmi technika ellenesség nincs, csupán arról van szó, hogy már most mindenki veri a vita-ra? de miért is? kb eddig tgs előtt volt rá egy uncharted átirat azt szvasz, persze ez már megváltozott. De akkor előnye nincs a 3ds-el szemben pl mint sokan beállítják. Válts platformot és akkor mégjobb rpg-ket tolhatsz ;)minőségi játékfelhozatal, nah ebben soha nem fogja utolérni bármelyik okostelefon a kézikonzolokat.
  • Pretorian #17
    *ami előtt nincs és, prici helyett proci a z helyett az lol.
  • Pretorian #16
    És nem attól lesz valaki "hc-gamer", mert "klasszik" japán rpg-vel játszik.
    Nekem a technikaellenességről mindig az amish-kultúra, meg a géprombolók jutnak eszembe.
    Egy nagyon jó technikai megvalósítású játék nem lehet tartalmas, és értékes, magas replay value-val? Na ez a tévhit. Hasamra ütök, mondok neked 20-at platformonként.
    Haladni kell a korral. Én is játszom japán rpg-vel, még Android-on is nyomtam a Spectral Souls-t, és ami az eddigi legjobb, legtartalmasabb taktikai crpg a platformon. Izometrikus nézetű, tányérszemű figurákkal. És rohadtul bejött. De a z ilyesmihez nem kell vita, az 1 gigás pricival, 384 mega ram-al szerelt telefonomon elfut.
  • Pretorian #15
    Akkor miért pakolnak bele 4 magos procit, meg dedikált vga-kártyát...? Na ne már...
    Akinek a Dragon Quest meg a Pokémon meg a mittomén hanyadik Final Fantasy remake kell handheldre, annak elég a DS is, vagy a PSP...ez a hardver nem a hc-játékosoknak készül. Persze nyilván lesznek rá ilyen játékok is.
    Hidd el, hogy sokan azért fogják megvenni a Vita-t, mert a "God of War 9 jobban néz ki rajta, mint PS3-on". Japánban persze fogy majd a Dragon Quest is, meg a mittoménmilyen remake-ek. De ez egy rohadt erős gép lesz, nyilván nem véletlenül pakolnak bele ilyen hardvert. Nincs itt semmi tévhit. Az európai és az amerikai piac pedig rohadt nagy, és itt nem annyira veszi be az emberek gyomra a mangát meg a Pokémonhoz hasonló prüntyögéseket, mint keleten...
  • STK #14
    Rossz szemszögből nézed, ez nem egy okostelefon, nem a különböző funkciókért veszi az ember, hanem azért, hogy játszon rajta. Aka elsődleges feladata a játék. Egy telefonon játszani halál, mármint én iphone-n próbéltam de kiakadtam, plusz rengeteg exkluzív címmel rendelkezik egy sony és nintendo amiért önmagában megéri a handheldet venni, sőtt az irányítás is baráti mivel elsőként játékra van kitalálva. A nintendo azért van szarban jelenleg, már elnézést a kifejezésért, mert botrányos volt a kezdő játékfelhozatal, és a fele átira nagygépekről, most a sonnál meg megy az örömködés, hogy ők ezt nem fogják elkövetni. Bár necces a dolog, mert nem mindenki akar 2 megálló között egy unchartedet elkezdeni, plusz ha nagy sony fan, valószínű már végigtolta ps3-on, a nintendo pedig ha erősít a játékfelhozatalon, újra beindul a pénzlapátolás.
  • STK #13
    egy okostelefon, soha nem fog kiváltani egy handheldet. :)
  • STK #12
    igazi hc arcok pont le...ják a fantasztikus technikai megvalósítást, a minőségi játékoktól függ majd a sikeresség, ami már a sony-n múlik, egy dragon quest se azért nagy siker, mert szép a graf.. ez már ilyen régi tévhit, hogy a hardver erősse meghatározó, meg a játék grafja. Táblán meg soha nem lesznek annyira egyedi címek mint handheldeken.
  • Sir Cryalot #11
    Ez valamelyik Sanyi fejes pet-projektje, felsülés előtt.
  • Pretorian #10
    A PS Vita nem a "nagy többségnek" készül, hanem azoknak, akik igazán igényes, tartalmas, komoly játékokra vágynak, brutál technikai megvalósítással.
    Ki van ez találva hidd el. A Vita sem a hardvereladásokból fogja visszahozni az árát, vagy nyereséget termelni, hanem a játékeladásokból. Ha meg veszel egy okostelefont Tegra 2 chippel, akkor biztos, hogy a fél évvel később megjelenő csúcsjátékokhoz már Tegra 3 fog kelleni. A Vita hardverét viszont valószínűleg csak évek múlva fogják teljesen kihasználni, mivel az okostelefonokkal ellentétben nem a hardver a nagy biznisz (vegyél új telót félévente az új játékokhoz), hanem vedd meg a vasat relatíve olcsón, és vegyél hozzá éveken keresztül jó sok játékot a mobilos játékok árának sokszorosáért. Plusz ott a ratyi irányítás, meg a játékok minősége, az optimalizálás, amit te is írtál.
    Casual játékosoknak lehet hogy ez is elég, és az is biztos hogy ők a nagy többség, de mint mondtam, a Vita nem nekik készül. A "kisebbség" is több tíz, talán még százmilliós vásárlóerőt is jelenthet a Sonynak, tehát rohadt nagy biznisz.